2024-01-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Inte bara Lyxfälle-Conny som har ärende hos Kalle: https://www.di.se/live/kronofogden-skuldkris-drabbar-valavlonade-soker-hjalp/

Mest rådgivning i detta läge enl. (betal)artikeln, men ändå en indikation på att ränteläget känns?
Lyxfälle folket har vad jag förstått många gånger hyfsade inkomster, men lever helt enkelt över dem. Att ränteläget känns är självklart, men borde rimligen vara gångbart om ens ekonomiska situation inte ändras vilket kan hända och det ska man respektera.
Har man däremot skaffat sig övriga utgifter som man svårligen kan bli av med på kort och medellång sikt har man kanske också varit lite ekonomiskt oansvarig.
Citera
2024-01-24, 20:29
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Lyxfälle folket har vad jag förstått många gånger hyfsade inkomster, men lever helt enkelt över dem. Att ränteläget känns är självklart, men borde rimligen vara gångbart om ens ekonomiska situation inte ändras vilket kan hända och det ska man respektera.
Har man däremot skaffat sig övriga utgifter som man svårligen kan bli av med på kort och medellång sikt har man kanske också varit lite ekonomiskt oansvarig.
Stor skillnad på hyfsade inkomster och välavlönade. Alla klipp jag sett från lyxfällan skriker typ white trash. Dvs konsumerar mängder av skräp och renoverar upp deras bostad i någon skithåla, men ja. Deras löner bör duga fint för att leva bra i skithålan de oftast bor i.

Tjänar man en bit in i marginalskatten så upplevde nog många att det var helt onödigt att aktivt jobba ner lånen och istället så fanns det nog många som istället lånade upp bostaden kontinuerligt för att få mer pengar att slänga på en bil och/eller resor osv.
Citera
2024-01-24, 20:31
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Dagens spaning: https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2939021

Till salu: 4,995m
Senast sålt: feb 2023 för 3,4m
Belåning: 85%

Här ska man alltså tälja ATH-guld medelst nytt kök och ett lager vit färg på väggen. Går nog bra.

Det är säljaren som bestämmer priset som läggs ut, man kan lätt tro att det är mäklarvärdering som ligger bakom men icke.
- "Jag skulle bedömma att fastigheten är värderad runt 3.3-3.5m i dagsläget med erat nya kök, vad ska vi lägga ut den som?"
- "Sätt ut på 5 milj så sänker vi sen om inget napp, finns alltid nån idiot där ute som inte jämnför".
- "Detta är en prima fastighet som är (kompenserad med senaste prisfallet) generöst nersatt till billiga 5 milj.. välkomna in!"
Citera
2024-01-24, 20:53
Medlem
Stormfires avatar
Vilka är det som köper nyproduktion idag? En lägenhet (Nyprod) på 77kvm i Nacka för 5.54M, när det går att köpa en på 76kvm för 2.95, 3.5 eller 3.75.

Kommer nyproduktion att hålla? Produktionskostnaden och markkostnaden är mycket högre än priserna på andrahandsmarknaden. Det haglar konkurser hos olika entreprenörer och byggföretag, samtidigt har vi en bostadsbrist, men hur ska vi kunna bygga om priset är för högt och marginalerna för låga?
Citera
2024-01-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Dagens spaning: https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2939021

Till salu: 4,995m
Senast sålt: feb 2023 för 3,4m
Belåning: 85%

Här ska man alltså tälja ATH-guld medelst nytt kök och ett lager vit färg på väggen. Går nog bra.

5 mille för en hundkoja i Åkersberga. Lycka till med den.
Citera
2024-01-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
5 mille för en hundkoja i Åkersberga. Lycka till med den.
Men kan du enkelt få en motsvarande hyresrätt där på stubben?

Och vad skulle den kosta dig i månaden jämfört med bostadsrätten?

Alltså, du får stå i bostadskö fem år i min lilla håla, för att ens få en hyresrätt. Och då hamnar du i ett område med visitationsområden.
Citera
2024-01-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Alltså, du får stå i bostadskö fem år i min lilla håla, för att ens få en hyresrätt. Och då hamnar du i ett område med visitationsområden.

Verkligen osar ränteångest om dig. Hur mycket har du överbelånat dig?
Citera
2024-01-24, 21:03
Medlem
Citat:
Verkligen osar ränteångest om dig. Hur mycket har du överbelånat dig?
Inte det minsta. Jag bara förklarar att det absolut kan finnas anledning till en bostadsrätt.

Det är väl lite så att jag med eget boende kommit i den vettiga situation jag är i i dag.

Man kan vara ett par som båda har arbete inom pendlingsavstånd, och därför inte behöver bil, eller bilar om man köper en brf på vettigt avstånd. Alternativet kan vara att bo hemma hos föräldrar eller hyra en lägenhet evigheter från arbetet, och då behöva en bil eller två och massor med restid.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-24 kl. 21:06.
Citera
2024-01-24, 21:08
Medlem
Citat:
OK, vilken tur att vi har dig som kan förklara så svåra saker för oss.
Det har varit rätt att köpa en brf de senaste sextio åren. Att du inte har råd gör inte saken annorlunda.

Sedan absolut, med dagens ränta kanske det inte är riktigt rätt läge nu, men ofta så kan det ändå vara fördelaktigt. Dessutom kan du få ett boende nu, inte om tio år.
Citera
2024-01-24, 21:18
Medlem
Citat:
God natt, kapten asperger.
Troligen kommer vi inte se samma värdeökning i framtiden som vi sett, och det är inte så man ska se det, utan till vad det kostar och vad man har för andra möjligheter.

Men jag har bott gratis i tjugo år. Om det inte dippar sjukt mycket mer. Väldigt mycket mer. Mitt lån är detsamma som när jag köpte, typ 15% av värdet på lägenheten, betalar några hundra i månaden.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-24 kl. 21:21.
Citera
2024-01-24, 21:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

En hyreslägenhet i Åkersberga kan man ordna utan några större problem.

T.ex. denna som ytmässigt motsvarar hundkojan för 5m:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202310741/

Skumt att de lägger ner en massa pengar på att renovera ett så litet hus på en så stor tomt. Borde ha rivits.
Citera
2024-01-24, 21:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Inte bara Lyxfälle-Conny som har ärende hos Kalle: https://www.di.se/live/kronofogden-skuldkris-drabbar-valavlonade-soker-hjalp/

Mest rådgivning i detta läge enl. (betal)artikeln, men ändå en indikation på att ränteläget känns?

Ja har man rörliga lån och sitter på 4-6 mille i lån per hushåll så känns det ju även med hög lön om räntan ligger på 5%. Det är ju räntor i storleksordningen hundratusentals kronor per år.

Sälja och flytta till billigare är ju svårt om man inte får tillbaka insatsen längre. Snacka om moment 22, som vissa hamnat i. Den som är satt i skuld är inte fri har det visat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in