2024-01-16, 07:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Har tagit reda på historiken men i det här fallet är det väl rätt ointressant vad förra ägaren fick betalt för den, men säkerligen inte mer än 130-140". Sen är ju som sagt servicen inte korrekt utförd dom senaste åren.
Det är ju rätt självklart att en bilhandlare vill göra en förtjänst på en bil. Jag vet inte hur mycket förtjänst de brukar göra, men jag tycker inte att det låter som helt orimliga belopp.

Citat:
Däcken har helt ok mönster och dubbar, gamla Hakkapeliitta 7, men med tanke på att det är tillverkade 2014 så blir dom ju klart hårdare i kyla än ett nyare däck. Bilen är köpt och rullar i Norrbotten, så det duger inte med halvdana vinterdäck.
Sprillans nya sådana däck kostar 700kr/st. Så värdet på fyra begagnade som är helt ok borde inte vara mer än ca 1500kr. Alltså en skitsumma i sammanhanget. Däremot är det ju inte helt ok om säljaren sagt att vinterdäcken är i bra skick.

Samma när det gäller servicen. Den är ju inte servad enligt konstens alla regler, men 2.5 år och 2300 mil låter ju faktiskt inte överdrivet mycket. Skulle väl vara om det påverkar garantier. Här kan man ju diskutera vad "ordentligt servad" betyder.

Är inte superkunnig på det här, men spontant låter det inte som något katastroffel när det gäller de detaljerna.
Citera
2024-01-16, 07:19
Medlem
ormbitens avatar
Det är ju tyvärr så där det går till idag.
Många bilhandlare skulle lätt kunna sälja sin egen mor.

Dom flesta bilhandlare byter in en bil och kostar på sin höjd på den en tvätt innan dom sätter ut den till salu.
Många handlare bryr sig inte om att kolla upp bilen, dom förlitar sig bara på att bilen har en godkänd besiktning.

Spelar sällan någon roll om det är Hazzan på hörnet eller märkeshandlaren.
Dom tar helt enkelt chansen när dom får den. ALLT handlar om pengar.

Det finns så klart några få undantag.
Citera
2024-01-16, 08:17
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Samtidigt får gubben skylla sig själv. Han är inte omyndig bara för att han är 84. Springer han iväg och gör en ogenomtänkt idiotaffär utan att själv kolla marknaden så har han ett eget ansvar. Som bilhandlare hade jag skrattat den son rakt upp i ansiktet som kom rantande i efterhand och ville häva affären på grund av... reasons. Att springa till MRF eller ARN kommer heller inte att fungera. Det är inga myndigheter, dom kan inte göra ett skit och det är inte ens säkert att handlaren är medlem i MRF. Det är inte 1985 längre.

Gubben får helt enkelt hacka i sig att han gjorde bort sig. Det här blir sannolikt sista bilen han köper och den lär hålla de få år han kommer att vara i körbart skick och så får det vara så. Bilhandlare lever inte direkt på sin höga moral och goda rykte så gnäll och anmälningar kommer inte att röra dem i ryggen. Det här var en fin affär, 35k plus på Passaten och sedan fick dom iväg den här gamla riskokaren på köpet också. Två flugor i en smäll.

Antar att du även tycker att de som systematiskt ringer upp gamla för att lura på massa skit är hederliga människor som bara gör sitt jobb?

Många gamla har en symptombild som är identisk med demens, ofta pga en hjärna som gjort sitt ett helt liv. De är således öppna mål för fittor med samma resonemang som dig.

Gräv med sig nånstans, smuts.
Citera
2024-01-16, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Antar att du även tycker att de som systematiskt ringer upp gamla för att lura på massa skit är hederliga människor som bara gör sitt jobb?
Du jämför äpplen och päron. Ditt exempel är när en skurk medvetet söker upp en åldring i akt och mening att lura denne. I det här fallet var det tvärtom; gubben sökte själv upp bilförsäljaren. Det här hade inte hänt om gubben inte fått ett infall att åka och titta på ny bil. Bilförsäljaren har naturligtvis inget moraliskt ansvar att ringa anhöriga och kolla så att kunderna är vid sina sinnes fulla bruk innan affärer görs.

Citat:
Många gamla har en symptombild som är identisk med demens, ofta pga en hjärna som gjort sitt ett helt liv. De är således öppna mål för fittor med samma resonemang som dig.
Isåfall ligger det ansvaret på de anhöriga, att se till så att gamla dementa anhöriga inte får göra egna affärer utan tillsyn. Det är inte bilhandlarens uppgift. Det skulle tvärtom sannolikt betraktas som diskriminering att neka en kund på grund av dennes ålder. Dessutom skrev trådstartaren ingenting som antyder att hans pappa är dement. Vi kan alltså inte förutsätta att gubben är dement bara för att det ska passa dina obefintliga känsloargument.

