2024-01-20, 10:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ukrainas vapenlager snart slut.... Hur kan ett land med 10 länders donationer och vapen skickade dit inte räcka mot 1 land, Ryssland? Det är i princip 20 länder mot 1 land men ändå är Ukraina på väg och förlora kriget..

Västländerna har inte skickat allt de har utan bara skrapat lite på ytan, med vissa undantag (som t.ex artillerigranater mm).

Ryssland har satt in allt de har. Samt fått hjälp från Iran och Nordkorea.

När det gäller t.ex artillerigranater så finns det ett strukturellt problem. SAABs vd förklarar det bra här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQwVgw/saabs-vd-micael-johansson-ukrainas-sida-maste-bygga-fler-vapen-an-ryssland

Citat:
(...) Alternativet är att aggressivt bygga upp ny produktionskapacitet, för att kunna möta behoven snabbare. Det är dock ologiskt för företagen. Varför investera dyrt i fabriker, mer personal och nya komponentflöden – bara för att bli klar med beställningarna snabbt och stå med tomma orderböcker fortare?

– Det har skett bra saker när det gäller beställningsvolymen. Absolut. Bara man följer våra kvartalsrapporter så kan man ju se att vår orderingång ökar. Det är inte bara från Sverige naturligtvis, utan från många länder. Men den ökar ju så att säga kortsiktigt. Långsiktigheten saknas fortfarande, säger Micael Johansson.

Efterfrågan på vapen har historiskt varit minst sagt skiftande. Just nu kan Saab räkna med god orderingång under överskådlig tid. Men efterfrågan kan gå ner igen. Då vill man undvika att bli sittande med nya, dyra fabriker som plötsligt står tomma och personal som måste sägas upp. Det som behövs är ett handslag mellan industri och politik, enligt Micael Johansson.

Ett avtal om att man över tid inte ska gå ner under en viss volym, eller ett visst antal människor i ett kompetensområde. Eller att vissa fabriker ska bibehållas, oavsett vad.

– Industrin är oftast väldigt beredd att ta risk i det här, men det måste finnas någon form av statligt åtagande över politiska mandatperioder.
Citera
2024-01-20, 10:14
Medlem
donald12s avatar
Ser ut att fortfarande brinna ordentligt i Bryansk.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/7yMdx9Da4B
Citera
2024-01-20, 10:14
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Såklart:

"De massiva ryska attackerna mot Ukraina i början av året har tömt de ukrainska vapenlagren.

Det uppger Ukrainas talesperson för flygvapnet Jurij Ignat till Sveriges Radio.

– Vad ska vi göra nu?, säger han till radion."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukraina-vara-vapenlager-ar-snart-tomma-/
Till slut tar vapen slut (för båda sidor) så även från Ryssland som trots sitt enorma arv från supermakten Sovjet inte lyckats bättre än att ockupera 2 ukrainska län. Det finns enorma mängder foto/film från hur Ryssland demilitariseras, så pass till den grad att de måste köpa vapen av sina skurkkompisar Iran och Nordkorea. Rysslands förmåga att producera vissa typer av vapenslag är väldigt illa.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/01/10/russia-might-be-running-out-of-tanks/

Däremot bör väst sluta ge smulor eller små teasers till Ukraina samt låta Ukraina få attackera mål i Ryssland med dessa.
Citera
2024-01-20, 10:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Såklart:

"De massiva ryska attackerna mot Ukraina i början av året har tömt de ukrainska vapenlagren.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukraina-vara-vapenlager-ar-snart-tomma-/

Är det inte luftförsvarsvapen han syftar på?

Citat:
Ukrainska flygvapnet: ”Nyårsattackerna tömde vapenförråden”

De massiva ryska attackerna mot Ukraina runt nyår och i början av januari har tvingat landet att tömma sina vapenförråd – och det gäller både luftvärnsrobotar och bärbara luftvärnssystem.

https://sverigesradio.se/artikel/ukrainska-flygvapnet-nyarsattackerna-tomde-vapenforraden
Citera
2024-01-20, 10:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Såklart:

Jag läste också den där för en stund sen och vet inte hur pass trovärdigt jag anser att påståendet är. Det är kanske en halvsanning?

Edit: Det gäller alltså återigen luftvärn. My bad.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-01-20 kl. 10:22.
Citera
2024-01-20, 10:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:

Tackar
Citat:
Ukraina är i pressande behov av ammunition, samtidigt som Rysslands vapenproduktion går på högvarv – sanktionerna till trots – och Jurij Ignat förväntar sig fler leveranser från väst och att Ukrainas allierade kommer överens.

Tja, Tyskarna har sedan tidigare startat upp en ny produktionslina för Gepardammunition, så det borde ta hand om shaheddrönarna. Läget för Patriotmissilier är däremot lite mer bekymmersamt, med tanke på att Amerikanarna har tvingats köpa tillbaka från Japan. Jag läser dock att Tyskarna ska börja med egen produktion där.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_221626.htm
Citat:
The large volume of the order will support the set up of a production facility for Patriot missiles in Germany.

