2024-01-23, 22:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Men nu blir det rättspsykiatrisk utredning för båda, precis som jag hoppats på hela tiden. Och förhoppningsvis livstids vård. Bara för dig att svälja.

Ha, ha! Väldigt vanligt att det begärs en rättspsykiatrisk utredning.
Så det säger inget om utfallet.
Svälj det du!

"– Har du bara psykopati och antisocialt personlighetssyndrom har du inte en allvarlig psykisk störning som ger rättspsykiatrisk vård vid lagbrott. "
https://www.rmv.se/forskningen-fortsatter-leta-bra-behandlingsmetod-mot-psykopati/#:~:text=%E2%80%93%20Har%20du%20bara%20psykopati%2 0och,brott%20med%20f%C3%A4ngelse%20p%C3%A5%20straf fskalan.
Senast redigerad av rubin22 2024-01-23 kl. 23:03.
Citera
2024-01-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Varför det?

Jag kan inte vara mer tydlig än jag redan varit. Du kan läsa på själv och klarar du inte det så är det inget att göra åt annat än att stämma kommunen för bristfällig grundskoleundervisning.
Citera
2024-01-24, 00:18
Avstängd
Tycker åklagaren uppiskat en hysterisk stämning avbröt försvaret flera ge och kunde inte låta bli att få sista ordet. Även sjukhuspersonal etc visar en oroväckande oproffsighet ”det värsta de sett” etc
Ja det är en tragedi men jobbar man inom sjukvården ska man klara det. Dessa sköterskor hade inte klarar en minut i Gaza.
Detta fall verkar få yrkesfolk att tappa det. De ska hålla sig alerta och göra livsräddande jobb.
Jag tycker föräldrarna ska åka fast, de har säkert en diagnos men de tog flickan till sjukhus glöm inte det..
Sadister finns överallt det borde väl alla poliser, sov, vård etc veta eller lever de i en sån skyddad verkstad?
Ps. Flickan har konstaterad (lätt) cp skada är inte det hjärnskada? (Som föräldrarna ”trodde”)
Nej ska föräldrarna åka fast ska också den slöa skolan i Eslöv göra det med, samt alla som kunde gjort nåt men inte gjorde..
Flickan kommer att överleva och säkert må bra, det som gör mig rädd är hur lite vett det finns bland myndighetspersoner i detta land. 🥺
Citera
2024-01-24, 03:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tycker åklagaren uppiskat en hysterisk stämning avbröt försvaret flera ge och kunde inte låta bli att få sista ordet. Även sjukhuspersonal etc visar en oroväckande oproffsighet ”det värsta de sett” etc
Ja det är en tragedi men jobbar man inom sjukvården ska man klara det. Dessa sköterskor hade inte klarar en minut i Gaza.
Detta fall verkar få yrkesfolk att tappa det. De ska hålla sig alerta och göra livsräddande jobb.
Jag tycker föräldrarna ska åka fast, de har säkert en diagnos men de tog flickan till sjukhus glöm inte det..
Sadister finns överallt det borde väl alla poliser, sov, vård etc veta eller lever de i en sån skyddad verkstad?
Ps. Flickan har konstaterad (lätt) cp skada är inte det hjärnskada? (Som föräldrarna ”trodde”)
Nej ska föräldrarna åka fast ska också den slöa skolan i Eslöv göra det med, samt alla som kunde gjort nåt men inte gjorde..
Flickan kommer att överleva och säkert må bra, det som gör mig rädd är hur lite vett det finns bland myndighetspersoner i detta land. 🥺

Själv skulle jag också tycka att det var mycket värre att se ett barn som skadats svårt av sina egna föräldrar, än av ett bombangrepp från en yttre fiende... Jag tycker att det är bra att vårdpersonal är människor som kan reagera med känslor, och inte blivit helt avtrubbade. Så länge som de inte blir handlingsförlamade såklart, men så var det väl inte här.
Citera
2024-01-24, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Tillägg: ja, du skriver att föräldrarna ”borde åka fast” - men också ursäkter ”de tog henne till sjukhus, glöm inte det”.

Jo det är därför åklagaren inte körde på mordförsök. Öven om jag fortfarande tycker det skulle vara det.
Citera
2024-01-24, 08:00
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
De är ju psykopater.
De brukar väl inte få rättspsykiatrisk vård?
Dessutom har de väl levt ett relativt normalt familjeliv med övriga barnen.
Det handlar väl inte om Dr Jekyll and Mr Hyde?
De har haft en agenda som de följt!
Pengar, mer pengar, ännu mer pengar..
Fast även ett starkt hat mot flickan.
Sadister med ekonomiska motiv ska väl inte ha rättspsykiatrisk vård?
Precis min tanke med!
Men det måste ju fastställas, det räcker inte att man fattar det uppenbara ( att detta är personlighetsstörda människor ) , det ska säkerställas att det förhåller sig så , alltså krävs en utredning. Att man gör en sinnesundersökning vilket såhär vrickat brott känns helt givet.
Vad den kommer landa i tror jag är hyfsat givet för såväl nämndemän som oss privata tyckare. Hon kommer ur psykiatriskt perspektiv troligt uppfulla krititerierna för asp alt. Eips, med narcissistiska drag och ev adhd. Således ingen allvarlig psykisk störning ur ett juridiskt perspektiv.

