2024-01-18, 22:06
Medlem
KirkLazaruss avatar
Har skrivit i tråden tidigare då jag gjort försök med elvanse men där biverkningarna blev för mycket i form av ojämn effekt under dagen, sömnsvårigheter, lång och utdragen krasch med mycket ångest och avbrott av behandling som följd.

Tänkte uppdatera att det till slut har löst sig ganska bra med attentin + intuniv. Är inte färdig med upptrappning än men det är stor skillnad i mående då effekten avtar och sömnen fungerar bra. När jag stod på attentin ensamt så hade jag något lindrigare biverkningar än elvanse men fortfarande såpass allvarliga att jag avbröt behandlingen. Skulle säga att intesiteten av biverkningarna jag nämnt minskat med säkert 60% när jag tar attentin i kombination med intuniv. Stor skillnad. Känner mig också mycket, mycket mindre benägen att ta till andra droger som varit ett problem förut, speciellt då vid krasch-tillfället var det svårt att avstå från benso, opiater eller cannabis - så är det inte längre.

Så ni som känner att ni får god effekt av elvanse men känner att kraschen eller andra biverkningar är alldeles för intensiva skulle jag rekommendera en kombination med Intuniv att diskutera med er läkare. Nu har jag inte testat just kombinationen elvanse + intuniv, men då det gjorde skillnad med attentin + intuniv så tänker jag att det med stor sannolikhet även kan ha god effekt med elvanse + intuniv då det är samma verksamma ämne bara det att attentin är snabbverkande och elvanse långtidsverkande. Skulle dock inte rekommendera att gå över till attentin om elvansen i regel fungerar bra under dagen, då det blir många gånger man får dosera under dagen vilket ju är en nackdel med just attentin. Som tillägg är det nog bättre dock då man gärna inte vill ta elvanse för sent på dagen.

Bara ett tips för er som har de här besvären men som samtidigt är nöjda och har god effekt av elvanse under dagen och vill fortsätta med den.

Här finns att läsa om Intuniv:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guanfacin
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140329000153

Edit: Kan också nämna att jag lagt ned koffein helt och hållet, det gör nog viss skillnad också, kan vara värt att testa och se om det blir skillnad.
Senast redigerad av KirkLazarus 2024-01-18 kl. 22:11.
Citera
2024-01-19, 18:07
Medlem
Är på dag 30 av Elvanse.
Började med 30 mg. Blev megatrött efter 3 timmar.
Sen bara seg och huvudvärk.

Tar nu 50 mg och känner väl av lite men vet inte riktigt då jag har konstant huvudvärk hela dagarna.
Det spänner i ögon och i hela huvudet.

Har provat magnesiumtillskott osv men inget hjälper.. Någon som har tips för att bota denna jävla huvudvärk? De e liksom inte kul att självmant ge sig en 12 timmars lång huvudvärk som ej släpper..

Men behöver medicinen för jag är lat och har ADD mer och gör typ inget utan.
Skjuter upp saker
Citera
2024-01-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Har skrivit i tråden tidigare då jag gjort försök med elvanse men där biverkningarna blev för mycket i form av ojämn effekt under dagen, sömnsvårigheter, lång och utdragen krasch med mycket ångest och avbrott av behandling som följd.

Tänkte uppdatera att det till slut har löst sig ganska bra med attentin + intuniv. Är inte färdig med upptrappning än men det är stor skillnad i mående då effekten avtar och sömnen fungerar bra. När jag stod på attentin ensamt så hade jag något lindrigare biverkningar än elvanse men fortfarande såpass allvarliga att jag avbröt behandlingen. Skulle säga att intesiteten av biverkningarna jag nämnt minskat med säkert 60% när jag tar attentin i kombination med intuniv. Stor skillnad. Känner mig också mycket, mycket mindre benägen att ta till andra droger som varit ett problem förut, speciellt då vid krasch-tillfället var det svårt att avstå från benso, opiater eller cannabis - så är det inte längre.

Så ni som känner att ni får god effekt av elvanse men känner att kraschen eller andra biverkningar är alldeles för intensiva skulle jag rekommendera en kombination med Intuniv att diskutera med er läkare. Nu har jag inte testat just kombinationen elvanse + intuniv, men då det gjorde skillnad med attentin + intuniv så tänker jag att det med stor sannolikhet även kan ha god effekt med elvanse + intuniv då det är samma verksamma ämne bara det att attentin är snabbverkande och elvanse långtidsverkande. Skulle dock inte rekommendera att gå över till attentin om elvansen i regel fungerar bra under dagen, då det blir många gånger man får dosera under dagen vilket ju är en nackdel med just attentin. Som tillägg är det nog bättre dock då man gärna inte vill ta elvanse för sent på dagen.

Bara ett tips för er som har de här besvären men som samtidigt är nöjda och har god effekt av elvanse under dagen och vill fortsätta med den.

Här finns att läsa om Intuniv:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guanfacin
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140329000153

Edit: Kan också nämna att jag lagt ned koffein helt och hållet, det gör nog viss skillnad också, kan vara värt att testa och se om det blir skillnad.
Kombon cs och Intuniv är oslagbar. Jag har kört Elvanse och Intuniv i ett år nu och som du nämner är alla biverkningar borta.
Det bästa är hur vilopulsen går ner till normala 40-45 under natten och man vaknar utvilad. När jag enbart stod på Elvanse låg pulsen konstant mellan 50-55 under natten.
Dessa 10-15 slag för sjukt stor skillnad på återhämtningen.
I dagsläget ligger jag på 100 mg Elvanse och 3 mg Intuniv.
Citera
2024-01-19, 23:17
Medlem
Hallå!

