2024-01-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vetenskapligt bör slup faktiskt vara en ok tankemodell till att förstå varför vissa svampar och växter fungerar aom läkemedel på människor.
De är så otroligt många ämnen i så otroligt många växter, så varför skulle inte slumpen kunna råka göra några verkningsfulla i människor.

Sedan är det så att allt levande liv evolutionärt är besläktat.
Det är därför som man ibland testar läkemedel/naturläkemedel på ex jäst-celler.
Vi är t o m släkt med jäst.
Vissa saker i människans ämnesomsättning fungerar liknande i massor med andra organismer. Ämnen som skyddar andra organismer kan skydda även människor ibland, även om just vår art inte utvecklat förmåga att bilda de substanserna.

Religilst säger 1 mosebok att Gud gav människor örter att äta, men det argumentet håller bara om man accepterar religion. Först i kapitel 9 blev människan köttätare.

Jag ser inget större problem med ditt resonemang men är ändå fundersam till att naturen av ren slump skulle skapa medicin lämpligt för dagens nutida människor, detta i växtlighet som fanns långt före människan. Att det finns personer som anser detta vet jag och att de till och med tycker att den så kallade "naturmedicinen" är bättre än dagens evidensbaserade medicin.
Jag får det till en allt för stor slump för att jag ska tro på det.
Det låter lite för religiöst och lite för "naturflummigt" typ den gamla beskrivningen om naturen som ett väl fungerande urverk.
Natur är kaos och har ingen inneboende mening eller mål så jag tvivlar på att det där växer ett perfekt apotek skapat för människans bästa.
Senast redigerad av DeepBD 2024-01-21 kl. 20:14.
Citera
2024-01-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Mannen läs om min text, jag skrev ju att glukos används av alla kroppens celler och att det är en form av socker.

Eftersom cancenceller är överaktiva celler är det självklart att de vill ha socker som alla andra, det betyder inte att tillväxten ökas.

Eftersom jag nämnde just kolhydrater är att folk tror att om de enbart eliminerar godis och läsk från sin kost så är de fri från socker. Det är rätt svårt att helt ta bort det och varför skulle man vilja det?

Tack, cancer är skit men folk som förespråkar naturmedicin istället för t.ex cellgifter och dör ett halvår senare tycker jag inte synd om.

Sluta chatt GPTa dina svar.

För det första!
Tilltala inte MIG med ”mannen”
Jag är kvinna!

För det andra;
Om du i stället tog dig tid att läsa mina inlägg så står det klart och tydligt att vid ex diabetes, cancer mm så krävs det andra metoder än naturmedicin…ex cellgifter, strålning mm

Sen tycker jag att du inte bara ska jobba på din attityd och spydighet även borde träna på din empatiska förmåga.
För när någon avlider i sviter av cancer oberoende vad de förespråkar och inte samt vilket metod de väljer att pröva, är deras ensak.
Och DU är inte Gud! Så vad du tycker och känner är i allra högsta grad ointressant.
Det finns många metoder som varit oförklarliga och som lett till att en person blivit fri från sin cancer.

Sen är även ”jag” en människa med fri vilja, så jag chatt GPTa mina svar hur mycket jag vill 😁
Så om DU ”mannen” i stället skiter i att ”svara mig”, ska du allt se att det blir lugnt ”frid & fröjd” igen…
😁
Citera
2024-01-21, 20:00
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Håller med om att det är ett jäkla tjat om placebo.

Men jag har en fråga. En systers dotter lider av ångest och depression. Hon är i tonåren. Ett riktigt problembarn. Vi umgås inte jättemycket men jag har ju hört en del om deras problem. Vården är ett skämt. Hon är intagen till och från men i ärlighetens namn känns det som patienten är mer till för vården än vården för patienten.
Ur min synvinkel så borde hon få pröva svampar. Men här är ju skolmedicinen igen snarara stjälp än hjälp.
Har du några idéer om vilka svampar eller andra behandlingar som vore värda att beakta?

