2024-01-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men det beror ju inte på kollektivvtalen.

Personalen i företag med kollektivavtal strejkar aldrig.

Det är din spekulation. Jag tror det beror på att de utan KA erbjuder bättre villkor och att ledningarna då står närmare de anställda, inte lika konfliktskapande miljö helt enkelt. Så har det alltid varit för mig.
Citera
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja du bekräftade ju att företag i Sverige utan KA har färre strejker än dem med.

Expat, tala om för oss hur och när det strejkas när kollektivavtal gäller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Med tanke på att inte dyka upp på en rättegång på grund av arbete är inte ett giltigt skäl förstår alla att man ska infinna sig, annars riskerar man vite, eller bli dömd via tredskodom.

Arbetsgivaren kan sedan försöka anmäla den anställde till samma domstol och försöka hänvisa något annat.
Det är inget brottsmål utan ett mål i arbetsdomstolen.

De bröt mot avtalet, där deras insats är bl a fredsplikt, varför ska arbetsgivaren göra nåt som inte krävs?
De får väl begära semester och stå sitt kast. De valde ju aktivt vild strejk. Varken facket eller arbetsgivaren har nån skyldighet att underlätta för dem. Tvärtom borde de bli skadeståndsskyldiga.

Men anser du att det finns lagstöd för att tvingas ge ledigt för deltagande i rättegång som tilltalad? Var är lagstödet?
Citera
2024-01-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
Expat, tala om för oss hur och när det strejkas när kollektivavtal gäller.

Halmgubbar bemöter jag inte
Citera
2024-01-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Det är din spekulation. Jag tror det beror på att de utan KA erbjuder bättre villkor och att ledningarna då står närmare de anställda, inte lika konfliktskapande miljö helt enkelt. Så har det alltid varit för mig.
Nej det är ingen spekulation.

Länka gärna till något som visar att personalen på ett företag med kollektivavtal strejkat.

Du kommer inte att lyckas hitta en sådan utöver någon enstaka vild strejk.
Citera
2024-01-23, 13:57
Medlem
Citat:
Innebär kollektivavtal mer strejker?
Vad är fel med en strejk? varför ska arbetare lida av att ta till strejk? Det bästa är om arbetare kan ta till strejk så fort något går fel från arbetsgivaren.
Citera
2024-01-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ja men det beror ju inte på kollektivvtalen.

Personalen i företag med kollektivavtal strejkar aldrig.
Du menar att de som tagits ut i sympatistrejk gör nåt annat?
Citera
2024-01-23, 13:59
Medlem
Citat:
Nej det är ingen spekulation.

Länka gärna till något som visar att personalen på ett företag med kollektivavtal strejkat.

Du kommer inte att lyckas hitta en sådan utöver någon enstaka vild strejk.

Du bekräftade ju själv här ovan att företag som använder KA har fler strejker än de utan.
Citera
2024-01-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad är fel med en strejk? varför ska arbetare lida av att ta till strejk? Det bästa är om arbetare kan ta till strejk så fort något går fel från arbetsgivaren.
Javisst. Ur ett arbetstagarperspektiv, absolut.

I den här tråden är jag strikt neutral och beskriver bara verkligheten.
Citera
2024-01-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du menar att de som tagits ut i sympatistrejk gör nåt annat?
Vilka har ställt arbetet? Det är något jag missat i så fall.
Citera
2024-01-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det är inget brottsmål utan ett mål i arbetsdomstolen.

De bröt mot avtalet, där deras insats är bl a fredsplikt, varför ska arbetsgivaren göra nåt som inte krävs?
De får väl begära semester och stå sitt kast. De valde ju aktivt vild strejk. Varken facket eller arbetsgivaren har nån skyldighet att underlätta för dem. Tvärtom borde de bli skadeståndsskyldiga.

Men anser du att det finns lagstöd för att tvingas ge ledigt för deltagande i rättegång som tilltalad? Var är lagstödet?
Med tanke på att skadestånd är mycket begränsat belopp vid vild strejk förstår alla att lagen står på arbetarens sida och inte på arbetsgivarens.

Man har kostnader för staten i samband med rättegångar, det står domare, advokater osv redo att tillgå vid en rättegång, du kan alltså inte själv välja att du inte vill komma ifall du är kallad.
Citera
2024-01-23, 14:03
Medlem
Citat:
Javisst. Ur ett arbetstagarperspektiv, absolut.

I den här tråden är jag strikt neutral och beskriver bara verkligheten.
Men det är ju detta kollektivavtal ska stå för, en trygghet för anställda. inte en trygghet för arbetsgivaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in