2024-01-20, 11:08
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
David Axe uppföljning av omtalade videon. Länk finns i artikeln till TSN:s intervju med hjältarna. Översättning av Dmitri.

Unable to penetrate the 51-ton T-90, Serhiy targeted the tank’s fragile optics. “I started blinding him so he couldn’t leave.”

Face To Face With A Russian T-90 Tank, A Ukrainian M-2 Fighting Vehicle Ran Out Of Armor-Piercing Ammo. So Its Gunner Got Creative.
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/01/19/face-to-face-with-a-russian-t-90-tank-a-ukrainian-m-2-fighting-vehicle-ran-out-of-armor-piercing-amm o-so-its-gunner-got-creative/?sh=53d2c9456c92
Citera
2024-01-20, 11:17
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ukrainas vapenlager snart slut.... Hur kan ett land med 10 länders donationer och vapen skickade dit inte räcka mot 1 land, Ryssland? Det är i princip 20 länder mot 1 land men ändå är Ukraina på väg och förlora kriget..

Jag tror att du kan själv förstå orsak och verkan, om du tänker efter själv. Jag skulle vilja ha med ett antal saker i analysen.

Start position. Världens 2:a största armén attackerar ett av Europas. Enligt mig innebär detta WO för Ryssland.Eller straffspark kan man också säga, för Ryssland.
Men ändå efter 2 års krig, så sitter man i skyttegravar. Långt från att kontrollera alla de ”för alltid Ryssland ” oblast.

En enorm förlust av manskap. Man tvingas tömma fängelser. Rysk manlig befolkning har flytt undan mobilisering. Man tar in in folk från andra länder och betalar höga löner. Man har delvis haft mobilisering. Uppskattningsvis finns/fanns(nu döda) ca 700 000 man. Uppskattningsvis har Ryssland 300 000- 400 000 KIA+WIA.

Enorm förlust av material. Vi pratar 20000-30000 förstörda MBT, APC, ART, FLYG för att inte glömma flottan som försvann.

Ukraina satt inte på enorma resurser vid krigets början. Man har fått rusta och utbilda folk under brinnande krig. Tyvärr hade man gett bort sitt starkaste försvar, sina kärnvapen.

Så samtidigt som David slåss mot Goliat, ska man se till att det som förbrukas, fylls på.
Väst har inte skickat eller skickar så mycket som Ukraina vill ha och förbrukar. Framför allt så skickar man inte det som skulle vara en game changer. Det kanske kommer och kommer snart.
Under tiden kastrerar Ryssland sig själva, på bekostnad av Ukrainas liv, också.

Så din förvånande(?) fråga om Ukrainas förmåga, borde istället vara; hur kommer det sig att Ukraina fortfarande existerar? Ryssland borde ha kört över Ukraina för länge sedan. Hur är DET möjligt?
Citera
2024-01-20, 11:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Mina fetingar ovan: fastigheter och egendom samt eller Sovjetunionen. Det betyder att precis allt kan komma att konfiskeras då staten ägde just allt av värde.*

Detta beslut visar om inte annat på att de börjar få riktigt ont om pengar.

Ovanstående i kombination med nedanstående blir extra intressant. Konfiskera allt och sedan sälja det igen till de som har råd, d.v.s. inga. Hur tänkte de där?

Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag tror att du kan själv förstå orsak och verkan, om du tänker efter själv. Jag skulle vilja ha med ett antal saker i analysen.

Start position. Världens 2:a största armén attackerar ett av Europas. Enligt mig innebär detta WO för Ryssland.Eller straffspark kan man också säga, för Ryssland.
Men ändå efter 2 års krig, så sitter man i skyttegravar. Långt från att kontrollera alla de ”för alltid Ryssland ” oblast.

En enorm förlust av manskap. Man tvingas tömma fängelser. Rysk manlig befolkning har flytt undan mobilisering. Man tar in in folk från andra länder** och betalar höga löner**. Man har delvis haft mobilisering. Uppskattningsvis finns/fanns(nu döda) ca 700 000 man. Uppskattningsvis har Ryssland 300 000- 400 000 KIA+WIA.

Enorm förlust av material. Vi pratar 20000-30000 förstörda MBT, APC, ART, FLYG för att inte glömma flottan som försvann.

Ukraina satt inte på enorma resurser vid krigets början. Man har fått rusta och utbilda folk under brinnande krig. Tyvärr hade man gett bort sitt starkaste försvar, sina kärnvapen.

