Citat:
Ursprungligen postat av
Overmind
Ukrainas vapenlager snart slut.... Hur kan ett land med 10 länders donationer och vapen skickade dit inte räcka mot 1 land, Ryssland? Det är i princip 20 länder mot 1 land men ändå är Ukraina på väg och förlora kriget..
Jag tror att du kan själv förstå orsak och verkan, om du tänker efter själv. Jag skulle vilja ha med ett antal saker i analysen.
Start position. Världens 2:a största armén attackerar ett av Europas. Enligt mig innebär detta WO för Ryssland.Eller straffspark kan man också säga, för Ryssland.
Men ändå efter 2 års krig, så sitter man i skyttegravar. Långt från att kontrollera alla de ”för alltid Ryssland ” oblast.
En enorm förlust av manskap. Man tvingas tömma fängelser. Rysk manlig befolkning har flytt undan mobilisering. Man tar in in folk från andra länder och betalar höga löner. Man har delvis haft mobilisering. Uppskattningsvis finns/fanns(nu döda) ca 700 000 man. Uppskattningsvis har Ryssland 300 000- 400 000 KIA+WIA.
Enorm förlust av material. Vi pratar 20000-30000 förstörda MBT, APC, ART, FLYG för att inte glömma flottan som försvann.
Ukraina satt inte på enorma resurser vid krigets början. Man har fått rusta och utbilda folk under brinnande krig. Tyvärr hade man gett bort sitt starkaste försvar, sina kärnvapen.
Så samtidigt som David slåss mot Goliat, ska man se till att det som förbrukas, fylls på.
Väst har inte skickat eller skickar så mycket som Ukraina vill ha och förbrukar. Framför allt så skickar man inte det som skulle vara en game changer. Det kanske kommer och kommer snart.
Under tiden kastrerar Ryssland sig själva, på bekostnad av Ukrainas liv, också.
Så din förvånande(?) fråga om Ukrainas förmåga, borde istället vara; hur kommer det sig att Ukraina fortfarande existerar? Ryssland borde ha kört över Ukraina för länge sedan. Hur är DET möjligt?