Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Det är väl ingen som ifrågasätter att samtalet ägt rum men vad som sades i samtalet vet vi ju inte.
Ja, då återstår 30 minuter innan Helena förväntas vara hemma för tedrickning och skvaller. Varför då lägga sin plånbok innanför ytterdörren, tända Helenas sänglampa och gå och lägga sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag skulle ha lagt till ett par saker om samtalet, men glömde det. Jag tror att vi måste utgå från att det inte var första gången som Helena ringde hem från Stadt, och jag kan inte se varför Ulrika skulle ha ljugit om vad samtalet handlade om. Vi kan vara säkra på att Ulrika sa samma sak till polisen som hon senare har sagt i media (med några smärre variationer). Det skulle onekligen ha sett mycket konstigt ut om Ulrika skulle ha ändrat sin berättelse. Vad skulle polisen ha tyckt om det? Notera också att även BW sa att Helena hade sagt till honom att hon skulle gå hem! BW bekräftar ju därmed Ulrikas berättelse om att Helena hade sagt att hon snart skulle gå hem. (Det var ju också därför som taxin kom på tal.)
Men jag har grävt i mitt minne och kom på en mycket viktig detalj. I TV4-inslaget nedan påminner Ulrika mig om just den detaljen, nämligen att hon planerade att sova när Helena skulle komma hem. Ulrika säger att hon hade sagt till Helena att Helena skulle väcka henne när hon kom hem. Se där! Alltså förberedde Ulrika för Helenas hemkomst genom att lägga pengar till taxin innanför dörren, uppenbarligen tända upp i Helenas rum som en trevlig gest
och just gå och lägga sig (tillfälligt)! Nu behöver vi väl inte hålla på och trassla med det här något mer?
Hoppa in runt 19:30:
https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg
Mm, vi vet ju även att väninnan var hos Ulrika när Helena ringde från Stadt för Polisen har ju vetskap om allt detta samt att denna väninna kom i taxi till Ulrika senare på kvällen. Väninnan som var hos Ulrika då kan ju givetvis ha hört detta samtal också.
Nej, detta avgör faktiskt alltihop i princip. Högst sannolikt för det i alla fall. Det finns liksom inget riktigt spelrum för Ulrika att hitta på grejjer här egentligen och VARFÖR ? Helena kom aldrig hem till bostaden det är fullkomligt glasklart att hon inte gjorde det. Nej, allt detta med Ulrika kan vi fett släppa, slöseri med tid.
Vi säger då att när väninnan väl hade gått så återstod det då cirka 30 minuter tills att Helena skulle vara hemma, vid då senast 2.15. Men det behöver inte alls Ulrika ha trott om hon var förvissad om att Helena skulle ta taxi, då visste hon ju att det fanns antagligen en taxikö vid taxistationen. Det kan vara upp emot en timmes väntan i hemmet då i stället. Jag tror ju att Ulrika kommer på detta med taxi dels för att väninnan kom i taxi, kvinnor påverkas mer av varann så här.
Sedan är jag inte så säker på om Helena hade gått hem själv förut från Stadt. Det kanske aldrig föll sig så att hon behövde göra detta, då Ulrika vad jag förmodar oftast var med. De bodde ju på Stadt innan i alla fall tills december 1991, men detta kanske var längre också in på 1992. Sedan var de tre veckor på öluff i Grekland på våren. Det kanske inte hade varit så många gånger på Stadt heller vinter-vår 1992 ? Oftast festade de tillsammans. Helena frågar ju även i baren det sista om ingen ska gå eller åt hennes håll då. Det kan ju då tyda på att hon sökte antingen promenadsällskap hem eller någon att dela en taxi med hem.
Ulrika kan då blivit förvissad om att Helena skulle ta taxi hem då trots allt och lagt sin plånbok innan för dörren och gått och lagt sig. Vad skulle hon göra uppe om hon var helt slut när väninnan gått ? Varken fanns det några TV-program eller någon smartphone att titta på 1992. Det förändrar heller inget
om TP skulle varit där heller. Då går de tills sängs efter att väninnan gått. De sitter ju inte och nattvakar som
föräldrar, tills 22-åriga Helena skall komma hem. Vi pratar här då Skaraborg och Mariestad här 1992 också. Ingen, absolut ingen trodde ju att något sådant här kunde hända
här.