2024-01-24, 14:50
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1208722

Lunds tingsrätt anser att bevisningen mot föräldrarna i fallet med den ättiksförgiftade flickan i Skåne är övertygande.

Det gäller ”helt eller delvis” flera av åtalspunkterna, rapporterar P4 Malmöhus, bland annat den som handlar om synnerligen grov misshandel.

Föräldrarna ska nu genomgå en rättspsykiatrisk undersökning, som väntas vara klar i slutet av februari.

https://sverigesradio.se/artikel/ratten-om-bevisningen-kring-forgiftad-flicka-overtygande
Citera
2024-01-24, 14:54
Medlem
Det är det juridiska begreppet som kommer gälla vid en RPU. Alltså om någon av dom har/hade en allvarlig psykisk störning. Att någon har en störning räcker inte och inte heller en medicinsk diagnos. De här två kommer inte att ingå i det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning.
Citera
2024-01-24, 15:45
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
De är ju psykopater.
De brukar väl inte få rättspsykiatrisk vård?
Dessutom har de väl levt ett relativt normalt familjeliv med övriga barnen.
Det handlar väl inte om Dr Jekyll and Mr Hyde?
De har haft en agenda som de följt!
Pengar, mer pengar, ännu mer pengar..
Fast även ett starkt hat mot flickan.
Sadister med ekonomiska motiv ska väl inte ha rättspsykiatrisk vård?

Psykopater?

Jasmine är inte psykopat. Hon lider dock av vanföreställningar.

Är hon frisk skall hon avtjäna fängelsestraff, är hon sjuk skall hon få vård.
Vad du tycker är inte relevant.
Jasmine kommer bli dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Har jag fel, vilket jag sällan har är jag den första att pudla.
Citera
2024-01-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag har bara fått känslan att några blev för engagerade men det är klart man är människa men jag föredrar de som ändå agerar proffsigt och inte går ut till kollegor och skvallrar och beklagar sig..

Du spekulerat ju bara. Det är stötande i en tråd som denna.."Agerar proffsigt"?

Ja,det agerade väl jätteproffsigt. Det gav henne bästa tänkbara sjukvård och räddade hennes liv?
Vad pratar du om?
Sjukvårdspersonal har ett ansvar att orosanmälan om de för en unge som ser ut som om hon levt o hemlöshet i hela sitt liv med skador över hela kroppen.
Det är jätteviktigt att de dokumenterar sånt.
Och få ingår givetvis at r måste benämna det.
"Skvallrar med kollegor"?
Vadå?.

Jag hade också varit tvungen att ta bladet från munnen och prata med en kollega i pauser och efter.
Du verkar vilja att de ska ha agerat fel och försöker framställa dem som helt inkompetenta.

Lyckligtvis ser folk igenom det.

Har du inget konkret att komma med som bevisar att sjukvårdspersonalen gjort fel,agerat "oproffsigt " och skvallrat med personal (de måste prata med varandra och även debriefa svåra ärenden,dexskullr aldrig orka annars) och det du ser i FUP är ju förhör med dem..
Det är inte skvaller, de är ju tvungna att svara ärligt, så kan du lika gärna låta bli tycker jag.
Citera
2024-01-24, 16:10
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Tycker åklagaren uppiskat en hysterisk stämning avbröt försvaret flera ge och kunde inte låta bli att få sista ordet. Även sjukhuspersonal etc visar en oroväckande oproffsighet ”det värsta de sett” etc
Ja det är en tragedi men jobbar man inom sjukvården ska man klara det. Dessa sköterskor hade inte klarar en minut i Gaza.
Detta fall verkar få yrkesfolk att tappa det. De ska hålla sig alerta och göra livsräddande jobb.
Jag tycker föräldrarna ska åka fast, de har säkert en diagnos men de tog flickan till sjukhus glöm inte det..
Sadister finns överallt det borde väl alla poliser, sov, vård etc veta eller lever de i en sån skyddad verkstad?
Ps. Flickan har konstaterad (lätt) cp skada är inte det hjärnskada? (Som föräldrarna ”trodde”)
Nej ska föräldrarna åka fast ska också den slöa skolan i Eslöv göra det med, samt alla som kunde gjort nåt men inte gjorde..
Flickan kommer att överleva och säkert må bra, det som gör mig rädd är hur lite vett det finns bland myndighetspersoner i detta land. 🥺

Är väl bara att söka antingen via Google eller i tråden, eller varför inte läsa lite ur fup:en så får du svar på varför hon (”knappt”) diagnostiserades med det.
Rätt stor skillnad på den diagnos hon fick jämfört med hur föräldrarna ville ha det till gällande hur hon är.
Eller du tror att alla med cp-skada är dreglande grönsaker?