Vad har vi mer, Iris T?

https://www.reuters.com/markets/europe/german-arms-maker-diehl-ramp-up-production-iris-t-air-defence-system-2023-09-05/
Citat:
TODENDORF, Germany, Sept 5 (Reuters) - German arms maker Diehl Defence aims to significantly ramp up the production of its IRIS-T air defence system to satisfy growing demand due to Russia's war on Ukraine, Chief Program Officer Harald Buschek said on Tuesday.

Jag hävdar inte att läget är lugnt, men det ser ut som att Tyskland steppar in. Lägg därtill att äntligen så verkar ammuntionstillverkningen i resten av Europa vara på gång att öka.

Sedan har Ukraina själva program för missiltillverkning (Har inte läst om några framgångar där) ammunitionstillverkning (På väg att rampa upp) samt drönartillverkning, där läste jag att dom var #3 i världen, och under detta krig skulle jag tro att dom tar en förstaplats under detta år.
Citera
2024-01-20, 10:25
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Citat:

Kan det här vara samma två minröjare som var tänkta att levereras till Ukraina?

https://www.youtube.com/watch?v=w_4FprM5uCY&ab_channel=EmilCosman
? När blev 2 brittiska örlogsfartyg för över 1 år sen minröjare?
Citera
2024-01-20, 10:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Hur kan ett land med 10 länders donationer och vapen skickade dit inte räcka mot 1 land, Ryssland? Det är i princip 20 länder mot 1 land men ändå är Ukraina på väg och förlora kriget..
Jag tycker du ägnar dig åt ett resonemang som Peps Persson kallade för Falsk matematik.
Citera
2024-01-20, 10:28
Medlem
X3treams avatar
Jag tror Ukraina ska fokusera på att attackera oljedepåer i Ryssland, likaså slå till mot kinesiska och Indiska båtar som transporterar rysk olja, detta bör lätt kunna genomföras av 3 part som hyrs in och skjuter mot dessa fartyg.
Citera
2024-01-20, 10:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ukrainas vapenlager snart slut.... Hur kan ett land med 10 länders donationer och vapen skickade dit inte räcka mot 1 land, Ryssland? Det är i princip 20 länder mot 1 land men ändå är Ukraina på väg och förlora kriget..
Tvärtomspråk som vanligt från er rysstroll!
Tröttnar ni aldrig på ljugandet?
Citera
2024-01-20, 10:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att leveranserna till Ukraina måste öka om dom ska ha en chans är vi många som har flaggat för med resultatet att man blivit stämplad att springa Rysslands ärenden och vara ett rysstroll som resultat trots att man uttrycker att man står på Ukrainas sida.
Värst av alla har varit Antistalk, trådens egna ukrainska Bagdad Bob.
Så, räcker det nu som källa när ukrainarna säger det själva eller är dom rysstroll dom också era idioter?
Har aldrig förstått mig på den där du nämner. En riktig blådåre. Jag tror att han fastnat i nåt tankemönster som går ut på att det ligger i Rysslands intresse att måla upp en bild av Ukraina som svagt, när inte ens ryssarna gör det.

Vapenleveranserna är en annan känslig fråga. Det är ju en klassiker att påstå att nu, nu upphör det västerländska, amerikanska etc. stödet till Ukraina helt. Över en natt. Inte heller det är sant. Tycker man dessutom att stödet är för litet och ska öka är det knappast rysk propaganda.

Själv tycker jag att man kan ösa in allt som finns, kort sagt för att jag tror att det är det enda sättet att få ett slut på den här konflikten.
Citera
2024-01-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Blir ju snarare komiskt när du påpekar för någon som klarar av att göra en djupare analys än vad du klarar av att ”lära dig lite om orsak och verkan”. Inte ett enda krig har börjat med att någon ”invaderade”. Det föregås alltid av en massa saker innan det blir krig eller någon väljer att invadera. Klarar man inte av att analysera detta så framstår man bara som förvirrad.
Ska du klara av göra en riktig analys så är alltid en bra utgångspunkt att försöka analysera vilka som i det längre loppet vinner och förlorar. Vilka tjänar pengar? Vilka övriga incitament finns?
De som leder och styr vad som händer på båda sidor är långt mycket smartare än vad du kan begripa. Det är ett strategiskt spel långt över vår egen nivå. Gör dig en tjänst och försök förstå lite av detta istället för att köpa någon sidas löjliga propagandanarrativ och fortsätta göra bort dig på fb.
Du har helt fel, de som leder dessa länder är inte smartare än du och jag ( eller: ok för smartare än du) de är helt vanliga människor med samma kapacitet som vem som helst, jag skulle tvärtom om vilja hävda att det ofta är förvånande hur omdömeslösa många ledare av nationer är,, se på putin till ex: han drömmer om tiden när russland var en maktfaktor jämbördiga med usa, o ger sig i kast med att starta ett vansinnigt krig i syfte att återskapa Rus/cccp/ neurussia,, att bedöma hur detta skall gå har han misslyckats med, o att fler 100,000 ryssar vilka han hävar skall skyddas, stryker med i galenskapen ja det bryr han sig inte, nejdå! Allt går som det ska,, eller galningen Trump, han är klart störd, o helt känslostyrd, hur i helvete kan republikanerna i ett land med 100miljoner medborgare vaska fram en störd jättebäbis som aspirant på president posten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in