• 1
  • 2
2024-01-19, 11:06
Medlem
Min arbetsgivare skickade nyligen en ändring av mitt anställningsavtal kring hur deras system kring utbetalning av bonusar ser ut. Denna har de bakdaterat ca 2 veckor.

Är det ens lagligt?
Citera
2024-01-19, 11:14
Citat:
Ursprungligen postat av DenSanneVinnaren
Min arbetsgivare skickade nyligen en ändring av mitt anställningsavtal kring hur deras system kring utbetalning av bonusar ser ut. Denna har de bakdaterat ca 2 veckor.

Är det ens lagligt?

Lagligt är det väl men du behöver ju inte godkänna det. Skriv inte på så har de inget nyt avtal
Citera
2024-01-19, 11:15
Medlem
Citat:

Är det ens lagligt?

Det är nog lagligt om någon båda är överens. Om du inte gillar det så skriv inte på?

Har dock aldrig varit med om att bonusar reglerats i anställningsavtalet eftersom det brukar vara något arbetsgivaren ensidigt ändrar.
Citera
2024-01-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Lagligt är det väl men du behöver ju inte godkänna det. Skriv inte på så har de inget nyt avtal

Finns inget att skriva på, de har bara gjort det själva och bakdaterat.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är nog lagligt om någon båda är överens. Om du inte gillar det så skriv inte på?

Har dock aldrig varit med om att bonusar reglerats i anställningsavtalet eftersom det brukar vara något arbetsgivaren ensidigt ändrar.

Har de möjlighet att göra ändringar bakåt i tiden?
Citera
2024-01-19, 11:27
Medlem
Citat:

Alltså, du har ett avtal som du och dem skrivit på och sen ändrar de avtalet ni redan skrivit på?
Citera
2024-01-19, 11:27
Citat:

Har de möjlighet att göra ändringar bakåt i tiden?

Var det inte ett anställningsavtal?

https://lawline.se/answers/kan-en-ar...allningsavtal-
Citera
2024-01-19, 11:32
Medlem
Citat:
Alltså, du har ett avtal som du och dem skrivit på och sen ändrar de avtalet ni redan skrivit på?

Ja, de har ändrat bonusstrukturen i anställningsavtalet. Enligt det initiala anställningsavtalet har de rätt att göra det. Men har svårt att se att de skulle kunna göra denna ändring bakåt i tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Var det inte ett anställningsavtal?

https://lawline.se/answers/kan-en-ar...allningsavtal-
Se ovan svar till Engineer
Citera
2024-01-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ja, de har ändrat bonusstrukturen i anställningsavtalet. Enligt det initiala anställningsavtalet har de rätt att göra det. Men har svårt att se att de skulle kunna göra denna ändring bakåt i tiden?

Det framgår väl i avtalet hur en ändring ska genomföras och kommuniceras?
Citera
2024-01-19, 11:40
Medlem
Citat:
Det framgår väl i avtalet hur en ändring ska genomföras och kommuniceras?

Det står att arbetsgivaren har rätt att göra ändringar. Hur dessa ändringar kommuniceras framgår ej.
Citera
2024-01-19, 14:37
Medlem
Citat:

Är det ens lagligt?

Det behöver inte vara tillåtet men frågan är, spelar det någon praktisk roll för dig eller är det bara en principsak?
Citera
2024-01-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Det behöver inte vara tillåtet men frågan är, spelar det någon praktisk roll för dig eller är det bara en principsak?

Det är principsak men det påverkar också min möjlighet att tjäna bonus. Värt att nämna är att denna ändring enbart görs för mig och ingen annan på bolaget. Bakgrundshistorian till det är inget vi behöver gå in på.
Citera
2024-01-19, 18:10
Medlem
Har de i efterhand ändrat datumet på avtalet du redan hade skrivit på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in