Kan tänka mig hon skulle kunna försöka fejka psykoskinverkan, dissociationer etc. Om hon kommer på att psyk hade varit bättre än fängelse. Men den gubben tror jag inte de går på, utifrån hur hon har fungerat i övrigt.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2024-01-24 kl. 08:08.
Citera
2024-01-24, 08:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Varför det?
Jag menar , hur ska man vara säker på att det inte har skett under inverkan av allvarlig psykisk störning utan undersökning? Jag menar, vi förstår det, men i rätten måste man veta det.
Så hur ska det kunna beläggas utan undersökningen, är egentligen min fråga.
Citera
2024-01-24, 11:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Magicadespell
Vems ärenden springer du egentligen? Att vårdpersonal säger att det är det värsta de sett, på vilket sätt är det oproffsigt? Det är ju deras sätt att understryka att i sammanhanget av patienter de har erfarenhet ifrån var flickan mycket illa därab.

Cp-skada har (som läkaren säger under rättegången) inget med kognitiv förmåga eller intelligens att göra. Utan helt en fysisk nedsättning i sin fot, något läkaren säger vid något tillfälle förmodligen hade varit så märkbar med rätt träning- så nej, hon har ingen hjärnskada i den bemärkelsen föräldrarna vill ha det till. Enligt skolan och nuvarande familjen är hon en mkt smart tjej med huvudet på skaft.

Jag undrar om du är en av Skånes änglar, pga hur du skriver och vill smutskasta myndighetspersoner och lyfta föräldrarna? Förstår inte hur någon med sina sinnens fulla bruk kan läsa om Z skador, hur hon blivit behandlad och fortfarande vilja försvara föräldrarna. De har misshandlat ett barn! Sitt barn!

Detta var mina reflexioner så du kan vara lugn.. Jag förringar inte barnets lidande tvärtom men betänk att de ändå bott i Eslöv (?) sen flickan var liten och ingen har bemödat sig att bry sig. Sen ska vårdpersonal vara professionella och inte gå in i känslomässig oro. Man han ge bra vård med mänsklighet det kallas yrkesroll. Jag lyfter bara detta fall en nivå upp och har inget med detta att göra.
Gläds åt flickan som har en framtid, borde fokusera på det istället. Sjuka människor kommer alltid att finnas och de kommer att få rättslig påföljd.
Senast redigerad av popll 2024-01-24 kl. 11:07.
Citera
2024-01-24, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Magicadespell
Tillägg: ja, du skriver att föräldrarna ”borde åka fast” - men också ursäkter ”de tog henne till sjukhus, glöm inte det”.

Jo det är därför åklagaren inte körde på mordförsök. Öven om jag fortfarande tycker det skulle vara det.
Okej tack för klargörande. Fast om de riskerar 10 år skiljer sig inte mkt i straffskala. Verkar bli bra utfall, det enda jag reagerat på är åklagarens intensitet. Och ja, jag får ömma känslor för flickan men man kan ändå ha två tankar i huvudet.
Citera
2024-01-24, 11:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Själv skulle jag också tycka att det var mycket värre att se ett barn som skadats svårt av sina egna föräldrar, än av ett bombangrepp från en yttre fiende... Jag tycker att det är bra att vårdpersonal är människor som kan reagera med känslor, och inte blivit helt avtrubbade. Så länge som de inte blir handlingsförlamade såklart, men så var det väl inte här.
Jag har bara fått känslan att några blev för engagerade men det är klart man är människa men jag föredrar de som ändå agerar proffsigt och inte går ut till kollegor och skvallrar och beklagar sig..
Citera
2024-01-24, 12:27
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Undersökning jo. Det har nog alla räknat med att hon skulle få göra. Men katastrofalt om det bedöms vara orsaken till hennes handlingar. Hon har ju varit helt iskallt beräknande, utstuderat manipulerat myndigheter under lång tid, dessutom kunnat ”ta hand om” övriga hushåll under tiden. Låter inte precis allvarligt psykiskt sjuk. Bara fruktansvärt störd i huvudet och det lär hon inte få rättspsyk för.

Tycker också det är märkligt att hon ska genomgå RPU. Hennes handlingar och leverne är troligast högst medvetna.

Däremot verkar mannen inte ha alla hästar hemma. Han ser extremt ansträngd ut och kan tänka mig att han är fullproppad med skit inombords. Men om det räcker till att klassas som psykiskt sjuk ”allvarlig psykisk störning”med juridiska mått mätt är osäkert.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-01-24 kl. 12:52.
Citera
2024-01-24, 13:13
Medlem
När man läser i fupen, de olika sms som skickats tänker jag på det som J:s syster C*rol*na skickar till J den 25/12. Det är rätt uppenbart att hon inte talar sanning om hur ofta hon träffat dem. Hon skriver "tänk på att vi träffas ofta". Så de ska veta att hon sagt det. Antingen har hon inte fattat vad de gjort mot Z eller också är hon rädd att det ska komma skit på dem själva om det kommer fram att de vetat. Kommentaren "F*tmir satte dem på plats" säger väl en hel del också. F*tmir säger också att det var J som berättat att Z ätit av sin bajs men C säger att det var när hon bytte blöjan som hon åt av det.
Måtte man aldrig bli beroende av LSS! Verkar vara ett familjeföretag i den kommunen. Med F som chef verkar det inte vara någon koll på vilka som får jobba där. Tur att andra reagerade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in