2024-01-21, 19:06
Medlem
StigAllans avatar
Rovdjur som lejon äter även det från bytesdjuren som de behöver som smälta gröna växter vilket finns i tarmarna i passande utförande för att kunna smältas i rovdjursmage och tarmar.

Alla kan inte leva på något som inte finns i födan.
Citera
2024-01-21, 19:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?

Homeopati funkar även det utmärkt och är billigt!
Citera
2024-01-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag har skrivit många gånger i denna tråden att väldigt många människor skulle se avsevärda hälsovinster om de arbetade med sin kost, sin sömn, motionerade och förbättrade sin psykiska och sociala hälsa.

För många patiengrupoer med kronisk värk, fibromyalgi, kronisk trötthetssyndrom, sköldkörtelproblem, inflammationer i kroppen, dåliga keder etc mm så kan skolmedicinen inte bota patienterna.
I bästa fall kan dessa patienter få symptom-lindring av sjukvården.

Ja, det är vad jag försöker säga också.
Citera
2024-01-21, 19:13
Medlem
Citat:
Placebo ger inga bra effekter i vetenskapliga studier, men jag talar om naturmediciner som fungerar.

Ljug inte ihop att tillverkarna av naturmediciner gör enorma vinster, det är inte sant.

Det är för att inaturmedicinska producenter nte kan ta ut så stora vinster (pga inget paten) som det inte går att finansiera studier på tusentals försökspersoner.

Du citerade mitt senaste inlägg i ditt gamla inlägg vilket jag inte visste att man kunde göra, intressant.
Du anser att inga försök/vetenskapliga studier går att genomföra om man inte har möjlighet att söka patent på metoden/preparatet, jag anser att det inte stämmer.
Du anser att den mycket stora omsättning som försäljning av "naturmedicin" i världen inte ger hög vinst, jag tror återigen att du har fel.
Du anser att "naturmedicin" som inte får säljas på apotek eller användas i den evidensbaserade vården fungerar enligt försäljarnas beskrivning, jag anser att det är placebo tills motsatsen bevisats.
Jag anser att vi inte kommer längre än så då våra åsikter är för långt ifrån varandra, tack för dina motargument.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på om du har en förklaring till varför "den stora naturguden" var så god att han skapade ett apotek i växtriket för att bota människans sjukdomar? Är det bara en makalös slump eller är det en skapande övernaturlig kraft som gav oss detta?
Citera
2024-01-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Homeopati funkar även det utmärkt och är billigt!

Homeopati är själva kungaexemplet på placebons kraft!
Kung Charles III är en stor förespråkare av homeopati vilket faktiskt är ganska skrämmande då han har stor makt som symbol för Storbritannien och kan påverka många människor.
Den som inte vet hur denna pseudo-medicin uppfanns och hur den påstås fungera rekommenderar jag att läsa på, det är riktigt underhållande i all sin tokighet.
Citera
2024-01-21, 19:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Homeopati är själva kungaexemplet på placebons kraft!
Kung Charles III är en stor förespråkare av homeopati vilket faktiskt är ganska skrämmande då han har stor makt som symbol för Storbritannien och kan påverka många människor.
Den som inte vet hur denna pseudo-medicin uppfanns och hur den påstås fungera rekommenderar jag att läsa på, det är riktigt underhållande i all sin tokighet.

Exakt, sanna effekt kan göra folk sjuka också, ett större antal elever blev sjuka i skolan här för några år sedan efter att ha druckit cola, pepsi eller coca cola minns jag ej, det hittades ingen annan förklaring än "masspsykos".

Edit:
Vandringssägen eller spritt fenomen?

" Veckans ”Sjukt galet och helt Normalt” tittar Susanna Dzamic och Adam Droppe närmare på Coca-Cola Epidemin i Belgien 1999. Allt började i en skolcafeteria i Antwerpen när några elever började må illa efter att de hade druckit Coca-Cola. Snart insjuknade allt fler och epidemin spred sig över gränsen till Norra Frankrike, Nederländerna och Luxemburg. Men när man tog prover på drycken så hittade man inget fel på innehållet. Ändå över 100 ungdomar efter att ha druckit läsk. Varför hände detta just där och då?"
Senast redigerad av Ringhals3 2024-01-21 kl. 19:27.
Citera
2024-01-21, 19:29
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Jag har skrivit många gånger i denna tråden att väldigt många människor skulle se avsevärda hälsovinster om de arbetade med sin kost, sin sömn, motionerade och förbättrade sin psykiska och sociala hälsa.

För många patiengrupoer med kronisk värk, fibromyalgi, kronisk trötthetssyndrom, sköldkörtelproblem, inflammationer i kroppen, dåliga keder etc mm så kan skolmedicinen inte bota patienterna.
I bästa fall kan dessa patienter få symptom-lindring av sjukvården.

Så om man har en sjukdom i kroppen som beror på att ett organ fungerar dåligt, som sköldkörteln eller säg bukspottskörteln, då kan man göra sig frisk och få dessa organ att växa tillbaka?

Vem som helst fattar väl att små värkproblem blir bättre med träning. Men de riktiga sjukdomarna kan handla om så mycket mer och gör det oftast. Ser du på en person med ME, har de oftast en väldigt bra livsstil innan. Vilket kanske är problemet. Det kanske inte är bra att ha en perfekt livsstil. Det mesta har provats med ME, särskilt naturmedicin och ändrade vanor, men det verkar vara obotligt och faktiskt dödligt.
Citera
2024-01-21, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Om du däremot endast äter ägg och kött (och lever?), och inga grönsaker så kommer du gå miste om exempelvis lösliga fiber som dina tarmbakterier behöver. Det är antagligen inte bra för hälsan.