Det enda jag egentligen läst om svampar är detta:
https://svenska.yle.fi/a/7-1343764
En överraskande öppensinnad artikel för att vara statsmedia.

Psykiska problem är svårt och tonåringar vill gärna göra tvärt emot vad vuxna säger.

Personligen har jag inte sätt några studier som talar för att psykedelisk svamp botar depressioner om behandlingen inte kombineras med psykoterapi.

Magiska svampar utan psykoterapi hjälper troligen inte.

Massor med människor som mår dåligt har själva utanför vården tagit magiska svampar men långt ifrån alla är botade från sina psykiska problem.

Psykedeliska substanser i kombination med psykoterapi kan nog fungera för vissa högfungerande individer.

Men äter man skit, är vaken hela nätterna (sömn är svårt) och har en jobbig social situation ex mobbing, då hjälper inga mediciner.

Fungerar livsstilen och socialt, då kan mediciner och terapier hjälpa.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-01-21 kl. 20:07.
Citera
2024-01-21, 20:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?

Vad bra, vad rekommenderar du för ersättning av Spinraza?
https://www.apoteket.se/produkt/spinraza-injektionsvatska-losning-12-mg-1-x-5-milliliter-injektionsflaska-534913/

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20161011000046&userType=2

Jag tycker 800.000:-/injektion är lite blodig, men det krävs för att barn skall överleva. Vore bra om man kunde äta någon naturmedicin istället.

Spinraza Ingår inte i högkostnadsskyddet så barn dör istället. Men vi kan ju alltid importera nya från Afghanistan.
Citera
2024-01-21, 20:18
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowhite6
För när någon avlider i sviter av cancer oberoende vad de förespråkar och inte samt vilket metod de väljer att pröva, är deras ensak.

Instämmer! Sven Erik Nordin skrev en bok om hur han blev frisk från cancer i sin penis. Hällre än att leva utan kuk körde han mednaturmedicin och blev frisk.

Han dog tydligen 89 år gammal förra året.

Men hans bok innehöll en hel del knasiga saker , blandat med vissa bra saker.

https://www.svaradoktorn.se/425406668
Citera
2024-01-21, 20:39
Medlem
Efterbliivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?
Vet inte riktigt vad du vill att vi skall fråga dig om, men efter denna pandemi är mitt förtroende noll för sjukvården, jag är nu övertygad om att att varje enskild person är tvungen att vara sin egen läkare,
Fick en nyligen diagnosticerad diabetes2. Alla råd sjukvården gav var fel. Var själv tvungen att ta reda på via youtube läkare om sjukdomen och hur man skall kontrollera sjukdomen, vilket resulterat i en viktnedgång 35kg och kontrollerad diabetes.

Blodtrycket sänktes nästan omgående med några piller kalium.
Sömnen har aldrig varit bättre än när jag varje natt tar melatonin!
Rosacea försvinner med minskat intag kolhydrater specifik grödor och växt baserade oljor, det sist nämnda direkt otjänligt som föda.
Citera
2024-01-21, 21:13
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Att sitta och spekulera i mina sjukdomar är såklart intressant men kanske inte relevant. Till ditt stora förtret så har jag visst en kronisk sjukdom, en autoimmun sådan, som hör och häpna botas med ett designat läkemedel. För 50 år sedan dog i princip alla med denna sjukdomen (men du kanske kan bota den med naturläkemedel...) men tack vare framsteg och ffa biologiska läkemedel kan jag idag leva ett fullt normalt liv. Behandas i vissa fall med cytostatika, men tack vare sinnrika läkare/forskare/cellbiologer/Big Pharma finns nu en biologisk behandling med förvånansvärt få biverkningar.

