• 1
  • 2
2024-01-25, 09:14
Medlem
https://www.youtube.com/live/YiWbMX1qXCQ?feature=shared

Regeringen skall fasa ut ränteavdrag för blancolån, bra tycker jag och kvittas mot lägre skatt ISK
Vad tycker ni?
Höjning av bolånetak också bra så dom slipper ta blanco som många gjort nu.
En anledning till överskuldsättningen är att konsumtionslån utan trygga säkerheter ökar. Exempelvis har hushållens blancolån mer än fördubblats de senaste tio åren. Sådana lån har ofta hög ränta och medför ökade risker för att låntagare ska få betalningsproblem. En förklaring är att bolånetaket kan leda till att hushåll tar blancolån för att finansiera bostadsköp.
Senast redigerad av tjanska 2024-01-25 kl. 09:54.
Citera
2024-01-25, 09:24
Medlem
Vore det inte lämpligt att länka till något som är relevant för ämnet istället?
Citera
2024-01-25, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vore det inte lämpligt att länka till något som är relevant för ämnet istället?
Duger inte presskonferensen, "ur hästens mun", i stället för eventuellt vinklat?
Citera
2024-01-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
https://www.youtube.com/live/YiWbMX1qXCQ?feature=shared

Regeringen skall fasa ut räntebidrag för blancolån, bra tycker jag och kvittas mot lägre skatt ISK
Vad tycker ni?
Höjning av bolånetak också bra så dom slipper ta blanco som många gjort nu.

Jag antar att du menar ränteavdrag. Det låter som en lite löjlig distinktion att särbehandla blancolån. Däremot tycker jag att man borde avveckla ränteavdraget i den meningen att man får dra av på inkomst av tjänst - de har ju inte speciellt med varandra att göra kan jag tycka.

Blancolån betyder ju bara att man inte har någon säkerhet och då går man ju in och petar i vad som skall betraktas som säkerhet, hur den skall värderas osv. När det dessutom är låntagaren som är föremål för regeln så blir det ju en fråga om gränsdragning - långivaren har ju samma säkerhet för lånet vare sig det rör sig om ett blancolån eller inte, skall låntagaren då slippa undan med hänvisning till att det finns gott om säkerhet för lånet?
Citera
2024-01-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Duger inte presskonferensen, "ur hästens mun", i stället för eventuellt vinklat?

Presskonferensen om regler om svenskt medborgarskap? Nej, inte riktigt tycker jag. Bara för att det är "ur hästens mun" så betyder det ju inte att det är relevant för ämnet.
Citera
2024-01-25, 09:32
Medlem
Citat:
Jag antar att du menar ränteavdrag. Det låter som en lite löjlig distinktion att särbehandla blancolån. Däremot tycker jag att man borde avveckla ränteavdraget i den meningen att man får dra av på inkomst av tjänst - de har ju inte speciellt med varandra att göra kan jag tycka.

Blancolån betyder ju bara att man inte har någon säkerhet och då går man ju in och petar i vad som skall betraktas som säkerhet, hur den skall värderas osv. När det dessutom är låntagaren som är föremål för regeln så blir det ju en fråga om gränsdragning - långivaren har ju samma säkerhet för lånet vare sig det rör sig om ett blancolån eller inte, skall låntagaren då slippa undan med hänvisning till att det finns gott om säkerhet för lånet?
A, blev fel i texten, ändrat, tack.
Citera
2024-01-25, 10:13
Medlem
Citat:
Presskonferensen om regler om svenskt medborgarskap? Nej, inte riktigt tycker jag. Bara för att det är "ur hästens mun" så betyder det ju inte att det är relevant för ämnet.
?
Jag får upp rätt via länken.
Citera
2024-01-25, 10:50
Medlem
PerversPolitikers avatar
Jag tycker det är rätt. Och ja, Jag har blancolån. Jag har aldrig förstått varför staten ska använda skattepengar till att subventionera folks räntor och genom det bankernas vinster.

Ett helt sjukt system.
Citera
2024-01-25, 11:10
Citat:
Blancolån har i många år använts för överkonsumtion påga låga räntor. Att på det också få en "bonus" iom ränterabatt på 30% är helt fel.

Boräntor bör ha kvar räterabatten, men tycker i stället att max belåningsgrad och amorteringskraven bör skärpas. Bostadspriserna är så höga för det är så lätt att överbelåna sig.
Citera
2024-01-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Blancolån har i många år använts för överkonsumtion påga låga räntor. Att på det också få en "bonus" iom ränterabatt på 30% är helt fel.

Boräntor bör ha kvar räterabatten, men tycker i stället att max belåningsgrad och amorteringskraven bör skärpas. Bostadspriserna är så höga för det är så lätt att överbelåna sig.

Frågan är då varför man tycker att man skall subventionera boende om man väljer äganderätt, lite mindre om man väljer bostadsrätt och inte alls om man väljer hyresrätt. Ser inte någon logik i det.
Citera
2024-01-25, 11:22
Citat:
Frågan är då varför man tycker att man skall subventionera boende om man väljer äganderätt, lite mindre om man väljer bostadsrätt och inte alls om man väljer hyresrätt. Ser inte någon logik i det.
Det bör finnas incentiv att investera i sin egen framtid. Hyresrätt är att investera i hyresvärdens framtid.
Citera
2024-01-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerversPolitiker
Jag tycker det är rätt. Och ja, Jag har blancolån. Jag har aldrig förstått varför staten ska använda skattepengar till att subventionera folks räntor och genom det bankernas vinster.

Ett helt sjukt system.
Lånar man dessutom av ockerbolag till hög ränta då man inte är kreditvärdig så "får man mer" avdrag för något man egentligen inte har råd med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in