2024-01-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Citat DI.

” Men inte nog med det. Nu ansluter även investerare till fackens stridsåtgärder. I helgen rapporterades att 16 stora institutionella investerare uppmanar Tesla att teckna kollektivavtal i Sverige. Om de inte gör det hotar de ytterst med att sälja sina aktier i bolaget.

Bakom kravet står bland andra Folksam, där styrelserna domineras av personer med kopplingar till arbetarrörelsen, såsom LO:s Susanna Gideonsson. Liknande krav har tidigare framförts av AMF, som ägs av LO och Svenskt Näringsliv. Det följer efter att bland annat PensionDanmark, som också ägs av fack och arbetsgivare, beslutat att sälja sina aktier i bolaget i sympati med IF Metall.”

Så, alla sitter i knät på varandra, samtidigt som de har fingrarna i samma syltburk.

Byken måste tvättas ordentligt och offentligt, som Sten Andersson sade.

Detta har redan börjat med ESG. Alltfler fonder styrs in mot ESG som bojkottar företag med fel åsikter.

Ett djävla kommunistsamhälle som sprider sig i väst och mäktiga krafter driver detta.
Citera
2024-01-23, 09:06
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Citat DI.

” Men inte nog med det. Nu ansluter även investerare till fackens stridsåtgärder. I helgen rapporterades att 16 stora institutionella investerare uppmanar Tesla att teckna kollektivavtal i Sverige. Om de inte gör det hotar de ytterst med att sälja sina aktier i bolaget.

Bakom kravet står bland andra Folksam, där styrelserna domineras av personer med kopplingar till arbetarrörelsen, såsom LO:s Susanna Gideonsson. Liknande krav har tidigare framförts av AMF, som ägs av LO och Svenskt Näringsliv. Det följer efter att bland annat PensionDanmark, som också ägs av fack och arbetsgivare, beslutat att sälja sina aktier i bolaget i sympati med IF Metall.”

Så, alla sitter i knät på varandra, samtidigt som de har fingrarna i samma syltburk.

Byken måste tvättas ordentligt och offentligt, som Sten Andersson sade.

Hur sitter man i knät på varandra menar du?

Varför skulle byken vara smutsig?

Arbetarrörelsens organisationer, samarbeten och band till varandra är känt. Av alla. Men inte av dig?

Du kommer SMÄLLA AV när du får höra att LO bildade Socialdemokraterna!
Citera
2024-01-23, 10:28
Medlem
Bra skrivet, han har helt rätt ang Tesla strejken:

Jag hade fel om Tesla-strejken, bara oskyldiga förlorar

Strejken mot Tesla verkar vara det nya normalläget, på fredag har den pågått i tre månader och inte många verkar bry sig längre. IF Metalls strejkvakter huttrar i sina tält i svinkylan samtidigt som verksamheten pågår precis som vanligt hos Tesla med både service och leveranser. Varken indragen sophämtning, postblockad av registreringsskyltar eller hamnblockader har fått någon större effekt på Tesla. När strejken bröt ut för tre månader sedan skrev jag att Elon Musk skulle vara chanslös mot alla stridsåtgärder. Jag hade helt fel.

https://carup.se/jag-hade-fel-om-tesla-strejken-bara-oskyldiga-forlorar/
Citera
2024-01-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
https://da.se/2024/01/strejkande-olof-kanner-mig-annu-mer-overtygad-nu/

Framöver har Olof tänkt stå strejkvakt några gånger i veckan utanför Teslas verkstad i Umeå för att “få lite mening i vardagen”. .[/i]"

Bra artikel och intervju faktiskt!

Ger lite inblick i en annan del av världen och samhället.

Vidare berättar han:

han har redan varit fackligt aktiv i över tio år. En gång i veckan träffar han också de andra arbetskamraterna som tagits ut i strejk.
[/i]"

Läser man lite längre ner på denna artikel förstår man att han är rädd om sitt arbete, samt vi flesta förstår att han kommer få sparken framöver, man har undantags regler idag på vem Tesla vill säga upp.

Samtidigt nyanställer de folk under strejken, så frågan är hur det blir när alla kommer tillbaka, om vi blir övertaliga.

Har din inställning till konflikten förändrats?