Tips; det har givetvis diskuterats här i tråden, och inte för så väldigt längesen.
Citera
2024-01-24, 16:38
Medlem
Taggads avatar
Är väl bra så långt.
Citat:
Rätten om ättiksfallet: Övertygande bevisning
Tingsrätten i Lund menar att bevisningen mot föräldrarna till flickan som var nära att dö av ättiksförgiftning är övertygande, rapporterar P4 Malmöhus.
https://omni.se/t/misstankta-barnmisshandeln-i-eslov/0ffdef25-e686-4f29-bc05-1012b2c59ef5
Sällan har ett fall varit så upprörande.
Citera
2024-01-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Du spekulerat ju bara. Det är stötande i en tråd som denna.."Agerar proffsigt"?

Ja,det agerade väl jätteproffsigt. Det gav henne bästa tänkbara sjukvård och räddade hennes liv?
Vad pratar du om?
Sjukvårdspersonal har ett ansvar att orosanmälan om de för en unge som ser ut som om hon levt o hemlöshet i hela sitt liv med skador över hela kroppen.
Det är jätteviktigt att de dokumenterar sånt.
Och få ingår givetvis at r måste benämna det.
"Skvallrar med kollegor"?
Vadå?.

Jag hade också varit tvungen att ta bladet från munnen och prata med en kollega i pauser och efter.
Du verkar vilja att de ska ha agerat fel och försöker framställa dem som helt inkompetenta.

Lyckligtvis ser folk igenom det.

Har du inget konkret att komma med som bevisar att sjukvårdspersonalen gjort fel,agerat "oproffsigt " och skvallrat med personal (de måste prata med varandra och även debriefa svåra ärenden,dexskullr aldrig orka annars) och det du ser i FUP är ju förhör med dem..
Det är inte skvaller, de är ju tvungna att svara ärligt, så kan du lika gärna låta bli tycker jag.
Du har helt rätt. Som vårdpersonal behöver man inte ens prata med varandra för att utomstående ska tolka det som "skvaller"! Man är skyldig att noggrant dokumentera i det dokumentationsprogram som används, allt man ser/hör/upplever/talar med patienten om så att samtlig personal ska kunna ta del av hela händelseförloppet. Från inskrivning till hemgång. Enligt lag. Har jag, ex, varit ledig 3 dagar så ska jag bara kunna läsa dokumentationen som gjorts för att ha en 100% glasklar bild om vad som hänt de 3 senaste dagarna.
Slarvas det med dokumentationen kan man bli granskad av IVO.
Citera
2024-01-24, 16:49
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är det juridiska begreppet som kommer gälla vid en RPU. Alltså om någon av dom har/hade en allvarlig psykisk störning. Att någon har en störning räcker inte och inte heller en medicinsk diagnos. De här två kommer inte att ingå i det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning.
Benägen att hålla med dig. I juridisk mening räcker det inte att utsätta sitt barn för detta även om det naturligtvis är p.g.a psykisk störning. Åtgärden är mer ett måste för att fastställa påfölden.
Senast redigerad av Taggad 2024-01-24 kl. 16:57.
Citera
2024-01-24, 17:00
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Tycker åklagaren uppiskat en hysterisk stämning avbröt försvaret flera ge och kunde inte låta bli att få sista ordet. Även sjukhuspersonal etc visar en oroväckande oproffsighet ”det värsta de sett” etc
Ja det är en tragedi men jobbar man inom sjukvården ska man klara det. Dessa sköterskor hade inte klarar en minut i Gaza.
Detta fall verkar få yrkesfolk att tappa det. De ska hålla sig alerta och göra livsräddande jobb.
Jag tycker föräldrarna ska åka fast, de har säkert en diagnos men de tog flickan till sjukhus glöm inte det..
Sadister finns överallt det borde väl alla poliser, sov, vård etc veta eller lever de i en sån skyddad verkstad?
Ps. Flickan har konstaterad (lätt) cp skada är inte det hjärnskada? (Som föräldrarna ”trodde”)
Nej ska föräldrarna åka fast ska också den slöa skolan i Eslöv göra det med, samt alla som kunde gjort nåt men inte gjorde..
Flickan kommer att överleva och säkert må bra, det som gör mig rädd är hur lite vett det finns bland myndighetspersoner i detta land. 🥺

Upprörande inlägg.

