Resultat: HIF Betyder Hammarby eller Helsingborg för er?
Hammary
29,10%
195 röster
Helsingborg
70,90%
475 röster
2024-01-02, 17:21
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Hur gärna bajarna än vill så kommer detta aldrig att komma upp till diskussion. HIF = Helsingborgs IF
Citera
2024-01-02, 17:31
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Hur gärna bajarna än vill så kommer detta aldrig att komma upp till diskussion. HIF = Helsingborgs IF
Äsch, bara för att Hiefs 450 svenskafans supportrar kört en flashmob gör ju förstås ingenting mot faktumet att huvudstadens största, bästa och vackraste lag, Hammarby, är det riktiga HIF.

Det förstår du också inners inne, men vi kan köra med på dina charader om du vill.
Citera
2024-01-02, 23:16
Medlem
Kalikamars avatar
HIF är självklart Helsingborg. Det är väl ingen som kallar bajen för något annat än bajen?
Citera
2024-01-03, 01:00
Medlem
Helsingborg uttalar ju sitt lag H-I-F men Hammarby säger väl förkortningen som ett ord. Uttalsregler gäller att vid versaler uttalar man alla bokstäver för sig. Så bör vara Helsingborg som är HIF och Hammarby Hif precis Djurgården är Dif och Degerfors DIF.

Sedan finns iofs undantag, borde tex var Ica och inte ICA som man ser mest och de själva kallar sig.
Citera
2024-01-03, 01:04
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Ska det inte vara
Haif
&
Heif?
Citera
2024-01-03, 01:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Ska det inte vara
Haif
&
Heif?
Håif och HIF

Klubbat och beslutat.
Citera
2024-01-18, 16:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Ingen Bajare talar om vår klubb som HIF eller H-I-F.
Frågan är väl vilka supporter som talar om sin klubb i bokstavskombinationer. AIK och Guif är de klubbar som jag spontant tänker på. Sen har vi "Giffarna" som är nån slags variant. Annars är väl problemet att det kryllar av föreningar med IFK, IK och IF i namnet. Bokstavskombinationen har ingen egen identitet och kan syfta på flera klubbar.
Citera
2024-01-19, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Ingen Bajare talar om vår klubb som HIF eller H-I-F.
Korrekt.

Citat:
Bokstavskombinationen har ingen egen identitet och kan syfta på flera klubbar.
Inkorrekt.

HIF har en starkare identitet än bajen. Vi är en äldre, större, folkligare och mera framgångsrik klubb som är på allas läppar och så har det varit ända sedan grundandet år 1907 - dvs långt innan Hammarby IF var påtänkta. Medans bajen ofta varit förpassade till lägre serier har HIF allt som oftast tävlat om topplatserna i Allsvenskan. Det har skapat ett oerhört intresse och en passion kring vår förening som går i arv, utan att man behöver förlita sig på utomsocknes inflyttade och massmedial propaganda för att värva supportrar. Därför har det lokalt växt fram ett uttal utav initialerna H - I - F som påminner mycket om hur andra ord i det svenska språket naturligt har formats utav generationer. HIF är ett uttryck, ett ord, ett begrepp. Jag förstår att ni inte kan relatera för ni har inget namn på er klubb som är lika självklart, men ni borde verkligen se upp så pass mycket till en anrik förening som Helsingborgs IF. Det är helt enkelt på sin plats att ni visar respekt för oss och börjar kalla er HFAB - Hammarby Fotboll Aktiebolag.
Citera
2024-01-19, 13:38
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Korrekt.

Inkorrekt.

HIF har en starkare identitet än bajen. Vi är en äldre, större, folkligare och mera framgångsrik klubb som är på allas läppar och så har det varit ända sedan grundandet år 1907 - dvs långt innan Hammarby IF var påtänkta. Medans bajen ofta varit förpassade till lägre serier har HIF allt som oftast tävlat om topplatserna i Allsvenskan. Det har skapat ett oerhört intresse och en passion kring vår förening som går i arv, utan att man behöver förlita sig på utomsocknes inflyttade och massmedial propaganda för att värva supportrar. Därför har det lokalt växt fram ett uttal utav initialerna H - I - F som påminner mycket om hur andra ord i det svenska språket naturligt har formats utav generationer. HIF är ett uttryck, ett ord, ett begrepp. Jag förstår att ni inte kan relatera för ni har inget namn på er klubb som är lika självklart, men ni borde verkligen se upp så pass mycket till en anrik förening som Helsingborgs IF. Det är helt enkelt på sin plats att ni visar respekt för oss och börjar kalla er HFAB - Hammarby Fotboll Aktiebolag.

