2024-01-17, 13:25
Medlem
Kungsgardens avatar
Dessutom hade MH satt upp tändstickspinnarna på eget bevåg, utan tillstånd från markägaren ooch därmed drog han in honom i ett polisärende. Hela hans person skriker maktfullkomlig. Han ska bestämma allt och struntar i tillstånd för hästverksamhet, betala skatt, sätta pinnar och allt.
Citera
2024-01-20, 12:31
Medlem
hipsterkatts avatar
Fick veta idag att den äldre mannen dött – så fruktansvärt onödigt. Är själv hästmänniska och vill gärna läsa FUP:en, hoppas någon får tag på den. Så absurd händelse som hade kunnat förhindras
Citera
2024-02-08, 13:44
Medlem
Ingen som har hela FUP?
Citera
2024-02-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Fick veta idag att den äldre mannen dött – så fruktansvärt onödigt. Är själv hästmänniska och vill gärna läsa FUP:en, hoppas någon får tag på den. Så absurd händelse som hade kunnat förhindras
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ingen som har hela FUP?
Målnummer finns i tråden, på Stockholms tingsrätts hemsida finns ett formulär att fylla i, så mejlar de FUP till er gratis.
Citera
2024-02-20, 10:43
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Ny åtalspunkt i ärende om skenande hästar på Djurgården):
Citat:
Åtalet mot den 55-årige man som misstänks för flera brott i samband med att hästar skenade på Djurgården i Stockholm förra året har justerats och omfattar nu även grovt vållande till annans död. Detta efter att en man i 70-årsåldern som skadades svårt vid händelsen har avlidit.

– Den rättsmedicinska undersökningen visar att målsäganden dog av de allvarliga skador han ådrog sig i samband med att hästarna skenade, säger extra åklagare Anna Meyrowitsch.

Åklagaren justerar också yrkandet om företagsbot från tidigare 400 000 kronor till 1 000 000 kronor. Brotten har begåtts i näringsverksamhet och den åtalade mannen har varit ensam ansvarig för verksamheten.

Mannen är sedan tidigare åtalad för flera fall av vållande till kroppsskada, grovt brott, samt flera fall av framkallande av fara för annan. Huvudförhandling är planerad att hållas 9–10 april.
Stockholms tingsrätt, mål: B 9741-23
Citera
2024-02-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Ny åtalspunkt i ärende om skenande hästar på Djurgården):

En mille i företagsbot. Det lär bli svårt att reda ut för galne Mikael om det går igenom.
Citera
2024-02-20, 13:23
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Det där är lite märkligt utifrån att han inte hade företag registrerat utan bluffade om att Mad Mike fanns på papper. Mycket intressant. Jag trodde faktiskt att företag måste existera för att någon ska kunna dömas till företagsbot.

Är någon bättre på att leta och har hittat ett företag på honom? Jag minns när jag läste Länsstyrelsens beslut om hans verksamhet, att Länsstyrelsen lurades att tro att det fanns ett företag bara för att han satt ihop en hemsida. Åklagaren har väl inte upprepat samma misstag?

Idag samma status som tidigare:
"Sverker Mikael Högberg. Företag. Det finns inga företag registrerade på adressen enligt Bolagsverket och SCB."
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-02-20 kl. 13:30.
Citera
2024-02-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vittnen ska också ha sett hur en häst jagas av hundar.
Har hundägaren anmälts/åkt dit för det?

Åklagare är Anna Meyrowitsch. Bor med maken Patrik Höijer (plastikkirurg) i bostadsrätt på Strandvägen, 275 kvm, Stockolms innerstad. Värdet ligger på 47,3 miljoner kronor.

https://www.facebook.com/anna.meyrowitsch/
https://www.nordiskakliniken.se/personal/patrik-hoijer/
https://www.booli.se/bostad/3963549
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-02-20 kl. 13:54.
Citera
2024-02-20, 13:56
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE

Åklagare är Anna Meyrowitsch.

En skamfläck som inte kollar upp saker. Jag skrev redan i somras i tråden att företaget inte existerade. T o m SVT och lokalmedia har gått ut nyligen med att företaget är en bluff. Det ska bli intressant att följa godtrogna Mad Annas adventures in court. Herregud vad hon redan har gjort bort sig med åtalet och dagens pressmeddelande. Jag googlade det på två sekunder efter olyckan. Vissa har inte i sina yrken att göra.

Citat:
Hästprofilen från Piteå levde laglöst – företaget var en bluff

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hastprofilen-fran-pitea-levde-laglost-foretaget-var-en-bluff
Citera
2024-02-20, 14:06
Medlem
Denna FUP blir intressant
Citera
2024-02-20, 15:24
Medlem
Mindbusinesss avatar
Han har alltså kört med sina ridturer i tio år utan tillstånd!
Är det ingen som kollar sänt?
Citera
2024-02-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
En skamfläck som inte kollar upp saker. Jag skrev redan i somras i tråden att företaget inte existerade. T o m SVT och lokalmedia har gått ut nyligen med att företaget är en bluff. Det ska bli intressant att följa godtrogna Mad Annas adventures in court. Herregud vad hon redan har gjort bort sig med åtalet och dagens pressmeddelande. Jag googlade det på två sekunder efter olyckan. Vissa har inte i sina yrken att göra.

Hoppla hoppla. Håller med dig, även om godtrogen kanske inte är riktigt rätt ord, slapphet, slarv och inkompetens skulle nog jag säga. Bristande rutiner kommer säkert åklagarmyndigheten säga.

Det är också helt otroligt att ingen annan media har googlat. Det är ju inte direkt svårt att avgöra, antingen så har man en registrerad verksamhet eller så har man det inte. Det finns ju inga nyanser i en sådan fråga, i synnerhet inte när galoppen pågått i över tio år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in