Har nu gått på Elvanse i två månader och här är mina reflektioner:

Jag började på 30mg och precis som alla andra så fick jag höja dosen efter några veckor till 60mg per dag. Först var det 30mg på morgonen och 30mg på eftermiddagen.

Efter diskussion med läkaren så kör jag nu 60mg på förmiddagen och det fungerar helt klart bäst.

Tar jag medicinen runt 8 på morgonen så har jag peek som börjar runt 11 och håller i sig till 14. Runt 17 har effekten nästan avtagit helt. För att hålla uppe fokuset och vara fortsatt pigg så dricker jag några koppar kaffe från 14 till 18.

Fördelarna just nu:

*Ökad fokus
*Ökad inspiration, driv och genomför uppgifter som jag tidigare sköt framför mig.
*Ökad eufori och mår allmänt bättre. Var deppig under väldigt lång tid innan medicineringen men har hittat livsglädjen igen.
*Förbättrat minne och kommer bättre ihåg saker
*Upplever att jag inte har huvudvärk lika ofta längre

Nackdelar just nu :

*När effekten börjar gå ur kroppen så har jag lättare att tappa humöret och bli arg.
*Stirrig, känner att jag stirrar mer än förut och har torrare ögon.
*Ibland speedad, behöver dock inte vara någon nackdel i vissa sammanhang.

Tidigare bieffekter:

* Hjärtklappningar, framförallt första dagarna när jag började med medicinen.
*Sömnsvårigheter
*Problem med magen, behövde ofta gå och göra nummer två.
*Muntorrhet
*Minskad aptit

Förutom medicinen så äter jag multivitamintablett och magnesium. Försöker äta varannan timma och dricker någon kopp kaffe på morgonen för att boosta effekten vid behov samt på eftermiddagarna när effekten börjar avta.

Jag är nyfiken på att komplettera med Attentin på eftermiddagen och det är något som jag ska lyfta med min läkare.
Citera
2024-01-20, 14:47
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Kombon cs och Intuniv är oslagbar. Jag har kört Elvanse och Intuniv i ett år nu och som du nämner är alla biverkningar borta.
Det bästa är hur vilopulsen går ner till normala 40-45 under natten och man vaknar utvilad. När jag enbart stod på Elvanse låg pulsen konstant mellan 50-55 under natten.

Samma här, mycket lägre puls och blodtryck. Om jag ska ge min lekmannamässiga synpunkt på det här ämnet så tror jag att dexamfetamin ger något större respons på noradrenalin än dopamin, samt att den noradrenalina effekten sitter i längre än den dopamina. Jag tror det är den dopamina effekten en person med adhd har mest nytta av, och som jag tror är det som skapar ordning i tankekaoset samt ger den där "klarheten" och enklare att fokusera och även sitta still, vilket i sig skapar ett lugn och som även kan vara en orsak till att det för många går att sova på. Den noradrenalina effekten har en viss nytta med i form av vakenhet och "driv". Men jag tror att vid en optimal dos dexamfetamin för att få en tillräcklig god nivå av den dopamina effekten samtidigt kanske ibland för en del ger en alldeles för hög nivå av den noradrenalina effekten, som i sin tur skapar biverkningar som högt blodtryck, hög puls, ångest, sömnsvårigheter (då jag tror den effekten sitter i längre). Och det är väl där intuniv kommer in i bilden och balanserar ut det hela, så man kan stå på en tillräckligt hög dos dexamfetamin för att få just tillräckligt stor effekt på dopmin samtidigt som intuniv sänker ett högt blodtryck och puls som är ett resultat av noradrenalin främst och således minskar de biverkningarna.

I den bästa av världar skulle det ju med fördel skapas en liknande substans som är lite omvänd, att den noradrenalina effekten är något lägre och den dopamina högre som med fördel kan hålla i sig längre. Vi får se vad framtiden kommer med.
Citera
2024-01-26, 11:29
Medlem
knickarns avatar
Någon som vet varför jag blir jätte lycklig, euforisk kan inte sluta le. Efter pundat elvanse i 3+ dagar. man brukar väll få AT och må skit dåligt?

tacksam om ni svarar 😁
Citera
2024-01-27, 21:20
Medlem
organismens avatar
Det säger väl sig självt? Du säger att du har pundat den, alltså intagit en stor mängd?
Citera
2024-01-27, 21:30
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickarn
Någon som vet varför jag blir jätte lycklig, euforisk kan inte sluta le. Efter pundat elvanse i 3+ dagar. man brukar väll få AT och må skit dåligt?

tacksam om ni svarar 😁

Eufori är en ganska vanlig biverkning bland amfetaminpreparat. Följt av dysfori.
Citera
2024-01-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av organismen
Det säger väl sig självt? Du säger att du har pundat den, alltså intagit en stor mängd?
Hen menar EFTER inte UNDER.
Citera
2024-01-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Eufori är en ganska vanlig biverkning bland amfetaminpreparat. Följt av dysfori.
Men Hen upplevde eufori + eufori.
Kanske KBT:ade sig själv i tre dagar med Elvanse. Hjärnan är ju plastisk.
Citera
2024-01-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp

Min vilopuls ligger på 60-70 alltid, går jag så ökar den till 100.

Att du säger 10 gör stor skillnad låter konstigt . Och jag tar bara 30mg
Citera
2024-01-30, 10:26
Medlem
Frågat förut men frågar igen.

Ingen som märkt av ovanligt blöt i arslet? När jag varit utan på helger tex så är det ingenting men på vardagar så blir jag otroligt blöt i arslet av elvanse + några koppar kaffe, blir värre med kaffe. Men det blir så blött (svettningar antar jag då det inte är färgat eller luktar) så att det går igenom till byxorna.

Sjukt irriterande.

Käkar 50mg/morgon runt 07:00 efter 14:00 är det ingenting. Svettas mer också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in