2024-01-16, 05:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Bullshit...

Vafan pratar du om? Typ 80% av alla kronor som existerar har skapats dom senaste 23 åren.

Men det börjar se mörkt ut nu i Sverige, på alla sätt och vis.
Citera
2024-01-16, 10:25
Avslutad
Hur är det nu när dollarn stärks mot kronan, borde inte det leda till räntehöjning om $ fortsätter uppåt, och det i sin tur risk för högre ränta?
Citera
2024-01-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Hur är det nu när dollarn stärks mot kronan, borde inte det leda till räntehöjning om $ fortsätter uppåt, och det i sin tur risk för högre ränta?

Inga fler höjningar, däremot lär de grubbla över framtida sänkningar om SEK fortsätter tappa. Sänker Riksbanken mer än USA dyker kronan, det är givet.
Citera
2024-01-16, 12:45
Medlem
Tror ni bostadspriserna för lägenheter i storstäderna kommer sjunka eller öka i år?
Citera
2024-01-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
- och att ekonomin behöver studeras utifrån ett större perspektiv än bara räntenivåer framkommer också, därav slutklämmen: Tidigast 2025 kan vi prata om en riktig vändning.

Det stora samhällsekonomiska bekymret behöver hanteras och det är att svenskarna har alldeles för hög belåningsgrad. Den hanteras inte med låga räntor och ökande bostadspriser. Ingenting är över förrän belåningsgraden tryckts ned rejält.

Slutklämmen vändning 2025 avser tillväxten där också prognoserna ser ljusare ut.
Innan dess sänks räntor, för att det kommer behövas, pga ekonomin.

Belåningsgraden hög, tja. Det är den.
Men, som du redan nämner, tittar man på betydligt fler parametrar än någon privat belåning när det handlar om tillväxt och konjunktur.
Det finns andra medel än räntenivå att stävja en högre belåning om man så vill.
Citera
2024-01-16, 14:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tror vi kommer få se en explosion av bostadspriserna hösten 2024 då räntorna successivt nu kommer minskas och priserna är redan på en låg nivå. Byggtakten är historiskt låg så kan rekommendera folk som går i flyttanke att slå till kommande halvår då jag tror det här är en chans som dyker upp varje decennium.

Jag tror att det är ett riskabelt råd med all osäkerhet som råder just nu.

Att byggtakten är historiskt låg stämmer och det kommer definitivt driva upp priserna men att priserna ska explodera upp 2024 är alldeles för optimistiskt.

Jag tror att vi ska vara nöjda om priserna rör sig sidledes realt det här året. Dvs en viss ökning då nominellt.
Citera
2024-01-16, 18:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tror vi kommer få se en explosion av bostadspriserna hösten 2024 då räntorna successivt nu kommer minskas och priserna är redan på en låg nivå. Byggtakten är historiskt låg så kan rekommendera folk som går i flyttanke att slå till kommande halvår då jag tror det här är en chans som dyker upp varje decennium.

Marknaden har en tends att gora relativt ovantade rorelser, annars hade det varit busenkelt att bli rik pa kort tid. Aven om det du skriver har ett visst logiskt sammanhang, sa skulle jag inte bli forvanad om ungefar motsatsen hander, att priserna gar ner ytterligare och att alla till slut star dar som fragetecken.
Citera
2024-01-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyStrike502
Tror ni bostadspriserna för lägenheter i storstäderna kommer sjunka eller öka i år?
Sjunka. Räntorna kommer ligga kvar på den här nivån under lång tid vilket innebär att priserna kommer sänkas då utbudet kommer bli större och större och vissa är tvugna att sälja. Det finns ingen snabb fix på det här. Det tar ofta flera år att nå botten och sen flera år att vända skutan.
Citera
2024-01-16, 20:39
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyStrike502

Potentiella säljare tror att de kommer öka och potentiella köpare tror att de kommer minska. Avsluten kommer när de blir överens om utvecklingen och det verkar dröja.
Citera
2024-01-16, 21:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Sjunka. Räntorna kommer ligga kvar på den här nivån under lång tid vilket innebär att priserna kommer sänkas då utbudet kommer bli större och större och vissa är tvugna att sälja. Det finns ingen snabb fix på det här. Det tar ofta flera år att nå botten och sen flera år att vända skutan.
Ja, i alla fall i Stockholm ökar varslen och uppsägningarna, det hör jag nästan dagligen. Och det lär väl inte vara positivt för bostadspriserna i huvudstaden? Jag vet flera objekt i innerstaden som legat ute snart ett halvår utan att ha blivit sålda.
Citera
2024-01-17, 00:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, i alla fall i Stockholm ökar varslen och uppsägningarna, det hör jag nästan dagligen. Och det lär väl inte vara positivt för bostadspriserna i huvudstaden? Jag vet flera objekt i innerstaden som legat ute snart ett halvår utan att ha blivit sålda.

Innerstan kommer nog klara sig hyfsat ändå. Mot 85k/kvm har jag sagt sedan länge, så ~15% ner ungefär.

Kollat runt lite i norrförort däremot och det ser ansträngt ut. Kostnaden för en BR i skräpområden ligger högt över motsvarande HR, mycket nyproduktion i typ Järfälla och alldeles för höga priser när man närmar sig tullarna. Avgifterna har helt klart höjts och det slår stenhårt mot priserna i oattraktiva områden. 2m + 5k/mån i avgift för en tvåa i Hallonbergen, på minusvåning?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-hallonbergen-sundbybergs-kommun-lotsjovagen-59-19998400

Det uppdämda säljbehovet är nog betydligt större än köplusten. Är inte så att det dräller av hemlösa i Stockholm och inflyttningen av bönder och babbar har upphört.
Citera
2024-01-17, 06:24
Medlem
https://marcusoscarsson.se/bostadsexpert-snart-kommer-priserna-rusa/

Nu är experterna igång igen. Vem är då denne "expert"? Hemad Razavi är, förstås, helt neutral i sin yrkesroll som VD för "ordna bolån" som är en del av svensk Fastighetsförmedling https://www.svenskfast.se/om-oss/agarstruktur/koncernledning/.

Svenska journalister är, fan ta mig, genomusla på att både faktagranska och leta upp experter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in