Så samtidigt som David slåss mot Goliat, ska man se till att det som förbrukas, fylls på.
Väst har inte skickat eller skickar så mycket som Ukraina vill ha och förbrukar. Framför allt så skickar man inte det som skulle vara en game changer. Det kanske kommer och kommer snart.

Så din förvånande(?) fråga om Ukrainas förmåga, borde istället vara; hur kommer det sig att Ukraina fortfarande existerar? Ryssland borde ha kört över Ukraina för länge sedan. Hur är DET möjligt?

*då har man återgått till leninismen o stalinismen

** men betalar man bra - hur mycket o hur mycket får de rekrytarade negrerna (o araberna) tycker mig ha hört klagomål både på dåliga löner o bristande utbetalningar
Citera
2024-01-20, 11:23
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
*då har man återgått till leninismen o stalinismen

** men betalar man bra - hur mycket o hur mycket får de rekrytarade negrerna (o araberna) tycker mig ha hört klagomål både på dåliga löner o bristande utbetalningar

Öhhh?
Skulle du verkligen svara på mitt inlägg, med det där??
Citera
2024-01-20, 11:34
Medlem
Yays avatar
https://www.youtube.com/watch?v=-ryt9kgaE0E

07:48 påtända ryssar som klagar hihi
Citera
2024-01-20, 11:42
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ditt resonemang visar hur de styrande, eliten har påverkat dig. De onda mot de goda. Världen är inte svart och vit. Bara för att man inte skriker ut varje dag att Ukraina är hjältarna och kommer vinna när som helst så är man ett "rysstroll". Jag blir riktigt rädd när jag ser din kommentar och de andra på den röda plattformen vid namn Reddit.

De styrande har lyckats mycket väl med sitt narrativ.

Fast i det här fallet är det uppenbart att det är ryssjävlarna som är de onda.
Citera
2024-01-20, 11:52
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Fast i det här fallet är det uppenbart att det är ryssjävlarna som är de onda.

På tal om ondska och Ryssar, intervju med en Ryss på gatan.

https://twitter.com/NOELreports/status/1748649700209668473
Citat:
"You can calmly kill people without going to jail. You can catch nazi's, torture them and cut their *censored* off. I'd like to get money for killing people," a random Russian about the 'pros' of signing a contract with the Russian army.

The problem goes far beyond Putin only.

En del av ett längre reportage som man kan se här.
https://www.youtube.com/watch?v=ukLujeJezNU
Citera
2024-01-20, 12:04
Medlem
Ukraina borde anlita en rebellgrupp likt houthis som bombar ryska, iranska samt kinesiska fartyg.
Citera
2024-01-20, 12:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog

En enorm förlust av manskap. Man tvingas tömma fängelser. Rysk manlig befolkning har flytt undan mobilisering. Man tar in in folk från andra länder och betalar höga löner. Man har delvis haft mobilisering. Uppskattningsvis finns/fanns(nu döda) ca 700 000 man. Uppskattningsvis har Ryssland 300 000- 400 000 KIA+WIA.

Ja visst skulle Ukraina behöva få mer av allt från väst och ganska omgående.

Denna artikel i Gp gör en nykter överflygning kring nuläget.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ryskt-overtag-svart-ar-vantar-ukraina.af8968ee-9ac1-5f70-97b9-459d04b3f0f8
Citera
2024-01-20, 12:07
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
På tal om ondska och Ryssar, intervju med en Ryss på gatan.

https://twitter.com/NOELreports/status/1748649700209668473

En del av ett längre reportage som man kan se här.
https://www.youtube.com/watch?v=ukLujeJezNU

Ja tyvärr verkar genomsnittlige Ivan vara på denna neandertalarnivå.
Citera
2024-01-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja visst skulle Ukraina behöva få mer av allt från väst och ganska omgående.

Denna artikel i Gp gör en nykter överflygning kring nuläget.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ryskt-overtag-svart-ar-vantar-ukraina.af8968ee-9ac1-5f70-97b9-459d04b3f0f8

Väst har Inte mycket kvar, det är problemet. Ryssland vann.
Citera
2024-01-20, 12:26
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Fördjupning i DW om folkliga protesterna mot Putins tyranneri.

Tyrannen Putin har medvetet rekryterat från utsatta minoriteter och skickat dem till köttkvarnen i Ukraina.

Why are Russians risking years in prison to protest?
https://www.youtube.com/watch?v=Fb3Zsr9Ee4Y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in