• 1
  • 2
2024-01-25, 02:04
Medlem
Hej!

Jag har några erbjudanden på olika Tesla model s p85d -15 för max 260 000 kr. Billigaste på blocket just nu kostar 339 000 kr. Jag håller just nu på att räkna på hur stor skillnad det blir för mig att byta till en Tesla från min 2007 Bmw 520d. Planen är att behålla Teslan i tre år, men kan ju såklart bli både kortare och längre tid än så. Om det blir ett köp så kommer jag låna 230 000 kr och alltså betala 30 000 i handpenning. Lånet kommer ha en avbetalningsplan på 120 månader och 7.95%.

Jag valde att inte räkna på service och underhållskostnaderna då jag anser att Bmwn kommer behöva mer men billigare underhåll och Teslan färre men dyrare underhåll. Jag gissar att dessa kostnader är hyfsat lika och jag vill inte få en hjärtinfarkt när man faktiskt inser hur dyrt det är att köra bil.

Har även kollat upp helförsäkring och den blev sjukt mycket billigare hos ett visst försäkringsbolag motför alla andra bolag. Tack vare detta så ser jag att jag faktiskt kan räkna hem detta.

Har även möjlighet att ladda gratis på jobbet så det är ju guldvärt då man har 3.5 mil enkelväg dit.

Nu till frågorna:
Det jag undrar är om det ser ut som jag kan ha räknat rätt?

Kan jag ta skillnaden mellan värdeminskningen och amortering och plussa på månadskostnaden på det vis som jag har gjort? Det borde väll blir rätt, amorteringen blir ju som att jag betalar en del av värdeminskningen under årens gång.

Kan det verkligen stämma att det bara skiljer 1 097 kronor innan man tar värdeminskning och ränteavdraget i bekostnad? Och efter värdeminskningen och ränteavdraget så blir skillnaden endast 390 kr? Det känns ju helt sjukt att en bil för 260 000 kan vara så lite dyrare än en bil för 50 000 kr.

Ber om ursäkt om allt blev grötit men är ny på att jobba i excel men hoppas att ni fattar ändå.

Tack så hemskt mycket på förhand!

https://i.imgur.com/806lZUA.jpg

Där är bilden på min kalkyl
Citera
2024-01-25, 06:45
Medlem
Du kmr snart behöva byta batteri som går på 200k på teslan
Citera
2024-01-25, 07:21
Medlem
Masingas avatar
Blåsning att köpa! Måste du ha en elbil så leasa.
Citera
2024-01-25, 09:40
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du kmr snart behöva byta batteri som går på 200k på teslan
Vad finns det för belägg för det?
Citera
2024-01-25, 10:18
Medlem
betala över 5000 kr i månaden för en snart 10 år gammal Tesla?
Eller så gör du prioriteringar och leasar en ny för några tusenlappar till.
Citera
2024-01-25, 10:18
Medlem
jupples avatar
Innan du köper en Tesla så gå in på facebook och kolla på videoklipp men Grufmanbil. I det klippet så berättar han om de vanligaste felen på en Tesla. Tekniken är bra men utöver det så är Tesla fan ingen bra bil asså..
Citera
2024-01-25, 10:39
Medlem
Varför sluta med bara en Tesla? Du kan ju ta lån på +4 miljoner så köper du 4 olika bilar så du kan variera mellan olika bilar beroende på vad för årstid det är där ute.
Citera
2024-01-25, 14:33
Medlem
Du behöver ha bra marginaler i ekonomin för en Tesla.
Citera
2024-01-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vad finns det för belägg för det?

Bara batteriet går för ca 100k. Sen tillkommer jobbet också, visst kanske överdrev men säg 130.
Citera
2024-01-25, 15:51
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Bara batteriet går för ca 100k. Sen tillkommer jobbet också, visst kanske överdrev men säg 130.
Men varför måste batteriet bytas. Att det har gått sönder har ju hänt men det är ju knappast givet att det kommer gå sönder.

Då ska man ju likväl räkna in 50-90k för ett motorbyte när man kollar på en fossilbil också.
Citera
2024-01-25, 16:02
Medlem
Dålig karosspassning på teslor.. speciellt runt bakluckan.. dåliga hjulupphängningar i aluminium som det skrivits mycket om.
Citera
2024-01-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Dålig karosspassning på teslor.. speciellt runt bakluckan.. dåliga hjulupphängningar i aluminium som det skrivits mycket om.

Dålig passform är väl de sista man tänker på när man räknar på de ekonomiska? :P

Kört en del modell s tidigare och den hade då inte dålig passform för en amerikans bil iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in