2024-01-21, 20:23
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Så vanligtvis kommer en kallelse på
Post tex ”du är misstänkt bedrägeri” så får man gå ditt och så tittar dom ? Det är alltså vid grövre bedrägerier eller omfattande bedrägerier där anhållan och häktning kopplas in ?

Ta och chilla lite. Sannolikt kommer dom ringa dig. Vanligtvis ringer dom för att ta dig på sängen och håller ett telefonförhör vid småbrott. Styr då om detta till ett möte på stationen med försvarare. Eller så får du en kallelse till ett förhör. Att du vidare skulle bli häktad för ett (vad jag antar) mindre bedrägeri är osannolikt.

Det tar tid innan dom kontaktar dig. Skulle i ett sånt här fall säga 2-3 månader.

Förövrigt är dom kassa på att reda ut bedrägerier, men det låter inte som att du gjort det speciellt smart så sannolikt slutar det med att du åker på böter.
Citera
2024-01-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ta och chilla lite. Sannolikt kommer dom ringa dig. Vanligtvis ringer dom för att ta dig på sängen och håller ett telefonförhör vid småbrott. Styr då om detta till ett möte på stationen med försvarare. Eller så får du en kallelse till ett förhör. Att du vidare skulle bli häktad för ett (vad jag antar) mindre bedrägeri är osannolikt.

Det tar tid innan dom kontaktar dig. Skulle i ett sånt här fall säga 2-3 månader.

Förövrigt är dom kassa på att reda ut bedrägerier, men det låter inte som att du gjort det speciellt smart så sannolikt slutar det med att du åker på böter.

Ja precis! Det är inga fantasi summor
Citera
2024-01-21, 20:32
Medlem
Citat:
Jo det ör dock väldigt krångligt och köparen är en super bitter typ ångrar jag sålde tilll denne men ah nu är det som det är ..

Jag tror på dig och jag tror det här kommer lösa sig, men försök få fram ditt kvitto på att du skickat in paketet, för det kan vändas emot dig som ett bevis på att du försöker bluffa.

Därför spara alla kvitton i fortsättningen och ha postnords app i telefonen, då kan du se och följa paketen.
Citera
2024-01-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathMetalislife
Jag tror på dig och jag tror det här kommer lösa sig, men försök få fram ditt kvitto på att du skickat in paketet, för det kan vändas emot dig som ett bevis på att du försöker bluffa.

Därför spara alla kvitton i fortsättningen och ha postnords app i telefonen, då kan du se och följa paketen.

Kommer aldrig sälja något på Facebook finns vad jag läste säkra betal metoder slippa sådana saker i framtiden för som du skriver kan jag indirekt få problem med tanke kvittot då… men ja ah de väl som det är det är ingen fantasi summa direkt
Citera
2024-01-21, 20:37
Medlem
Citat:
Kommer aldrig sälja något på Facebook finns vad jag läste säkra betal metoder slippa sådana saker i framtiden för som du skriver kan jag indirekt få problem med tanke kvittot då… men ja ah de väl som det är det är ingen fantasi summa direkt

Vad rör det sig om för summa? Är det under 1000 mer än 5000?
Citera
2024-01-21, 20:43
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Kan man gå till polis stationen och kolla dem flesta stationerna sitter pass expediter som inte har behörighet vad är det bästa för det finns ju faktiska poliser på en station. Tänk om man faktiskt vill kolla. Hört att dem bara ber folk dra låter helt absurd
Jo precis. De svarar säkert "Ja vi kan se här i våra system att du är efterlyst för mord." Låter ju väldigt effektivt om man ska varna skurken innan eller vad tycker du?
Citera
2024-01-21, 20:44
Medlem
Citat:
Vad rör det sig om för summa? Är det under 1000 mer än 5000?

700 spänn
Citera
2024-01-21, 20:50
Medlem
Citat:
700 spänn

Vad säger egentligen din kund om jag får fråga? Varför menar han att paketet inte har kommit och kan han bevisa att paketet inte dykt upp?

Hur länge sedan skickade du paketet?

