Citat:
Ursprungligen postat av
Grisbrottaren
Jo, jag har åkt på det tidigare, att jag av misstag har kryssat för "prenumeration" eller "automatisk förnyelse" i en beställning (troligen av VPN då också) men när jag då tagit bort det och beställt tidsbegränsat har det fungerat med saldo och utan kreditkort. Den här gången kontrollerade jag med VPN-leverantören noga att det inte var en prenumeration i avtalet. Men ändå får jag det här!
Märkligt? Ja, det är därför jag frågar.

Lite sent svar men jag har råkat ut för nåt liknande nyligen. Jag fick mail från PayPal om att ett för mig okänt företag hade dragit en summa från mitt konto. Efter vissa efterforskningar hittade jag nåt som kallades "Automatiska betalningar". Där upptäcker jag att ett par olika företag hade satt upp automatiska betalningar utan min vetskap. Jag har alltså gjort enstaka köp från de flesta företagen men definitivt inga abonnemang. Det verkligt skumma är att i ett fall har jag aldrig använt PayPal utan betalat med kreditkort. I det fallet rörde det sig dock om en prenumeration.
Hur fick de reda på att det kreditkortet fanns reggat hos PayPal?
Hur i hela friden kan det vara möjligt att sätta upp automatisk betalning utan min vetskap och alltså utan verifiering/autenticering?
Varför skickar inte PayPal ut notifiering via mail när en automatisk betalning sätts upp?
Det låter ju helt jävla oseriöst. Vad jag kan se så går det inte heller att helt spärra möjligheten att sätta upp sådana här betalningar. De företag som har "Automatisk betalning" kan alltså dra vilka summor som helst när som helst utan att du behöver godkänna eller verifiera transaktionen på något sätt.
Det blir nog till att säga upp PayPal för gott. Ju förr dess bättre.