Varför måste jag äta fibrer när jag inte äter kolhydrater, och var finner jag forskningsresultat som visar att jag måste ha dessa bakterier?
Citera
2024-01-21, 19:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
.
Jag anser att vi inte kommer längre än så då våra åsikter är för långt ifrån varandra, tack för dina motargument.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på om du har en förklaring till varför "den stora naturguden" var så god att han skapade ett apotek i växtriket för att bota människans sjukdomar? Är det bara en makalös slump eller är det en skapande övernaturlig kraft som gav oss detta?

Vetenskapligt bör slup faktiskt vara en ok tankemodell till att förstå varför vissa svampar och växter fungerar aom läkemedel på människor.
De är så otroligt många ämnen i så otroligt många växter, så varför skulle inte slumpen kunna råka göra några verkningsfulla i människor.

Sedan är det så att allt levande liv evolutionärt är besläktat.
Det är därför som man ibland testar läkemedel/naturläkemedel på ex jäst-celler.
Vi är t o m släkt med jäst.
Vissa saker i människans ämnesomsättning fungerar liknande i massor med andra organismer. Ämnen som skyddar andra organismer kan skydda även människor ibland, även om just vår art inte utvecklat förmåga att bilda de substanserna.

Religilst säger 1 mosebok att Gud gav människor örter att äta, men det argumentet håller bara om man accepterar religion. Först i kapitel 9 blev människan köttätare.
Citera
2024-01-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt, sanna effekt kan göra folk sjuka också, ett större antal elever blev sjuka i skolan här för några år sedan efter att ha druckit cola, pepsi eller coca cola minns jag ej, det hittades ingen annan förklaring än "masspsykos".

Placebo är namnet på den positiva förväntanseffekten och nocebo den negativa.

Så när man mår bättre av ett neutralt/verkanslöst preparat är det placeboeffekt och när man får en oönskad biverkning är det noceboeffekt.

Det är viktigt att förstå att dessa förväntanseffekter är högst verkliga för den person som upplever dem och att all forskning gällande medicin/behandling tar hänsyn till detta.
Det är först när en behandling ger ett resultat som överträffar förväntanseffekten som den anses vara verksam.
Senast redigerad av DeepBD 2024-01-21 kl. 19:40.
Citera
2024-01-21, 19:43
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Så om man har en sjukdom i kroppen som beror på att ett organ fungerar dåligt, som sköldkörteln eller säg bukspottskörteln, då kan man göra sig frisk och få dessa organ att växa tillbaka?

Vem som helst fattar väl att små värkproblem blir bättre med träning. Men de riktiga sjukdomarna kan handla om så mycket mer .

Vi dör för att det inte finns kunskap och botemedel på alla sjukdomar.

Man ska ta all hjälp som går att få från vetenskapen och sjukvården.
Sen mår de flesta av oss bättre av att kontinuerligt arbeta med att ha en sund livsstil v g kost, motion, sömn, psyke/självbild/tacksamhet och försöka ha positiva sociala relationer.

Sen finns det dessutom naturmediciner som mindre studier visat att de ger effekt. Blir man inte hjälpt av sjukvården ska man så klart vara öppen för att pröva naturmedicin.

Väldigt många av oss kan bli bättre m h a livstil men varken skolmedicin eller naturmedicin ger evig hälsa.
(Inte änn! )
Citera
2024-01-21, 19:51
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Du har en falsk verklighetsuppfattning, för många naturmediciner har tydliga effekter även om de mest är mindre studier som gjort (det går ju inte att ta patent på naturmedicin).

Idag finns runt 1700 studier på ashwaganda:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=ashwagandha&page=1

Idag finns närmare 900 studier på nässlor:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=stinging+nettle

Idag finns närmare 500 studier på kardborre: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Arctium+lappa

Idag finns runt 5500, förvisso små, studier av gurkmeja: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=curcuma+longa

Medicinska svampar har färre studier idag.
Sprängticka över 300 studier: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Inonotus+obliquus
Min favorit klibbticka bara 100 studier: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Fomitopsis+pinicola+
Reishi har fler studier, runt 2400 studier: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=ganoderma+lucidum

Ayurveda-växten Bacopa monnieri som jag odlar i köket har över 400 studier: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=bacopa+monnieri

Den som säger att alla naturmediciner bara är placebo har problem med verklighetsuppfattningen.

Naturmediciner som säljs i eu får inte säljas i högre doser än att man kan garantera att de aldrig någonsin ger biverkningar, vilket resulterar i att de säljs i för låga doser.
Så hårda krav ställs inte på skolmedicinen, där tom ipren och paracetamol har vanliga biverningar.
Ipren och Alvedon (paracetamol) skulle oxå vara verkningslösa om de såldes i doser som garanterade att de aldrig gav biverkningar.

Slutsats: Därför odlar jag egen naturmedicin, handlar utvalda kryddor i livsmedelshandeln och plockar 100% äkta vara i naturen.

Håller med om att det är ett jäkla tjat om placebo.

Men jag har en fråga. En systers dotter lider av ångest och depression. Hon är i tonåren. Ett riktigt problembarn. Vi umgås inte jättemycket men jag har ju hört en del om deras problem. Vården är ett skämt. Hon är intagen till och från men i ärlighetens namn känns det som patienten är mer till för vården än vården för patienten.
Ur min synvinkel så borde hon få pröva svampar. Men här är ju skolmedicinen igen snarara stjälp än hjälp.
Har du några idéer om vilka svampar eller andra behandlingar som vore värda att beakta?

Det enda jag egentligen läst om svampar är detta:
https://svenska.yle.fi/a/7-1343764
En överraskande öppensinnad artikel för att vara statsmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in