2024-01-16, 08:38
Medlem
bananjuices avatar
Hur fan kallar man bedrägeri med bluffakturor för en hackerattack? Släta över kriminellt beteende åt ajk?
Citera
2024-01-16, 09:04
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Alltid samma klubb bakom dessa typer av rubriker...
Spekuleras om att Wesström ligger bakom på deras forum, har inte tillräcklig koll för att kunna tro något, men visst är det väldigt konstigt att man verkar sopa detta under mattan.
Citera
2024-01-16, 10:03
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Djurgården råkade och ut för en "hackerattack" i samband med lånet av Vasyutin. Självklart var detta inte en hackerattack utan ett sätt att runda skatter eller liknande. Märk väl att detta var innan kriget i Ukraina.

Otroligt naivt att tro annorlunda i ert fall. Speciellt utifrån er historia.
Jag har inte satt mig in i just denna historian, men det är ju knappast otroligt att två advokatbyråer blir blåsta av phishing mail. Phishing är ju upp 300% eller nått sånt sen pandemin och ic3 har identifierat typ 300 miljarder stulna under perioden 2018-2022..
Citera
2024-01-16, 10:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Spekuleras om att Wesström ligger bakom på deras forum, har inte tillräcklig koll för att kunna tro något, men visst är det väldigt konstigt att man verkar sopa detta under mattan.
Är det? Sånt här läggs ner snabbare än man hinner anmäla. Snuten har inga resurser att jaga sånt här
Citera
2024-01-16, 10:09
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är det? Sånt här läggs ner snabbare än man hinner anmäla. Snuten har inga resurser att jaga sånt här
Känns givet att polisanmäla det oavsett. Det kan dessutom vara så att det kan finnas möjligheter till ersättning via bank/försäkring etc. beroende på hur det gått till. Om det är advokatbyrån som blivit scammad så är det väl dessutom deras problem.
Citera
2024-01-16, 10:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Känns givet att polisanmäla det oavsett. Det kan dessutom vara så att det kan finnas möjligheter till ersättning via bank/försäkring etc. beroende på hur det gått till. Om det är advokatbyrån som blivit scammad så är det väl dessutom deras problem.
Kanske, men som du säger, om det är advokatbyrån som blivit av med pengarna finns det ganska starka incitament från deras sida att hålla käften och hoppas att ingen märker nått. Det skadade ryktet av att ha klantat sig är värt betydligt mer än summorna det pratas om.
Citera
2024-01-16, 10:14
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Hur fan kallar man bedrägeri med bluffakturor för en hackerattack? Släta över kriminellt beteende åt ajk?
Var kan man läsa om eventuella bluffakturor och bedrägeri? Forumsanningar blir ofta sanningar.
Citera
2024-01-16, 10:18
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Var kan man läsa om eventuella bluffakturor och bedrägeri? Forumsanningar blir ofta sanningar.

Jag tycker att detta stycke från artikeln gör det rätt uppenbart vad som skett även om jag såklart spetsade till

Citat:
Det var fejkade mejl som lurade de båda klubbarna, och Fifas disciplinnämnd har i efterhand kommit fram till att såväl AIK som Amiens agerade med ”viss oaktsamhet”.
Citera
2024-01-16, 10:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Jag tycker att detta stycke från artikeln gör det rätt uppenbart vad som skett även om jag såklart spetsade till
Vad läser du när du läser det stycket? Viss oaktsamhet kan ju betyda vad som helst. Mer eller mindre alla företag och myndigheter i Sverige agerar med "viss oaktsamhet" när vi talar om cybersäkerhet.
Citera
2024-01-16, 10:26
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Kanske, men som du säger, om det är advokatbyrån som blivit av med pengarna finns det ganska starka incitament från deras sida att hålla käften och hoppas att ingen märker nått. Det skadade ryktet av att ha klantat sig är värt betydligt mer än summorna det pratas om.
Och om det vore advokatbyrån som scammats så ska klubben få sina pengar oavsett, men det har inte skett, otroligt konstigt det hela, tycker du inte det?
Citera
2024-01-16, 10:28
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Vad läser du när du läser det stycket? Viss oaktsamhet kan ju betyda vad som helst. Mer eller mindre alla företag och myndigheter i Sverige agerar med "viss oaktsamhet" när vi talar om cybersäkerhet.

Samma sak som du tror jag, phishingmejl med bluffakturor.

Det som sticker ut är väl egentligen vad blaskan kallar brottet i fråga och offrets hantering av det för precis som du säger är det ju extremt vanligt nu för tiden.
Citera
2024-01-16, 11:25
Medlem
Pillenfilles avatar
Schemat för vårsäsongen spikat: https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/klart-har-ar-spelschemat-for-allsvenska-varsasongen/

Verkar som att matcher ska sparkas igång redan kl 14 på söndagar i år
Senast redigerad av Pillenfille 2024-01-16 kl. 11:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in