Citat:
Ursprungligen postat av
JoeyDoey
Vilken militär utbildning har du?
Ca 4 år i Sverige och ovanpå det ca 1,5 år utomlands plus strökurser och distanskurser som lästs på egen hand. Det rör sig, i mitt fall, främst om marin utbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeyDoey
Men vi är inte längre i mitten av 1800-talet, och varje större krig har varit revolutionerande i sättet det utkämpades på. Kriget i Ukraina är främst ett drönarkrig.
Naturligtvis har tekniska framsteg i vissa situationer tagit över humint-biten, men inte till fullo. Särskilt inte när olika anläggningar kan kamoufleras lika väl idag som de kunde 1916 och ryssarna är notoriskt dåliga på bildförstärkare och infrarött.
Du snackar helt enkelt i nattmössan.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeyDoey
Båda sidor vet vad den andra gör. Ingen kan överraskas. När Ryssland slog ut ukrainska depåer med Storm Shadow skedde det inte för att man lyckats tillfångata någon skyttegravssoldat oavsett rank, utan för att man har tillgång till data från satelliter, kommunikationsavlyssning, folk på plats osv.
Det var nog en kombination av samtliga källor för inhämtning, inklusive tillfångatagen personal.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeyDoey
Vad får dig tro att ukrainska meniga eller officerare vid fronten har tillgång till hemliga uppgifter om t ex depåer med Storm Shadow?

Kan du citera var jag skrev någonting om Storm Shadow?
Det är ett faktum att pluton och kompanichefer har mycket information i en modernare upplagd försvarsmakt, som den ukrainska. I den ryska krigsmakten så är det mindre troligt, då de fortfarande opererar efter samma rigida system som de gjorde under Sovjet.
I övrigt finns såväl spaningspersonal och underrättelsepersonal regelbundet vid frontlinjen, ibland under längre tid. Sådant som artillerieldledare, kompani och bataljonsstaber, liasonsofficerare från flygvapnet och från andra förband för särskild användning finns också regelbundet vid frontlinjerna. Man kan också avlyssna trådlinjer som ofta används när störning och signalspaning och avlyssning av trådlösa kommunikationer är för stark.
Något som jag vet ofta används i Ukraina är ordonnanser, för att kringgå ovanstående problem. Att få tag i sådana är naturligtvis mycket användbart, då de vet var staber, depåer, artillerienheter o.s.v. finns vid varje given tidpunkt.