2024-01-21, 21:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad jag menar är att påstå att Engström inte hade tillgång till vapen, samtidigt säga att en av hans bästa vänner är en vapensamlare känns ju helt fel....

Lite som att beskylla någon på Flashback för att vara incel, när grannen han hejar på i trapphuset har en fru?

Han kan ju inte vara incel om han har tillgång till grannens fru? [Q.E.D]

"Det känns ju helt fel..."
Citera
2024-01-21, 21:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Intressant när man summerar NF:s och AD:s beskrivning av den förmodade mördaren, verkar alltså handla om en välklädd äldre herre.
Citera
2024-01-21, 21:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
(FB) Skandiamannen

DN lördagen den 1 mars
Finns den artikeln någonstans?
Citera
2024-01-21, 21:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Finns den artikeln någonstans?
I DN-arkivet.

"Rocken var av modernt snitt, hann jag tänka", så uttryckte AD det i DN lördagen den 1 mars 1986.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-21 kl. 21:59.
Citera
2024-01-21, 21:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Låt mig fråga då om vapnet hade varit lite mer exotiskt men som just vapensamlaren faktiskt haft ...Hade det gjort någon skillnad ?

För jag är säker på att 1986 så hade palmegrummet höjt lite på ögonbrynen om dom känt till vänskapen mellan Vapensamlaren och Engström...!

CGÖ innehade den relativt sällsynta ammunition som användes vid mordet. Det kan man höja på ögonbrynen åt.

CA uppgav att ammunitionen han skickade med mordvapnet var "hemladdade". Det är mycket möjligt att mordkulorna hade något mindre krutladdning, "på målskyttevis" med tanke på att skotten lät lågt och att kulorna hamnade nära mordplatsen.

Jag vet inte vilka ögonbryn dessa fakta höjde i PU.

SE har också "lånat motivet" från grannarna i Täby!
Citera
2024-01-21, 21:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
CA kan komma ihåg fel och ta fel på vilket år SE kan ha köpt vapnet av CA på Skeppsholmen. Att CA kommer ihåg fel bevisar att vapenförsäljningen gick av stapeln på Skeppsholmen redan före mordet. CA uppgav att mannen som köpte vapnet var yngre än 52 år och mörkhårig, exakt samma beskrivning som vittnena på mordplatsen använder när de beskriver GM-SE!

Att köpa dyra illegala vapen kan bidra till dålig ekonomi och vi vet att SE hade dålig ekonomi.

"SE är svår att komma runt, när alla bevis går i cirklar!"

Anledningen att GM beskrivs som mörk eller mörkhårig är för att det var mörkt och/eller svåra ljusförhållanden på platsen, vilket också flera vittnen poängterar: JA, AH, m.fl. Du strävar verkligen efter att axla manteln efter "Pusselbiten" i dina skriverier.

SE är svår att komma runt, på grund av tiden, signalementet och frånvaron från mordplatsen.

Och sin observation av LJ ...

Linder kunde inte "komma ifrån" att det var SE som sprang förbi YN. Detta i början på 1987 ...

Ströms undersökning visade mycket riktigt att mannen stämde in bra på SE.
Citera
2024-01-21, 22:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Intressant när man summerar NF:s och AD:s beskrivning av den förmodade mördaren, verkar alltså handla om en välklädd äldre herre.
Om man körsbärsplockar menar du?

Nu tog du åldern som du själv tolkat att NF sagt och kombinerat med ett uttalande om modernt snitt som då ska stå i DN.

Du tog inte med att NF som detaljerat beskriver jackan beskriver det som en tensonjacka. Alltså en friluftsvariant, vilket är ett återkommande tema bland vittnena. Det är inte särskilt välklätt.

Om man summerar deras berättelse på ett neutralt vis får man en man i blågrå längre jacka och huvudbonad. Med breda axlar och runt 40.

AD som ofta sägs beskriva GM på ett annorlunda vis än resten av vittnena tror jag faktiskt inte beskriver det så annorlunda.

Summerar man alla vittnes beskrivningar av kläderna ser det troligt ut med en blågrå jacka av friluftsmodell och en skärmmössa av något slag med öronlappar eller vikta kanter. Vilket kan beskrivas som en blandning av en sherlock holmeshatt och en vanlig herrhatt. AD säger dessutom mössa i tingsrätten.

Så hans beskrivning är nog rätt bra faktiskt.
Citera
2024-01-21, 22:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
I DN-arkivet.

"Rocken var av modernt snitt, hann jag tänka", så uttryckte AD det i DN lördagen den 1 mars 1986.
Jo, där förstår jag att den finns. Jag menade tillgänglig.
Citera
2024-01-21, 22:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Anledningen att GM beskrivs som mörk eller mörkhårig är för att det var mörkt och/eller svåra ljusförhållanden på platsen, vilket också flera vittnen poängterar: JA, AH, m.fl. Du strävar verkligen efter att axla manteln efter "Pusselbiten" i dina skriverier.

SE är svår att komma runt, på grund av tiden, signalementet och frånvaron från mordplatsen.

Linder kunde inte "komma ifrån" att det var SE som sprang förbi YN. Detta i början på 1987 ...

Den som i första förhöret beskriver GM som mörkhårig är LP. Hon hade inte dåliga ljusförhållanden.
Citera
2024-01-21, 22:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag kom att tänka på en sak. Om det nu det stämmer med att vissa har hört att han har sagt att han sprang efter GM. Kan inte det ha att göra med tvetydigheten ordet "efter" innehar?

SE sprang ju faktiskt "efter" GM i båda versionerna. Fast i det ena fallet tolkas det som fysiskt och det andra tidsmässigt.

Om SE kommer hem och säger att folk kan ha lämnat hans signalementet för att han sprang efter GM in i gränden så går den meningen att tolka på två helt olika sätt.

Att han jagade GM kan vara något åhörare bara tolkade fram.

Det kan såklart lika gärna vara så att SE ändrar historia efter åhörare. Men man ska akta sig för att vara sådär säker, särskilt när det gäller minnesbilder. Det finns andra alternativ, likt det ovan.

Om SE är GM är din tolkning helt vansinnig. Du verkar inte förstå hur man måste tänka här i tråden!
Citera
2024-01-21, 22:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Du verkar inte riktigt förstå "två-olika-personer-teorin".

Att SE inte blir igenkänd av vittnena som GM tyder som du skriver i ditt inlägg på att "frånvaron från mordplatsen" friar SE som GM.
Citera
2024-01-21, 22:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo, där förstår jag att den finns. Jag menade tillgänglig.
Man måste nog vara prenumerant för att komma åt arkivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in