Citat:
Ursprungligen postat av
Needs.more.brandy
Korrekt.
Inkorrekt.
HIF har en starkare identitet än bajen. Vi är en äldre, större, folkligare och mera framgångsrik klubb som är på allas läppar och så har det varit ända sedan grundandet år 1907 - dvs långt innan Hammarby IF var påtänkta. Medans bajen ofta varit förpassade till lägre serier har HIF allt som oftast tävlat om topplatserna i Allsvenskan. Det har skapat ett oerhört intresse och en passion kring vår förening som går i arv, utan att man behöver förlita sig på utomsocknes inflyttade och massmedial propaganda för att värva supportrar. Därför har det lokalt växt fram ett uttal utav initialerna H - I - F som påminner mycket om hur andra ord i det svenska språket naturligt har formats utav generationer. HIF är ett uttryck, ett ord, ett begrepp. Jag förstår att ni inte kan relatera för ni har inget namn på er klubb som är lika självklart, men ni borde verkligen se upp så pass mycket till en anrik förening som Helsingborgs IF. Det är helt enkelt på sin plats att ni visar respekt för oss och börjar kalla er HFAB - Hammarby Fotboll Aktiebolag.
Du kanske borde läsa det jag skrev innan du öser massa skit över Bajen, vår historia och supporterkultur.
Helsingborg har absolut anor och framgångar och tillhör de klassiska klubbarna. Av ditt svar förstår jag sen att HIF ( med skånsk brytning) är det nu kallar er klubb på samma sätt som vi Hammarbyare använder Bajen.
Min fråga handlade mera om i vilka klubbar använder bokstavskombinationen i vardagligt tal. Därav mina exempel AIK, Guif och "Giffarna".
Problemet som jag såg det är att en del bokstavskombinationer är vanligare än andra. Det lär ju finnas många HIF, DIF och ett otal kamratklubbar ( vilken klubb har patent på IFK ).
Sen kan ju bokstavskombinationer uttalas på olika sätt . Typ A-I-K eller SAIK ( sajk). Jag antar det kan bli en smula komiskt när två IF,IK eller BK- föreningar möts och båda lagens supporter använder samma namn på sina klubbar i hejaramsorna.
Enda gången Hif kan ses för Bajen är väl annars när texten till tabellen eller matchresultat ska komprimeras till ett fåtal bokstäver.( Och i klubbemblemet)
Du verkar också av det jag läst ha dåliga kunskaper om Bajens supporterkultur men det har jag också om Helsingborgs ( finns kanske inte så mycket kvar där som bottenlag i supporterettan och frågan är om era publiksnitt når upp till vårt damlags). Min bild är att ni mest har medgångssupporters idag.