2024-01-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Tror du på riktigt att sådana uppgifter om någon är efterlyst eller är med i spaningsregistret är publika för allmänheten? Jösses....

Så polisen befäll asså på en polis station om en person som vi leker med tanken går till en polis station och är efterlyst då säger polisen knatta ut ?
Citera
2024-01-21, 20:54
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Så polisen befäll asså på en polis station om en person som vi leker med tanken går till en polis station och är efterlyst då säger polisen knatta ut ?
Har jag sagt det? Vad är sannolikheten att någon skulle göra så?
Citera
2024-01-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Jag har stor erfarenhet av bedrägeri, jag har scammat folk i flera år nu & blivit anmäld typ 50% av gångerna, med det sagt så kan jag berätta att jag aldrig gått på ett förhör och dom flesta gångerna har utredningen blivit nerlagd. Då handlar det om summorn från 500kr till 10000kr via swish.

Gör man på rätt sätt är det svårt att bli dömd för swish bedrägerier och blir man dömd så är det böter som gäller sålänge du inte blåst staten på några miljoner.

Så du kan vara lugn

Nä några sådana summor är det inte och inte staten utan detta är annons ”bedrägeri” på market place och inte systematiskt heller
Citera
2024-01-21, 20:57
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Annons bedrägeri på Facebook marketplace

Bättre du åker in och erkänner för polisen.
Så blir det inte så jobbigt straff.
Citera
2024-01-21, 20:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det coolaste sättet att ta reda på det är att ringa polisen och fråga.
Citera
2024-01-21, 20:59
Medlem
Citat:
Har jag sagt det? Vad är sannolikheten att någon skulle göra så?

Jaha ingen aning talar för mig själv när ja hade missat kallelse förut och läste på Google att man kan bli efterlyst traska jag till stationen efter mycket om och men förklara jag för pass expedit en att hon har kollegor ungefär fem meter bort som har tillgång till att kolla upp det dvs poliser befäl för hon vägrade mer eller mindre men då sa jag tänk om jag är det och du bara ber mig och gå
Härifrån det är absurt då gick hon in i något rum bakom kom ut så kom ett befäl ut och sa att det var grönt att ingen ”efterlysning” fanns det som var irriterande va ju att ha den där diskussionen med expediten tråkigt med nedskärningar för förut fanns det faktiska poliser på polis stationen som satt bakom disken nu är det enbart civilt anställda som hanterar pass
Citera
2024-01-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det coolaste sättet att ta reda på det är att ringa polisen och fråga.

Polisen lämnar inte ut information på telefon
Citera
2024-01-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Jag har stor erfarenhet av bedrägeri, jag har scammat folk i flera år nu & blivit anmäld typ 50% av gångerna, med det sagt så kan jag berätta att jag aldrig gått på ett förhör och dom flesta gångerna har utredningen blivit nerlagd. Då handlar det om summorn från 500kr till 10000kr via swish.

Gör man på rätt sätt är det svårt att bli dömd för swish bedrägerier och blir man dömd så är det böter som gäller sålänge du inte blåst staten på några miljoner.

Så du kan vara lugn

Och oftast är böterna lägre än den summan man får in sammanlagt så i det stora hela går man plus.

Om jag inte tänker fel.

Dessutom finns betydligt värre saker, ringer du till polisen om att grannarna knarkar är det större chans att dom får besök än att du får betala böter för ett bedrägeri.
Citera
2024-01-21, 21:01
Medlem
Citat:
TS jag tycker du ska sluta vara svinig mot andra medmänniskor och åka in och ta ditt straff. Åk till polisen och berätta allt. Säg att du vill sitta av ditt straff. Var en god människa!

Har inget straff ?
Citera
2024-01-21, 21:02
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Har inget straff ?
Jo. Du har begått bedrägeri.

Citat:
Straffet för bedrägeri är fängelse i högst två år. Är brottet grovt döms gärningspersonen till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Blir nog svettigt framöver för dig.
Citera
2024-01-21, 21:03
Medlem
Citat:

Okej 👍
Citera
2024-01-21, 21:04
Medlem
Citat:

Beloppet är dock 700 kronor 1250 för ringa normal graden runt 50 tusen och grovt 200 tusen plus sen andra omständigheter som förslagenhet osv men tal om grovt bedrägeri är det inte i fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in