Hur stor andel av de som jobbar hos Tieto är inhydra konsulter? Är det 50/50? Många av deras konsulter är dessutom från utlandet, bl.a. Bangladesh och Indien. Att låta dessa stolpskott hantera servrar är bara sjukt och oetiskt gentemot kunder som Filmstaden, Stadium och Sveriges myndigheter.
Är man en kund till Tieto, exempelvis en kommun i Sverige, så utgår man från att de gör saker rätt, med folk som har kompetens och utbildning inom området. Att det sen outsourcas från Tieto till konsulter från alla världens hörn är bara galet. Alla vet att konsulter är bara ute efter snabba pengar. De skiter i att göra jobben rätt. Och de är bara där en kort stund. De är inte anställda, utan kommer in för ett eller två projekt sen packar de väskorna och drar.
Tieto och hela deras affärsverksamhet bygger på sånt. De vet också att det är billigare än att anställa folk på heltid. Att köpa in en konsult från Bangladesh som ska sätta upp en ny server är billigare i längden.
Hade jag varit en av de som faktiskt är anställda hos Tieto hade jag illa kvickt sökt jobb annanstans, för det kommer kollapsa inom närmsta månaderna. De har haft för mycket skit under åren och detta var spiken i kistan. Förhoppningsvis är det också en läxa för alla deras kunder. Man måste börja sprida ut sakerna och inte ha allt i samma korg, hos en leverantör. Sprid ut skiten och bygg eget.
Särskilt myndigheter borde göra detta. De har pengarna för det. Att låta känslig information ligga i någon annans databas är ju bara sjukt. Hur fasen har de tänkt där? T.ex. sjukjournaler och annat. Jag blir förbannad när jag ser denna inkompetens, både hos Tieto men också hos myndigheterna. Företagen (Stadium) har bara blivit lurade, men ja, de ska också ha lite skit för att de har som sagt pengarna för att anställa egna utvecklare. Men myndigheterna har bara latat sig. Det är förjävla dåligt gjort. Förmodligen är det någon lobbyist som tjänat stora pengar på detta. Se bara vad Tieto gjorde med skolplattformen. Förjävligt.
De som är ansvariga för att ha anlitat Tieto hos varje myndighet som är drabbad ska vi ha namn på. De ska omedelbart kickas från alla deras uppdrag. Namn och bild ut i media. De är 100% lobbyister. Ingen jävel med vett i skallen hade fått för sig att lägga hela sjukhussystem och ekonomiavdelningar hos fucking Tieto, som haft problem i flera år.
Nu är det lätt att bli efterklok men förhelvete. Lite vett i skallen får man ha.
I grund och botten är detta Rysslands fel. Men skadan hade inte varit så stor om folk slutat försöka lägga ansvar hos någon annan. Myndigheterna rycker på axlarna och skyller på Tieto. Tieto kommer skylla på konsulterna. Konsulterna kommer skylla på Tieto som inte gett riktlinjer för hur saker ska göras. Ingen tar ansvar för skiten.
Därför får vi lägga ansvaret hos alla. Alla ni i myndigheter och företag som valde Tieto, som kom med det förslaget eller som signera pappren, ni är skyldiga till detta. Tieto är skyldiga. Konsulterna är skyldiga. Och inte minst är Ryssland skyldiga till detta. Ingen kommer undan detta.
Och skäms på er som inte har egna backups eller som vägrar hantera kontanter. Skäms på er, era jävla inkompetenta hönshjärnor. Jag vet ni läser denna tråden. Alla ni i ledningar i företagen och myndigheterna, ni kan fuck off.
Kod:
/ \
|\_/|
|---|
| |
| |
_ |=-=| _
_ / \| |/ \
/ \| | | ||\
| | | | | \>
| | | | | \
| - - - - |) )