• 1
  • 2
2024-01-23, 12:15
Medlem
Bazze1s avatar
Hoppas tråden ligger där den ska.

Köpte två datorer våren 2023 en stationär för 8000 kronor och en laptop för 5000 kronor.

Acer Aspire XC-1760 i5-12/8/512 stationär och Acer Aspire 3 i3-11/8/256 15.6" bärbar.

Nu till problemet, jag uppgraderade från 100/100 till 250/250...på den bärbara gick det bra men på den stationära var det fortfarande 100/100 och efter kontakt med Bahnhof så säger dom att nätverkskortet på den stationära är för dåligt stämmer detta eller är det jag som missat nån inställning?

Till saken hör att jag hopplöst kass på datorer IT och allt därtill.

Har Bahnhof som leverantör och fiber...Mvh Bazze1.
Citera
2024-01-23, 12:29
Medlem
Kör du med kabel eller via WIFI på den stationära? Har du provat båda? med samma resultat?
Citera
2024-01-23, 12:49
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhonores
Kör du med kabel eller via WIFI på den stationära? Har du provat båda? med samma resultat?
Kabel på båda och WIFI är påslaget.
Citera
2024-01-23, 13:02
Medlem
Det finns en massa olika tänkbara anledningar, men om vi börjar med att utesluta hårdvaran. Du har inte en för gammal ethernet kabel? Är det en äldre kan de vara att den bara stöder upp till 100.
Citera
2024-01-23, 13:09
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhonores
Det finns en massa olika tänkbara anledningar, men om vi börjar med att utesluta hårdvaran. Du har inte en för gammal ethernet kabel? Är det en äldre kan de vara att den bara stöder upp till 100.
Ok, har en nyare kabel som jag använder till den bärbara där det funkade så det kan ju faktiskt bero på det.

Men jag ringde idag och avbeställde 250/250 eftersom jag ska till elgiganten imorgon och fråga om den stationära datorn har ett för svagt nätverkskort för 250/250 så nu kan jag inte testa det..

Men tack för den "lilla" hjälp jag har fått...
Citera
2024-01-23, 13:42
Medlem
TinFoilHats avatar
Enligt fElgiganten så står det: Supersnabbt WiFi-ac, Gigabit Ethernet LAN-port, Bluetooth 5.0 - där det understrukna visar på att burken ska klara 1000Mb.

Kabeln du använde, är det Cat5, Cat5E eller bättre?

Är du ansluten med både Wifi och Lan samtidigt - isf stäng av Wifi.
Citera
2024-01-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Hoppas tråden ligger där den ska.

Köpte två datorer våren 2023 en stationär för 8000 kronor och en laptop för 5000 kronor.

Acer Aspire XC-1760 i5-12/8/512 stationär och Acer Aspire 3 i3-11/8/256 15.6" bärbar.

Nu till problemet, jag uppgraderade från 100/100 till 250/250...på den bärbara gick det bra men på den stationära var det fortfarande 100/100 och efter kontakt med Bahnhof så säger dom att nätverkskortet på den stationära är för dåligt stämmer detta eller är det jag som missat nån inställning?

Till saken hör att jag hopplöst kass på datorer IT och allt därtill.

Har Bahnhof som leverantör och fiber...Mvh Bazze1.

Tittar man upp nätverkskortet i den bärbara så står det: Så enl speccs på Wifi så ska du kunna få ut 250 :/

Max Speed - 433 Mbps
Wi-Fi CERTIFIED*Wi-Fi 5 (802.11ac)

https://www.intel.com/content/www/us...fications.html

Edit jag som läste fel.... Men tittar du på den stationäras dators nätverks kort så kommer det upp

Realtek RTL8111H är nätverkskortet jag hittar

Integrated 10/100/1000M transceiver.
Supports Giga Lite (500M) mode.
Auto-Negotiation with Next Page capability.
Supports PCI Express 1.1.
Supports pair swap/polarity/skew correction.
Crossover Detection & Auto-Correction.
Supports 1-Lane 2.5Gbps PCI Express Bus.
Embedded OTP memory.
Senast redigerad av CosmicZ 2024-01-23 kl. 14:06.
Citera
2024-01-23, 14:11
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Tittar man upp nätverkskortet i den bärbara så står det: Så enl speccs på Wifi så ska du kunna få ut 250 :/

Max Speed - 433 Mbps
Wi-Fi CERTIFIED*Wi-Fi 5 (802.11ac)

https://www.intel.com/content/www/us...fications.html
Hittat felet det var varken datorn eller nätverkskortet...det var en gammal nätverkskabel (som nu är bytt). Dåligt av Bahnofs support att inte informera om att gamla kablar kan vara en bov i dramat utan krast konstaterade att det var en kass dator med ett kasst nätverkskort.
Citera
2024-01-23, 14:13
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Enligt fElgiganten så står det: Supersnabbt WiFi-ac, Gigabit Ethernet LAN-port, Bluetooth 5.0 - där det understrukna visar på att burken ska klara 1000Mb.

Kabeln du använde, är det Cat5, Cat5E eller bättre?

Är du ansluten med både Wifi och Lan samtidigt - isf stäng av Wifi.
Samma svar till dig.

Hittat felet det var varken datorn eller nätverkskortet...det var en gammal nätverkskabel (som nu är bytt). Dåligt av Bahnofs support att inte informera om att gamla kablar kan vara en bov i dramat utan krast konstaterade att det var en kass dator med ett kasst nätverkskort.
Citera
2024-01-23, 15:04
Medlem
Citat:
Samma svar till dig.

Jo jo men det kan du ju inte lägga hos dem utan det är som all gammal teknik och sladdar behövs bytas ut och uppgraderas

Och var glad att det inte var som förr med Raka och korsade kablar

Och jag jobbar som nätverkstekniker och kan säga att detta är absolut inte det första jag hade tänkt på i kedjan av saker utan jag hade nog som dem förväntat mig att du har en kabel som är up to date.
Senast redigerad av CosmicZ 2024-01-23 kl. 15:06.
Citera
2024-01-23, 15:15
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Jo jo men det kan du ju inte lägga hos dem utan det är som all gammal teknik och sladdar behövs bytas ut och uppgraderas

Och var glad att det inte var som förr med Raka och korsade kablar

Och jag jobbar som nätverkstekniker och kan säga att detta är absolut inte det första jag hade tänkt på i kedjan av saker utan jag hade nog som dem förväntat mig att du har en kabel som är up to date.
En kabel som är up to date..men en nyinköpt dator med ett dåligt nätverkskort är det sannolika problemet.....Jo jo du.
Citera
2024-01-23, 15:24
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
En kabel som är up to date..men en nyinköpt dator med ett dåligt nätverkskort är det sannolika problemet.....Jo jo du.
Det är samma symtom i alla fall. Gammal kabel och länkhastigheten kanske begränsas, gammalt nätverkskort och länkhastigheten kanske begränsas.

Om jag satt i supporten är det nog det jag skulle säga; kolla länkhastigheten. Men det kanske är för tekniskt så "gammalt nätverkskort" kanske blir mer användarvänligt, vad vet jag? Sen om det är kabeln som är boven och den inte är sönder så måste det vara CAT5, en sån kabel du inte kunnat köpa på bra länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in