– Jag är nog ännu mer övertygad nu. Tesla skiter i spelreglerna på svensk arbetsmarknad. Jag trodde nog att de hade lite rim och reson, men de ger ju blanka fan i hur vi gör i Sverige.
Citera
2024-01-23, 10:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Bra skrivet, han har helt rätt ang Tesla strejken:

Jag hade fel om Tesla-strejken, bara oskyldiga förlorar

Strejken mot Tesla verkar vara det nya normalläget, på fredag har den pågått i tre månader och inte många verkar bry sig längre. IF Metalls strejkvakter huttrar i sina tält i svinkylan samtidigt som verksamheten pågår precis som vanligt hos Tesla med både service och leveranser. Varken indragen sophämtning, postblockad av registreringsskyltar eller hamnblockader har fått någon större effekt på Tesla. När strejken bröt ut för tre månader sedan skrev jag att Elon Musk skulle vara chanslös mot alla stridsåtgärder. Jag hade helt fel.

https://carup.se/jag-hade-fel-om-tesla-strejken-bara-oskyldiga-forlorar/

Kokar man ner det till rätt nivå, så ser man att Musk inte har mycket till övers för de flaggviftande gubbarna i Umeå. Ungefär så ser styrkeförhållandena ut.

Tesla ångar på. Flaggviftande gubbar fryser. Undrar om flaggvifttarna funderar över nyttan med stå i minus 20 grader utan resultat?
Citera
2024-01-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Strejkerna är inte problem i Sverige. Det är en liten risk. Den stora risken är om du har KA, och tvingas av facken till sympatiåtgärder, som nu i fallet med Tesla.

Många elektriker med KA tappar uppdrag från Tesla att bygga och serva SuC. Nu anlitar Tesla elektrikerfirmor utan KA.

Vinnarna är företagen utan KA.
Utan kollektivavtal kommer strejkerna att öka. Du vet inte vad kollektivavtal innebär.
Citera
2024-01-23, 11:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Utan kollektivavtal kommer strejkerna att öka. Du vet inte vad kollektivavtal innebär.

Så, du tycker de med KA kan gå hemma alternativt bli av med jobbet? De utan KA verkar få mer jobb, elektriker, inhyrd personal med flera. Samt utlänningarna tar gärna jobb i Sverige. 3 fas är 3 fas även för en polsk elektriker, ingen skillnad.

Verkar säkrare idag att inte ha KA om man vill jobba.
Citera
2024-01-23, 11:04
Medlem
Citat:
Kokar man ner det till rätt nivå, så ser man att Musk inte har mycket till övers för de flaggviftande gubbarna i Umeå. Ungefär så ser styrkeförhållandena ut.

Tesla ångar på. Flaggviftande gubbar fryser. Undrar om flaggvifttarna funderar över nyttan med stå i minus 20 grader utan resultat?
Med tanke på vart Tesla är beläget råder inte mycket trafik efter den gatan, man kan se det som mycket meningslöst, även fast min polare kör en Tesla, fick dragkrok monterat, har inte sett strejkvakterna, men tesla kom till hans arbetsplats o montera på dragkroken.

Tar man denna stackare som lät sig intervjuas av dagens arbete, gjorde inte sitt bästa val i livet genom detta, vi vet Tesla anställer i Umeå, det var här dom flesta gick ut i strejk, man förstår att dessa kommer bli ersatta av dessa nyanställda, vi har en dålig konjunktur, företag drar ner i Sverige, arbetslösheten ökar.
Citera
2024-01-23, 11:07
Medlem
Citat:

Otroligt korkad inställning, finns ingen anledning att strejka bara för att KA saknas. Har du ens belägg för att de företag i Sverige som saknar KA strejkar oftare än de som inte har det?
Citera
2024-01-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Otroligt korkad inställning, finns ingen anledning att strejka bara för att KA saknas. Har du ens belägg för att de företag i Sverige som saknar KA strejkar oftare än de som inte har det?
Vi har betydligt färre strejker i landet, internationellt sett, eftersom vi har fredsplikt.
Citera
2024-01-23, 11:30
Medlem
Citat:
Vi har betydligt färre strejker i landet, internationellt sett, eftersom vi har fredsplikt.

Det var inte det jag frågade om.
Har företag i Sverige utan KA fler strejker än dem med KA?
Källa tack!
Citera
2024-01-23, 11:32
Medlem
Citat:
Att inte arbetare får strejka är bara positivt för företagen och negativt för anställda, ang villkor, löner och förbättringar, vi ser våra grannländer som strejkar oftare har det bättre än vad den svenska modellen erbjuder.
Vi halkar efter, norrmän, tyskar osv köper fastigheter i Sverige för att vi halkat efter, via detta pressar man även upp priserna på fritidshus osv. dvs att vi inte får strejka får stora effekter på hela samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in