Tydligen ska Polisen i Malmö kolla upp om det går att straffa Kiese Thelin och Siby i Malmö FF med tillträdesförbud. Den förstnämnde ägnade sig åt bengalbränning mitt på planen, och den andre drog på sig en rånarluva som maskering:
Citat:
Enligt uppgifter till GP pågår en polisutredning där MFF-stjärnorna förekommer.
Kammaråklagare Henrik Nordquist vid Åklagarmyndigheten i Malmö är förtegen om ärendet på grund av förundersökningssekretessen, men kommenterar spelarnas agerande:
– Det kan absolut falla under straffbestämmelsen. Vi ska titta på det och får återkomma. Vi ska träffas på torsdag för att se hur vi ska gå vidare med allt, säger Henrik Nordquist.
Spelarna misstänks för brott mot ordningslagen, enligt GP:s uppgifter.
Skulle MFF-spelarna, rent hypotetiskt, kunna få ett tillträdesförbud precis som många supportrar får?
– Det är en väldigt bra fråga. Det skulle i praktiken innebära ett näringsförbud för spelarna, och att de inte kan utföra sina jobb. Jag måste titta på om det blir aktuellt och i så fall undersöka rättsläget. Spontant tror jag det blir svårt, men jag vet faktiskt inte. Frågan har aldrig varit uppe tidigare, avslutar kammaråklagare Henrik Nordquist.
Intressant att man aldrig haft problem med spelare som inte kan hålla sig till ordningsregler förut. Eftersom det är första gången man ens tar sig an ett liknande ärende lär spelarna slippa undan, till skillnad från supportrar.