Du kanske borde läsa det jag skrev innan du öser massa skit över Bajen, vår historia och supporterkultur.
Helsingborg har absolut anor och framgångar och tillhör de klassiska klubbarna. Av ditt svar förstår jag sen att HIF ( med skånsk brytning) är det nu kallar er klubb på samma sätt som vi Hammarbyare använder Bajen.

Min fråga handlade mera om i vilka klubbar använder bokstavskombinationen i vardagligt tal. Därav mina exempel AIK, Guif och "Giffarna".

Problemet som jag såg det är att en del bokstavskombinationer är vanligare än andra. Det lär ju finnas många HIF, DIF och ett otal kamratklubbar ( vilken klubb har patent på IFK ).

Sen kan ju bokstavskombinationer uttalas på olika sätt . Typ A-I-K eller SAIK ( sajk). Jag antar det kan bli en smula komiskt när två IF,IK eller BK- föreningar möts och båda lagens supporter använder samma namn på sina klubbar i hejaramsorna.

Enda gången Hif kan ses för Bajen är väl annars när texten till tabellen eller matchresultat ska komprimeras till ett fåtal bokstäver.( Och i klubbemblemet)

Du verkar också av det jag läst ha dåliga kunskaper om Bajens supporterkultur men det har jag också om Helsingborgs ( finns kanske inte så mycket kvar där som bottenlag i supporterettan och frågan är om era publiksnitt når upp till vårt damlags). Min bild är att ni mest har medgångssupporters idag.
Citera
2024-01-19, 15:38
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Korrekt.

Inkorrekt.

Större? Herregud, din jävla byfåne.
Ni är en medelstor klubb med historiska meriter som antagligen aldrig kommer att komma tillbaka.
Citera
2024-01-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Du kanske borde läsa det jag skrev innan du öser massa skit över Bajen, vår historia och supporterkultur.
Helsingborg har absolut anor och framgångar och tillhör de klassiska klubbarna. Av ditt svar förstår jag sen att HIF ( med skånsk brytning) är det nu kallar er klubb på samma sätt som vi Hammarbyare använder Bajen.

Min fråga handlade mera om i vilka klubbar använder bokstavskombinationen i vardagligt tal. Därav mina exempel AIK, Guif och "Giffarna".

Problemet som jag såg det är att en del bokstavskombinationer är vanligare än andra. Det lär ju finnas många HIF, DIF och ett otal kamratklubbar ( vilken klubb har patent på IFK ).

Sen kan ju bokstavskombinationer uttalas på olika sätt . Typ A-I-K eller SAIK ( sajk). Jag antar det kan bli en smula komiskt när två IF,IK eller BK- föreningar möts och båda lagens supporter använder samma namn på sina klubbar i hejaramsorna.

Enda gången Hif kan ses för Bajen är väl annars när texten till tabellen eller matchresultat ska komprimeras till ett fåtal bokstäver.( Och i klubbemblemet)

Du verkar också av det jag läst ha dåliga kunskaper om Bajens supporterkultur men det har jag också om Helsingborgs ( finns kanske inte så mycket kvar där som bottenlag i supporterettan och frågan är om era publiksnitt når upp till vårt damlags). Min bild är att ni mest har medgångssupporters idag.
Att inte ta HIF på allvar är okunskap. Din bild av Helsingborg är helt enkelt felaktig. Jag som däremot har varit på Slödderstadion, Stockholm Stadion och Råsunda, samt som har sett med egna ögon hur era "trevliga", "folkliga" och "sympatiska" beter sig? Jag å min sida har en djupare förståelse. Ni är avskum, ni är små och ni är förhållandevis tysta när det väl kommer till kritan. Ni har dessutom horder utav feminister i era led, vilket du är ett bevis på.
Citera
2024-01-19, 20:16
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Din bild av Helsingborg är helt enkelt felaktig.
Jag som däremot har varit på Slödderstadion, Stockholm Stadion och Råsunda, samt som har sett med egna ögon hur era "trevliga", "folkliga" och "sympatiska" beter sig?
Eller så är det din bild av Helsingborg som är felaktig.
När jag hör Helsingborg så är det en jojo-klubb som har svårt att hålla sig kvar i superettan som jag tänker på, samt detta (appropå slödder): https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=jJUSoN4jO2M
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-01-19 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in