Citat:
Ursprungligen postat av
totalyawesome
Tyvärr ser jag att den här bilhandlaren inte är MRF-ansluten, lite märkligt med tanke på att dom är auktoriserad återförsäljare för Mazda. Men det går ju att ta det vidare till ARN oavsett.
Har tagit reda på historiken men i det här fallet är det väl rätt ointressant vad förra ägaren fick betalt för den, men säkerligen inte mer än 130-140". Sen är ju som sagt servicen inte korrekt utförd dom senaste åren.
Däcken har helt ok mönster och dubbar, gamla Hakkapeliitta 7, men med tanke på att det är tillverkade 2014 så blir dom ju klart hårdare i kyla än ett nyare däck. Bilen är köpt och rullar i Norrbotten, så det duger inte med halvdana vinterdäck.
Kanske en kontakt med Mazda Sverige kan ge något? Man kan väl anta att dom helst vill ha seriösa återförsäljare, det var ju dessutom en Mazda han sålde till din far.
Har du kollat så att din fars bil verkligen passerat rätt företags bokföring, så den inte gått vidare svart direkt från din far till nästa ägare på papperet, och bilhandlaren tagit mellanskillnaden direkt i fickan, eller att han kört det på ett annat bolag som inte har samma åtaganden som en auktoriserad återförsäljare? Det är ju en möjlighet när man handlar med begagnat. Skattemyndigheten torde vara intresserad i så fall och det borde stärka ditt case hos ARN.
Ett snack med tidigare ägare kan vara intressant om den inte heller är nöjd med bilhandlaren, speciellt om bilarna inte passerat företagets ordinarie bokföring, med tanke på ovanstående. Men du väljer ju själv vad som känns bekvämt för dig gällande kontakt med tidigare ägare. Det borde gå att se både på Biluppgifter.se och Transportstyrelsen.se om bilarna registrerats på bilfirman, Transportstyrelsen kan du dessutom kontakta för att få hjälp om du vill det.
Gällande dubbdäcken så skulle jag utan oro köra på dom om dom är mjuka och inte har torrsprickor, brukar synas sprickor runt dubbhålen först om dom är torra, Nokia har väl ändå skaplig kvalitet på sina däck. Men färska däck är så klart bäst
Sedan är det en prisfråga, jag skulle absolut inte betala mycket mer än fälgarnas värde för 10 år gamla däck, oavsett om dom är för sommar eller vinterbruk.