Citat:
Ursprungligen postat av
whiskeyroy
Jag vet inte din ålder, men eftersom du i snitt skriver 25 inlägg här per dag, då antar jag att du är pensionär och inte har annat för dig än att sitta här och mörka mordet på Palme. Men med den åldern så borde du veta att taxichaufförerna inte hade någon GPS till hjälp på den tiden. Och för att kunna få ett taxikort och därmed kunna köra taxi, så var man tvungen att lära sig var alla gator i Stockholms innerstad låg och de flesta i förorterna. Så HJ visste garanterat att han gjorde u-svängen vid Apelbergsgatan.
Jag har tidigare tittat på uppgifterna om HJ's U-sväng och så här säger vittnena.
HJ's passagerare
Glantz:
"Vad han kommer ihåg stannade de vid rött ljus och taxichauffören såg en liggande man och gjorde en u-sväng vid Tunnelgatan så att han kom i närheten av den liggande mannen."
Israelsson:
"Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen."
Ersson:
"De kom i taxi Sveavägen fram vCh vid Tunnelgatan gjorde taxi föraren en u-sväng och stannade bredvid den liggande mannen."
Lena B.:
"Hon fick då plötsligt se en man som låg på trottoaren. Hennes omedelbara tanke var
att det var Mats Åsberg som låg där, och hon utbrast också detta så att chauffören hörde det. Det kan ha varit detta som gjorde att chauffören reagerade extra snabbt, och gjorde en så kallad "u-sväng" och svängde upp invid trottoarkanten i närheten av den liggande mannen."
Så här säger övriga vittnen:
Leif L.:
"Ljungkvist gjorde samma sak som taxibilen. Han svängde över körbanan och ställde sin bil framför taxin. Han hindrade den mötande trafiken en kort stund och tvingades dessutom göra en backningsmanöver för att komma runt och in-till sträckstenskanten."
Jan A.:
"Om det var, om vi hade den där taxin då som också svängde runt."
Inge M.:
"Sen så kom det, det var en taxi som körde runt direkt."
Jan-Åke S:
"efter skeendet så försöker Svensson köra över sin bil till Sveavägens östra kant, men han hindras tillfälligt av en ljus taxi och en större bil, liknande Blacer."
Åke L. :
F: "Den här taxin, var befinner den sig?"
Å: "Jaha, han svänger in -, han kommer väl från samma håll som jag, tror jag i alla fall. Han svänger lite snett så här, han parkerar inte direkt utan han bara svänger in så här."
Anna H. (kan handla om Leif L's bil):
"F: Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?
H: Ja."