2024-01-22, 18:07
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-paverkar-den-hogre-rantan-hyresvardar-och-hyresgaster-det-ar-ett-anstrangt-lage/
Det där vill Hyresgästföreningen sätta stopp för. Ekonomiska realiteter ska inte få drabba hyresgästerna, de ska hållas skyddade på något magiskt sätt som de själva inte förstår.
Citera
2024-01-22, 18:20
Medlem
Citat:
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-paverkar-den-hogre-rantan-hyresvardar-och-hyresgaster-det-ar-ett-anstrangt-lage/
Varför läser du dessa sossetidningar, Sävsjö 🤣. Blev höjning på runt 5% för 2024, löjligt lågt och real sänkning. Personligen hade jag gärna sätt höjningar till marknadshyra, men det kommer inte hända. Så vinnaren är typ Slemhög som fixat en central HR i Stockholm. Vilket inte är så svårt med lite kontakter. Svårt för lågutbildade incels dock
Citera
2024-01-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det där vill Hyresgästföreningen sätta stopp för. Ekonomiska realiteter ska inte få drabba hyresgästerna, de ska hållas skyddade på något magiskt sätt som de själva inte förstår.
Enig för en gång skull, men skillnaden på oss är att jag äger HR-hus. Haha, ja gärna marknadshyra.
Citera
2024-01-22, 18:26
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Haha jadu...

En liten visa länkas det till nedan. Beskriver hyreshorornas läge rätt bra tycker jag. Det blev inget blodbad. Det blev ingen REA. Och det blev ingen kontantinsats utav socbidraget. Denna gången heller. Höjd hyra blev det dock.

Tåget har för denna gången redan börjat rulla. Kvar på perrongen sitter hyreshororna återigen och drömmer om nästa krasch/blodbad/REA.

https://youtu.be/YqbodRs0eD4?si=kiH8UFipZpR-Axm7
Citera
2024-01-22, 18:30
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Enig för en gång skull, men skillnaden på oss är att jag äger HR-hus. Haha, ja gärna marknadshyra.
Du är den här trådens Olof K Gustafsson.
Du behöver inte framhäva dig själv hela tiden.
Citera
2024-01-22, 18:39
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Varför läser du dessa sossetidningar, Sävsjö 🤣. Blev höjning på runt 5% för 2024, löjligt lågt och real sänkning. Personligen hade jag gärna sätt höjningar till marknadshyra, men det kommer inte hända. Så vinnaren är typ Slemhög som fixat en central HR i Stockholm. Vilket inte är så svårt med lite kontakter. Svårt för lågutbildade incels dock
Ja, 5% i höjning för en hyresrätt är alltid kaffepengar, oavsett utgångspunkt.

Och 5% i höjning för en bostadsrätt är alltid blodbad, katastrof och domedag. Oavsett utgångspunkt.

Hyreshororna briljerar som vanligt.

Samma brukar det vara när det gäller vinster/förluster i bostadsaffärer.

200.000 i vinst = Trams. Växelpengar. Skrattretande.

200.000 i förlust = KATASTROF. DOMEDAG. BLODBAD.

Lustigt det där. Blir möjligtvis förlusterna och höjningarna i Dollarzzz istället helt plötsligt när bostäderna är privatägda?

5% är inte alltid 5%. Och 200.000 är inte alltid värt 200.000, när hyreshororna gjort sina "justeringar"
Citera
2024-01-22, 18:41
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Du är den här trådens Olof K Gustafsson.
Du behöver inte framhäva dig själv hela tiden.
Spot on.
Citera
2024-01-22, 18:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Bra länk, synd att vi inte har trådapan med hos längre. Undrar vad som hände med vår käre liksom-efterbliven? Han brukade i alla fall yla om att belåningen hos hyresbolagen var jättejättehöga.

Klart de klagar, men har de verkligen anpassat sin ekonomi efter 0-ränta?

Det som var intressant i länken var sammanställningen av lån/kvm. Överlag runt 5k/kvm vilket vid 6% ränta blir 25kr/kvm/mån om det tas fullt ut på hyran. För en lägga på 80kvm blir det då 2k/mån.

Hur många BLT sitter med 5k/kvm i lån? Förutom i Rövhult då där man köper en tattar-BR för en kasse pantburkar.
Citera
2024-01-22, 18:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:

I dessa avfolkningsorter ligger HR-hyran på typ 6500 för en trea. Ujuj, tänk om den höjs med 6%!
Citera
2024-01-22, 18:52
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bra länk, synd att vi inte har trådapan med hos längre. Undrar vad som hände med vår käre liksom-efterbliven? Han brukade i alla fall yla om att belåningen hos hyresbolagen var jättejättehöga.

Klart de klagar, men har de verkligen anpassat sin ekonomi efter 0-ränta?

Det som var intressant i länken var sammanställningen av lån/kvm. Överlag runt 5k/kvm vilket vid 6% ränta blir 25kr/kvm/mån om det tas fullt ut på hyran. För en lägga på 80kvm blir det då 2k/mån.

Hur många BLT sitter med 5k/kvm i lån? Förutom i Rövhult då där man köper en tattar-BR för en kasse pantburkar.
Ja, naturligtvis är det ju kaffepengar för alla Avanzamiljardärer här i tråden som bor i en studentbostad.

Såvida det inte görs förlust. Då helt plötsligt är kaffepengarna ett enormt belopp. Blodbad. Kris.

Ja, ni vet ju vid det här laget...
Citera
2024-01-22, 18:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ja, naturligtvis är det ju kaffepengar för alla Avanzamiljardärer här i tråden som bor i en studentbostad.

Såvida det inte görs förlust. Då helt plötsligt är kaffepengarna ett enormt belopp. Blodbad. Kris.

Ja, ni vet ju vid det här laget...

Finns exempel på just hur förlustaverta bostadsägare är. Det är precis så folk överlag är med olika tillgångar som de tror ska öka i värde, t.ex. Avanza-miljonärer som sitter kvar med sina SBB-aktier tills bolaget går i KK.

Vinsterna får dessutom skyfflas in i nästa boende så det blir faktiskt inga cash ut i många fall. Det skulle du veta om du sålde din BR i Rövhult och fick loss några hundralappar.
Citera
2024-01-22, 19:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Jag har varit med ett tag nu så jag vet hur bostadsmarknaden fungerar (även fast den kanske var lite trög för några månader sedan). Men du verkar ha koll iaf! Du skriver ju själv:"I början hade vi budgivningar långt över utgångspriset."Och då måste väl detta vara helt normalt? Eller menar ni bubbla?? För mig låter de flesta köpare tro sig kunna buda runt 10 % högre än vad deras inkomst tillåter...
Tidigare hade vi budgivningar som började på utgångspriset, nu är det enstaka bud och de ligger under utgångspriset i normalfallet. Det finns speciella objekt där det budas över. Men i den prisklass jag kollade på så hör det till undantagen.
Många objekt får inget bud alls.
Då är norra Sthlm normalt en stark marknad, om inte något drastiskt händer med räntan och lönerna samt så lär vi se en trög marknad ett bra tag framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in