Aj då. Du hör till dem som har en svår sjukdom som sjukvården kan behandla med framgång. Därför så lovsjunger du skolmedicinen och sjukvården och vänder dig emot alternativvård. Jag är faktiskt bekant med din typ. Du är inte den första jag träffat av det slaget. Det är lite samma fenomen som med folk som tagit sig ur fattigdom och problem och blivit framgångsrika. De blir ofta , inte alltid, kallsinniga och dömande mot de som förblir i utslagenhet. Det är bara att gratulera att du haft tur i oturen. Men bara för att skolmedicinen lyckats hjälpa dig så betyder det inte att de kan hjälpa alla. Med din attityd gör du många sjuka en otjänst.
Citera
2024-01-21, 21:18
Medlem
StigAllans avatar
Ett simpelt tips från mig som är intresserad av att hålla min föda så tillsatsfri som jag kan.

När jag läser diverse kost och levnadsråd så innebär dessa oavsiktligt även att de födoämnen man väljer inte har några tillsatser tillsatta.

Visst är det bättre att sortera bort vad man blir krasslig av än att istället fortsätta med giftintaget plus ett annat gift som sjukvården förskriver?
Citera
2024-01-21, 22:39
Avslutad
Citat:
Vi dör för att det inte finns kunskap och botemedel på alla sjukdomar.

Man ska ta all hjälp som går att få från vetenskapen och sjukvården.
Sen mår de flesta av oss bättre av att kontinuerligt arbeta med att ha en sund livsstil v g kost, motion, sömn, psyke/självbild/tacksamhet och försöka ha positiva sociala relationer.

Sen finns det dessutom naturmediciner som mindre studier visat att de ger effekt. Blir man inte hjälpt av sjukvården ska man så klart vara öppen för att pröva naturmedicin.

Väldigt många av oss kan bli bättre m h a livstil men varken skolmedicin eller naturmedicin ger evig hälsa.
(Inte änn! )

Bry dig inte om att diskutera med idioten.

Personen skrev att man skulle undvika vissa vitaminer och mineraler för att det kan ge förvirring och njursvikt, jag ställde då en fråga om man ska undvika läkemedel som kan ge sådana biverkningar. Då svarade inte idioten. Bara att ignorera.
Citera
2024-01-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Bry dig inte om att diskutera med idioten.

Personen skrev att man skulle undvika vissa vitaminer och mineraler för att det kan ge förvirring och njursvikt, jag ställde då en fråga om man ska undvika läkemedel som kan ge sådana biverkningar. Då svarade inte idioten. Bara att ignorera.

Men när det kommer till vitaminer och mineraler så handlar det väl främst om risken att överdosera? Risken som finns är väl att det finns de som tror de har brister av alla de slag fast de får i sig tillräckligt via kosten. Om dessa individer dessutom äter tillskott så finns ju risken att det sker en överdos av vitaminer (fettlösliga) eller mineraler.

När det kommer till läkemedel så är det väl så att i princip allt som har en effekt även har någon form av biverkning. Hur stora biverkningar som tolereras beror på hur allvarlig sjukdomen och symtomen är. Ju allvarligare sjukdom, desto allvarligare biverkningar tolereras.

Ja, även läkemedel som vanliga värktabletter har biverkningar, även om riskerna är förhållandevis låga. Men det är priset man får betala om man vill bli frisk eller symtomfri. Det är upp till var och en att avgöra. Sen kan det såklart även hjälpa med förändrade levnadsvanor, men du kan knappast bota samtliga sjukdomar med det.
Citera
2024-01-21, 23:13
Medlem
Citat:
Instämmer! Sven Erik Nordin skrev en bok om hur han blev frisk från cancer i sin penis. Hällre än att leva utan kuk körde han mednaturmedicin och blev frisk.

Han dog tydligen 89 år gammal förra året.

Men hans bok innehöll en hel del knasiga saker , blandat med vissa bra saker.

https://www.svaradoktorn.se/425406668

Intressant! 🧐 🤔
Jag ska ta mig tid att läsa allt…
Jag känner igen både hans namn och länken du bifogade…har läst den tidigare vill jag minnas.
Synd att det inte gick att öppna ex info kring autoimmuna sjukdomar….hade gärna velat läsa vad som står där.

Ja, bikarbonat är ex ett ämne som jag tror räddade mitt liv i samband med pandemin….
Men läser man samma sak på ex sidor kring skolmedicinen säger de tvärtom…
Typiskt när de vill dölja något…
För detta känner jag personligen är fel.

