2023-11-10, 20:39
Medlem
838s avatar
Hur tolkas uthyrning, t.ex. uthyrning av prylar via Hygglo?
Hela uthyrningsbeloppet kommer att räknas som vinst?
Hur bevisar man värdeminskningen orsakat av slitage?

Blocket och Tradera lär nog klara sig, det här lär drabba Hygglo hårt.
Citera
2023-11-11, 10:46
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 838
Hur tolkas uthyrning, t.ex. uthyrning av prylar via Hygglo?
Hela uthyrningsbeloppet kommer att räknas som vinst?
Hur bevisar man värdeminskningen orsakat av slitage?

Blocket och Tradera lär nog klara sig, det här lär drabba Hygglo hårt.

Det är ju exakt samma skatteregler som tidigare så det kan väl inte bli så stor skillnad?
Citera
2023-11-17, 12:13
Medlem
vinlands avatar
Inser nu att jag kommer att få ett mindre helvete med denna DAC-7..

Har en stor byggställning-en del delar köpt nya, andra beg via Blocket, dessa i min ägo 3-4 år. Sätter jag nu ut annons kommer jag att tangera summan som då redovisas till SKM via Blocket. Jag har bara kvitton på de nyköpta delarna, de som jag köpt beg via Blocket har jag inga kvitton på. När sen byggställningen blir såld lär det till 98% chans bli betalning via Swisch, tror knappast att någon kommer med typ 55-65k cash i handen.

Här kommer då steg 2, banken kommer att reagera över denna inbetalning och börja ställa massa frågor, och när de har reagerat brukar de oftast stänga kontot "under utredningstiden", känner flera som just drabbats av detta. Samma sak lär det bli om jag kliver in på ett banklkontor med 55-65k cash och vill sätta in.

Någon med tips här ?
Citera
2023-11-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Inser nu att jag kommer att få ett mindre helvete med denna DAC-7..

Har en stor byggställning-en del delar köpt nya, andra beg via Blocket, dessa i min ägo 3-4 år. Sätter jag nu ut annons kommer jag att tangera summan som då redovisas till SKM via Blocket. Jag har bara kvitton på de nyköpta delarna, de som jag köpt beg via Blocket har jag inga kvitton på. När sen byggställningen blir såld lär det till 98% chans bli betalning via Swisch, tror knappast att någon kommer med typ 55-65k cash i handen.

Här kommer då steg 2, banken kommer att reagera över denna inbetalning och börja ställa massa frågor, och när de har reagerat brukar de oftast stänga kontot "under utredningstiden", känner flera som just drabbats av detta. Samma sak lär det bli om jag kliver in på ett banklkontor med 55-65k cash och vill sätta in.

Någon med tips här ?

Varför skulle din bank reagera över en skitsumma som 65K sek?

Har du inga vanliga vita inkomster?

Får du kontant.
Varför ihelvete är du dum I huvudet och ska sätta in dessa?
65K har du köpt upp på max ett år utan att ens försöka.

Får du förfrågan av banken.
Svara sanningsenligt. Jag har sålt X till Herr Y. Här är kvittot.

Ser inget problem med din försäljning alls
Citera
2023-12-28, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fruktansvärt dåligt att inte tradera å blocket skickar ett mejl till alla som är registrerade...smyga undan detta bland frågor å svar är skitdåligt..vet flera som har tradera som en extrainkomst på fritiden..kanske har dom bidrag å låg lön som nu äventyras.

Tradera har än idag ingen lösning på hur de ska redovisa dac7 vilken summa som redovisas eller hur separat betalda frakter,swish etc syns i sammanställningen. Uruselt.
Citera
2024-01-08, 07:58
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Tradera har än idag ingen lösning på hur de ska redovisa dac7 vilken summa som redovisas eller hur separat betalda frakter,swish etc syns i sammanställningen. Uruselt.
Frakt räknas som inkomst. Det är bara dina inkomster som redovisas, hur det utbetalats är väl inte relevant?
Citera
2024-01-21, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Vad räknar skatteverket ifrån. Givetvis är det per kalenderår (deklaration).

Jag började sälja min första vara i MAJ. Och kom inte upp över 50 000 till den 1a januari?
Kan jag fortsätta sälja nu då utan att skatta? Börjar väl om på 0 Januari 2024?
Citera
2024-01-21, 02:23
Medlem
Det står ju att traderas säljare inte behöver göra något.
Det är ju tradera som rapporterar åt säljarna.
Så skatteverket kommer dra en summa automatiskt på skatten sen?

Sen är det väldigt lulligt. Jag har sålt för under 50 000 från maj-December.
Nådde 52 000 nu i slutet på Januari. Räknas det från när jag började sälja, eller är det Januari-31 december?
Citera
2024-01-21, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Säljer du dina egna autografer (som du "skrivit" själv) så är det ju näringsverksamhet?

Vad innebär det för skatta och summorna?
Citera
2024-01-21, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Vad innebär det för skatta och summorna?

Läs tråden!

Säljer du prylar för att tjäna pengar ska du skatta från första vinstkronan och ha firma.

Räkna med att ca 50% av din vinst går bort I skatter/avgifter innan du kan ta ut utdelning/lön (som du sedan ska skatta på)

Säljer du gammal skit du ägt och brukat I åratal får du tjäna ( och inte som imbecillerna här tror omsätta) 50K per år innan du ska skatta 30% på vinsten.
Citera
2024-01-21, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Läs tråden!

Säljer du prylar för att tjäna pengar ska du skatta från första vinstkronan och ha firma.

Räkna med att ca 50% av din vinst går bort I skatter/avgifter innan du kan ta ut utdelning/lön (som du sedan ska skatta på)

Säljer du gammal skit du ägt och brukat I åratal får du tjäna ( och inte som imbecillerna här tror omsätta) 50K per år innan du ska skatta 30% på vinsten.

Jag säljer produkter jag själv äger. Har altså inte köpt grejerna för att sen sälja dyrare för att tjäna på det.
Jag säljer nästan bara sånt jag äger själv. Någon enstaka grej som en tv och ett Playstation har jag sålt, men dom grejerna är bara en 3000 kr kanske.

Men verkar väldigt rörigt på om det är från när Januari-Januari eller från när man började sälja till den månaden nästa år. Jag började sälja i Mars månad. Nådde inte upp till 50 00 till i blrjan av januari 2024. Men nu har jag nått 52 000 från mars 2023 med kommande utbetalning.
Senast redigerad av Radarraid 2024-01-21 kl. 03:16.
Citera
2024-01-21, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Jag säljer produkter jag själv äger. Har altså inte köpt grejerna för att sen sälja dyrare för att tjäna på det.
Jag säljer nästan bara sånt jag äger själv. Någon enstaka grej som en tv och ett Playstation har jag sålt, men dom grejerna är bara en 3000 kr kanske.

Men verkar väldigt rörigt på om det är från när Januari-Januari eller från när man började sälja till den månaden nästa år. Jag började sälja i Mars månad. Nådde inte upp till 50 00 till i blrjan av januari 2024. Men nu har jag nått 52 000 från mars 2023 med kommande utbetalning.

Så vad spelar det då för roll om du sålt för 5 50 eller 500tusen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in