Antingen har du inte läst FUP eller så har du en agenda då du verkar förminska lidandet flickan utsatts för. Flickan kommer att överleva men hennes magsäck är bortopererad! För att inte tala om alla andra läkta skador, ärr och skicket hon befann sig i när hon ankom till sjukhuset!

Sjukvårdspersonal är bara människor och de reagerar på vad de ser. Vissa av dem som haft hand om flickan sitter ju till och med och gråter i förhören! Det borde ge dig en fingervisning om hur illa det var ställt med flickan istället för att anklaga dem för bristande professionalism!

Nej, föräldrarna ”trodde” inte på en lättare cp-skada för Z, de (J den drivande) försökte aktivt göra henne till ett långvarigt kolli! Varför de trots allt till slut åkte in till sjukhuset när Z var nära döden har diskuterats i tråden men det finns inga skäl till att tro att de handlat av barmhärtighet! Antagligen insåg J att en död kropp alternativt försvunnet barn skulle bli svårare att förklara bort!

Jag kräks! J är ren ondska personifierad och sådana som du försöker kasta skulden på den duperade omgivningen!
Citera
2024-01-24, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Upprörande inlägg.

Antingen har du inte läst FUP eller så har du en agenda då du verkar förminska lidandet flickan utsatts för. Flickan kommer att överleva men hennes magsäck är bortopererad! För att inte tala om alla andra läkta skador, ärr och skicket hon befann sig i när hon ankom till sjukhuset!

Sjukvårdspersonal är bara människor och de reagerar på vad de ser. Vissa av dem som haft hand om flickan sitter ju till och med och gråter i förhören! Det borde ge dig en fingervisning om hur illa det var ställt med flickan istället för att anklaga dem för bristande professionalism!

Nej, föräldrarna ”trodde” inte på en lättare cp-skada för Z, de (J den drivande) försökte aktivt göra henne till ett långvarigt kolli! Varför de trots allt till slut åkte in till sjukhuset när Z var nära döden har diskuterats i tråden men det finns inga skäl till att tro att de handlat av barmhärtighet! Antagligen insåg J att en död kropp alternativt försvunnet barn skulle bli svårare att förklara bort!

Jag kräks! J är ren ondska personifierad och sådana som du försöker kasta skulden på den duperade omgivningen!

Jag skrev i ett annat svar att jag GIVETVIS ömmar för flickan och ÄR GLAD att hon har en framtid. Har även skrivit att föräldrarna förmodligen är sadister e.l och att såna människor finns och att myndighetspersoner måste kunna hantera såna annars kanske de är i fel yrke.
Självklart kommer de att dömmas. Jag fokuserar på att flickan är i livet och har det bra nu.
Skrev även och undrade över OMGIVNINGEN där de bott i 7 år. Finns nog en del att önska där men det har väl varit "vi sköter oss själva¤
Senast redigerad av popll 2024-01-24 kl. 19:25.
Citera
2024-01-24, 19:36
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Psykopater?

Jasmine är inte psykopat. Hon lider dock av vanföreställningar.

Är hon frisk skall hon avtjäna fängelsestraff, är hon sjuk skall hon få vård.
Vad du tycker är inte relevant.
Jasmine kommer bli dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Har jag fel, vilket jag sällan har är jag den första att pudla.

Finner det mycket osannolikt att RPU skulle komma fram till att brotten har begåtts under inverkan av allvarlig psykisk störning i lagens mening.
Detta är utdragen brottslighet med tydliga inslag av planering och åtminstone ett ekonomiskt motiv.
Dagens snabba uttalande av tingsrätten får mig att hoppas på ett längre fängelsestraff än jag tidigare befarat.
Jag är hoppfull om 12 år.
14 år hade varit fantastiskt.
Citera
2024-01-24, 19:46
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Finner det mycket osannolikt att RPU skulle komma fram till att brotten har begåtts under inverkan av allvarlig psykisk störning i lagens mening.
Detta är utdragen brottslighet med tydliga inslag av planering och åtminstone ett ekonomiskt motiv.
Dagens snabba uttalande av tingsrätten får mig att hoppas på ett längre fängelsestraff än jag tidigare befarat.
Jag är hoppfull om 12 år.
14 år hade varit fantastiskt.
Samma här, känns mycket bättre efter rättens sista uttalande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in