Har skrivit i tråden tidigare då jag gjort försök med elvanse men där biverkningarna blev för mycket i form av ojämn effekt under dagen, sömnsvårigheter, lång och utdragen krasch med mycket ångest och avbrott av behandling som följd.
Tänkte uppdatera att det till slut har löst sig ganska bra med attentin + intuniv. Är inte färdig med upptrappning än men det är stor skillnad i mående då effekten avtar och sömnen fungerar bra. När jag stod på attentin ensamt så hade jag något lindrigare biverkningar än elvanse men fortfarande såpass allvarliga att jag avbröt behandlingen. Skulle säga att intesiteten av biverkningarna jag nämnt minskat med säkert 60% när jag tar attentin i kombination med intuniv. Stor skillnad. Känner mig också mycket, mycket mindre benägen att ta till andra droger som varit ett problem förut, speciellt då vid krasch-tillfället var det svårt att avstå från benso, opiater eller cannabis - så är det inte längre.
Så ni som känner att ni får god effekt av elvanse men känner att kraschen eller andra biverkningar är alldeles för intensiva skulle jag rekommendera en kombination med Intuniv att diskutera med er läkare. Nu har jag inte testat just kombinationen elvanse + intuniv, men då det gjorde skillnad med attentin + intuniv så tänker jag att det med stor sannolikhet även kan ha god effekt med elvanse + intuniv då det är samma verksamma ämne bara det att attentin är snabbverkande och elvanse långtidsverkande. Skulle dock inte rekommendera att gå över till attentin om elvansen i regel fungerar bra under dagen, då det blir många gånger man får dosera under dagen vilket ju är en nackdel med just attentin. Som tillägg är det nog bättre dock då man gärna inte vill ta elvanse för sent på dagen.
Bara ett tips för er som har de här besvären men som samtidigt är nöjda och har god effekt av elvanse under dagen och vill fortsätta med den.
Här finns att läsa om Intuniv:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guanfacin
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140329000153
Edit: Kan också nämna att jag lagt ned koffein helt och hållet, det gör nog viss skillnad också, kan vara värt att testa och se om det blir skillnad.