• 1
  • 2
2024-01-17, 22:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jaså, det är DÄRFÖR elektriker har spänningsprovare. Fan, jag har försökt få svar på det i 13 år, ingen har kunnat svara, inte ens elektrikerna själva.

Tack.
En detalj till, spänningsprovare saknar batteri, det är viktigt, hur ska du kunna jobba när batteriet är slut i multimetern!?
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Ja så länge man bara installerar uttag & belysning eller felsöker strömavbrott så brukar det räcka med spänningsprovaren.
Håller man på med automatik så måste man ha en multimeter.

Jag har multimeter, spänningsprovare, beröringsfri spänningsprovare, strömtång och fasföljdsvisare.
Man tar inte mer avancerade verktyg än man behöver (spänningsprovaren räcker oftast till och så slipper man vridomkopplaren)

Det kursiverade:
Ja självklart och det gäller även spänningsprovare!
Men varför i helvete skulle man göra något så korkat?!?
Javisst måste man kunna sumra grejer, men kolla spänningar med spänningsprovaren!

En elektriker berättade för mig om hur han jobbade i ett stall, och en häst petade med mulen på elektrikerns utrustning.
Det var den gamla typen med lampor, som inte är godkänd idag.
Hästen satte fart och var livrädd för elektrikern i fortsättningen!

Så om man inte vet, kan man göra sig jädrigt illa!
Citera
2024-01-17, 22:28
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En detalj till, spänningsprovare saknar batteri, det är viktigt, hur ska du kunna jobba när batteriet är slut i multimetern!?

Javisst måste man kunna sumra grejer, men kolla spänningar med spänningsprovaren!

En elektriker berättade för mig om hur han jobbade i ett stall, och en häst petade med mulen på elektrikerns utrustning.
Det var den gamla typen med lampor, som inte är godkänd idag.
Hästen satte fart och var livrädd för elektrikern i fortsättningen!

Så om man inte vet, kan man göra sig jädrigt illa!

Det fetade:
Jag gillar min Fluke T90
Spänningsprovare med summer/diodprovare,
Spänningsprov funkar naturligtvis utan batteri och det finns ingen omkopplare för att byta funktion.
Citera
2024-01-18, 06:37
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Ett batteri håller i många år, indikerar för låg laddning i någon vecka innan det tar slut och tar fem minuter att byta, så det är inte ett giltigt argument.

Säkerheten är ett giltigt argument. Du menar alltså att en spänningsprovare är mycket säkrare än en multimeter, även om multimetern är i kat III?
Citera
2024-01-18, 08:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ett batteri håller i många år, indikerar för låg laddning i någon vecka innan det tar slut och tar fem minuter att byta, så det är inte ett giltigt argument.

Säkerheten är ett giltigt argument. Du menar alltså att en spänningsprovare är mycket säkrare än en multimeter, även om multimetern är i kat III?
Okej då, kan du byta batteri är inte produkten sluten eller isolerad, batterisladdarna är elektriskt kopplad till det du mäter.
I teorin kan du försöka byta batteri medans mätsladdarna är inkopplade.
Citera
2024-01-18, 12:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Okej då, kan du byta batteri är inte produkten sluten eller isolerad, batterisladdarna är elektriskt kopplad till det du mäter.
I teorin kan du försöka byta batteri medans mätsladdarna är inkopplade.

Va? I teorin kan jag även vidröra spänningsförande delar med fingrarna för att jag får ett hjärnsläpp.

Eller isoleringen på proberna går sönder, det har hänt mig en gång, jag var inte nära att röra i ledaren , men det indikerade 0 V när jag skulle mäta och hade kunnat ta i en spänningsförande ledning om jag inte hade tänkt mig för en extra gång och sett att proben var trasig.

Om batteriet befinner sig bakom en lucka bakom ett gummiskal eller motsvarande så är ju batteriet beröringsskyddat.

En spänningsprovare är alltså säkrare än en multimeter, men en multimeter kan ändå vara tillräckligt säker?!!?
Senast redigerad av Kennethkvarting 2024-01-18 kl. 12:43. Anledning: Missade en sak
Citera
2024-01-18, 13:23
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Va? I teorin kan jag även vidröra spänningsförande delar med fingrarna för att jag får ett hjärnsläpp.

Eller isoleringen på proberna går sönder, det har hänt mig en gång, jag var inte nära att röra i ledaren , men det indikerade 0 V när jag skulle mäta och hade kunnat ta i en spänningsförande ledning om jag inte hade tänkt mig för en extra gång och sett att proben var trasig.

Om batteriet befinner sig bakom en lucka bakom ett gummiskal eller motsvarande så är ju batteriet beröringsskyddat.

En spänningsprovare är alltså säkrare än en multimeter, men en multimeter kan ändå vara tillräckligt säker?!!?
Jag orkar inte leta upp regelverket, det finns där ute om du vill veta de exakta orden, försöker bara förklara på enklast sätt...
Citera
2024-01-18, 15:45
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Jag orkar inte leta upp regelverket, det finns där ute om du vill veta de exakta orden, försöker bara förklara på enklast sätt...

Ålrajt, ska leta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in