Strax innan min andra covidinfektioner av 7 st fick jag till mig (från andra sidan) om att börja med bikarbonat i ett specifikt syfte…vilket jag gjorde och jag vet att det var just det som räddade mitt liv den gången.
2 månader efter infektionen och när akuten till slut gav med sig efter mitt tjat om att något var fel, att jag kände att jag inte fick tillräckligt med syre i kroppen trots att syremättnaden i klämman på fingret visade 97%…..
Till slut togs den blodgas…jag tjatat på.
Jag hade då (2mån senare) 30% oxygenmättand i mitt venösa blod 😳
Min resa är ännu inte över.. 8 månader senare var jag uppe i 70%.. och än idag kämpar jag för att se hur mycket hjärnskador samt skador jag har fått i mina kärl o vävnader.

Till detta ska även vaccinskadan läggas till 😣

Utan bikarbonatet så hade syresättningen varit ännu lägre och jag hade varit död.
Bikarbonatet i sig gör pH värdet mera basiskt..och i sin tur kan höja syresättningen i cellerna.

Ett normalt och surt PH-värde i magsäcken ska kunna eliminera virus i matsäcken….
Bikarbonatet i sig ska motverka detta och med det så blir ju viruset kvar…
Vandrar sen runt i kroppen….
Men i mitt fall så överlevde jag för att jag uppenbarligen klarar av att hushålla med det syret jag haft…. Trots att den åkte ner i botten.
Men symptomen och biverkningarna är många. Led av sömnattacker dagligen i 2-år (kommer o går än)… samt kramper, hematom, BT förändringar samt dålig cirkulation och massa fel i huvudet 😔
viruset vet jag är kvar latent…
Som EBV virus. Det ligger slumrande i cellerna.
Frågan är om jag någonsin kan o kommer bli frisk?

Jag hade velat veta vad PH-värdena låg på vid alla dödsfall av covid!
Covid virus dör uppenbarligen inte i magsäcken trots ett surt PH-värde runt 1,5-3

Däremot så påverkar metabol acidos oxygenmättnaden i blodet…och leder till bla hypoxi…. Något som ingen kollar 😩
Att jag nu vet är att jag själv är i vården och vet någotsånär vart jag ska börja kolla…
Men vad hjälper det när kollegor på ex akuten eller personal på VC motarbetar genom viss okunskap…
Kvar blev ex jag som blev idiotförklarad.
Idag vet de bättre och jag har svart på vitt med alla mina provsvar jag samlat på mig från 2021-2023…..
Men ännu är inget klart.
Nu spånade jag iväg här….som vanligt 😂
Men det hela började med bikarbonat och sen pandemi 😷
Citera
2024-01-21, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Men när det kommer till vitaminer och mineraler så handlar det väl främst om risken att överdosera? Risken som finns är väl att det finns de som tror de har brister av alla de slag fast de får i sig tillräckligt via kosten. Om dessa individer dessutom äter tillskott så finns ju risken att det sker en överdos av vitaminer (fettlösliga) eller mineraler.

När det kommer till läkemedel så är det väl så att i princip allt som har en effekt även har någon form av biverkning. Hur stora biverkningar som tolereras beror på hur allvarlig sjukdomen och symtomen är. Ju allvarligare sjukdom, desto allvarligare biverkningar tolereras.

Ja, även läkemedel som vanliga värktabletter har biverkningar, även om riskerna är förhållandevis låga. Men det är priset man får betala om man vill bli frisk eller symtomfri. Det är upp till var och en att avgöra. Sen kan det såklart även hjälpa med förändrade levnadsvanor, men du kan knappast bota samtliga sjukdomar med det.

Varför skulle man överdosera vitaminer och mineraler? Det står ju liksom hur mycket man bör ta på förpackningen, väljer man att ta mer än så så är det ju individens egna ansvar, likväl som om man överdoserar läkemedel, eller tror du det är riskfritt att överdosera läkemedel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in