För om även om postnord inte alltid är bra så låter det lite konstigt att paketet inte dykt upp efter 3-4 veckor.
Citera
2024-01-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Jo precis. De svarar säkert "Ja vi kan se här i våra system att du är efterlyst för mord." Låter ju väldigt effektivt om man ska varna skurken innan eller vad tycker du?

Hur menar du nu? Om en skurk som ska bort från samhället t ex så kliver den in på en polis station med tanke på nedskärningar så är det oftast pass dem är civilt anställda dom som jobbar där, det betyder dock inte att det finns befäll eller poliser på stationen som har tillgång till polisen mpmf nepu etc det är väl bara den personen att gå innan för dörren och säga hej det är en person här som undrar ifall han eller hon är efterlyst ? Kan väl inte bli bättre ? Sparar pengar resurser mm istället för att de ska lägga ut en efterlysning personen ska dessutom gå ”fri” tills den fastnar i någon trafik kontroll etc ? Dem flesta polis stationerna hanterar pass men det är ju fortfarande en polis station som har tillgång till poliser inne i lokalen om du tar polis stationen i Göteborg t ex dem hanterar pass på stationen men stationen ligger bredvid häktet och tingshuset samt att har ju varit på stationen flera gånger ser väldigt ofta vanliga poliser i uniform och folk som kommer in civilt klädda kanske är på väg till jobbet man ser att vapnet sticker ut det är väl bara för pass expediten att gå till den polisen ? Svårare än så är det inte ? Eller hur tänker du? Förstår inte riktigt
Citera
2024-01-21, 20:51
Medlem
Citat:
Vad säger egentligen din kund om jag får fråga? Varför menar han att paketet inte har kommit och kan han bevisa att paketet inte dykt upp?

Hur länge sedan skickade du paketet?

För om även om postnord inte alltid är bra så låter det lite konstigt att paketet inte dykt upp efter 3-4 veckor.

Kunden säger att han inte fått något paket eftersom jag inte har kvittot med spårning så blir det svårt för mig och ja paketet har inte kommit fram antingen kan han hypotetiskt dra en harang om att det är så eller så har det kommit bort av någon konstig anledning , ja nu har det gått ett tag 2-3 veckor
Citera
2024-01-21, 20:52
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Hur menar du nu? Om en skurk som ska bort från samhället t ex så kliver den in på en polis station med tanke på nedskärningar så är det oftast pass dem är civilt anställda dom som jobbar där, det betyder dock inte att det finns befäll eller poliser på stationen som har tillgång till polisen mpmf nepu etc det är väl bara den personen att gå innan för dörren och säga hej det är en person här som undrar ifall han eller hon är efterlyst ? Kan väl inte bli bättre ? Sparar pengar resurser mm istället för att de ska lägga ut en efterlysning personen ska dessutom gå ”fri” tills den fastnar i någon trafik kontroll etc ? Dem flesta polis stationerna hanterar pass men det är ju fortfarande en polis station som har tillgång till poliser inne i lokalen om du tar polis stationen i Göteborg t ex dem hanterar pass på stationen men stationen ligger bredvid häktet och tingshuset samt att har ju varit på stationen flera gånger ser väldigt ofta vanliga poliser i uniform och folk som kommer in civilt klädda kanske är på väg till jobbet man ser att vapnet sticker ut det är väl bara för pass expediten att gå till den polisen ? Svårare än så är det inte ? Eller hur tänker du? Förstår inte riktigt
Tror du på riktigt att sådana uppgifter om någon är efterlyst eller är med i spaningsregistret är publika för allmänheten? Jösses....
Citera
2024-01-21, 20:52
Medlem
darkSkyes avatar
Jag har stor erfarenhet av bedrägeri, jag har scammat folk i flera år nu & blivit anmäld typ 50% av gångerna, med det sagt så kan jag berätta att jag aldrig gått på ett förhör och dom flesta gångerna har utredningen blivit nerlagd. Då handlar det om summorn från 500kr till 10000kr via swish.

Gör man på rätt sätt är det svårt att bli dömd för swish bedrägerier och blir man dömd så är det böter som gäller sålänge du inte blåst staten på några miljoner.

Så du kan vara lugn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in