Citat:
Gräv med sig nånstans, smuts.
Du är uppenbarligen en jävla idiot som inte kan hantera en diskussion utan att komma med personangrepp så ät skit, rövhål.
Senast redigerad av Xanda 2024-01-16 kl. 08:27.
Citera
2024-01-16, 08:49
Medlem
Citat:
Min gamla far, 84 år gammal fick ett ryck häromdagen och kom hem med en "ny" bil till morsans stora förvåning. Han valde att byta in sin väldigt fräscha fullservade Passat Alltrack 2.0 TDI, årsmodell 2015 som gått 15000 mil hos en Mazda återförsäljare. Blev tyvärr en dålig deal.

Gubben kommer hem med en Mazda 6, samma årsmodell och mil men 60" fattigare. Märker att han inte är helt nöjd med hur det blev, själv är jag mest förbannad på hur en säljare kan utnyttja gamla människor på det sättet, men tyvärr är det väl inte så mycket att göra åt själva affären.

Hursomhelst så visade det sig att bilen var utrustad med 10 år gamla vinterdäck och har inte varit servad på 2.5 år och 2300 mil trots att säljaren lovade att det var bra däck och att bilen var ordentligt servad.
Farsan som är lite väl godtrogen litade tyvärr på detta. Vill inte outa vilken bilhandlare det gäller förrän jag tagit ett snack med säljaren.

Självklart skulle gubben kollat upp däck och service innan han spontanköpte en bil, men nu är det som det är.

Till huvudfrågan: Är det vanligt att återförsäljare säljer begagnade bilar av sitt eget märke utan att kolla upp om bilen är servad korrekt? Och 10 år gamla vinterdäck är det verkligen ok? De är visserligen ingen ny bil men den kostar trots allt 170.000:-

En sak till: Farsan fick 110" i inbyte eftersom "Passat är så svårsålda" Dagen efter satte dom ut den för 145" och sålde iväg den samma dag. +30% marginal får väl ses som helt ok för den lilla arbetsinsatsen.

nä det är inte normalt alls, sedan så kan din farsa häva köpet (du får hjälpa till) om skithögen till säljare sagt att bilen varit servad mm, jag antar att det mesta skett muntligt men konsumenköplagen träder in här.

Det är svårt att bli gammal, för du blir blåst av svin, en väns pappa gjorde en liknande bilaffär och fick en ford vars motor fick bytas efter knappt en månad, det var privatköp o inget att göra den gången, jag hjälpte till med motorbytet. Vi åkte faktiskt hem till säljaren, och det vart denne som fixade fram den "nya" motorn (tror han köpte den från en skrot men den funkar iaf)
Citera
2024-01-16, 09:17
Medlem
Priset är lite högt men det beror också på vilken modell av Mazda 6 det är, framför allt om den är AWD eller inte. Märkeshandlare i Norrland drar säkert upp priset också.

Mazda 6 har två svagheter - vägbuller och dåligt rostskydd. I övrigt är det dock en trevlig bil som på japanskt sätt är pålitlig och hållbar.
Citera
2024-01-16, 10:38
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Du jämför äpplen och päron. Ditt exempel är när en skurk medvetet söker upp en åldring i akt och mening att lura denne. I det här fallet var det tvärtom; gubben sökte själv upp bilförsäljaren. Det här hade inte hänt om gubben inte fått ett infall att åka och titta på ny bil. Bilförsäljaren har naturligtvis inget moraliskt ansvar att ringa anhöriga och kolla så att kunderna är vid sina sinnes fulla bruk innan affärer görs.

Isåfall ligger det ansvaret på de anhöriga, att se till så att gamla dementa anhöriga inte får göra egna affärer utan tillsyn. Det är inte bilhandlarens uppgift. Det skulle tvärtom sannolikt betraktas som diskriminering att neka en kund på grund av dennes ålder. Dessutom skrev trådstartaren ingenting som antyder att hans pappa är dement. Vi kan alltså inte förutsätta att gubben är dement bara för att det ska passa dina obefintliga känsloargument.

Du är uppenbarligen en jävla idiot som inte kan hantera en diskussion utan att komma med personangrepp så ät skit, rövhål.

Fast frågan i trådstarten handlar ju om att bilhandlaren ljuger om serviceintervall och däck, vilket du i och med ditt inlägg försvarar?

Sälj hur mycket bilar du vill till åldringar, men att föra någon bakom ljuset som inte har förmågan att dubbelkolla det, är bedrägeri.
Citera
2024-01-16, 10:52
Medlem
godboys avatar
Jävla skumt att en återförsäljare för Mazda inte är anslutna till MRF kan jag tycka. Men jävligt dåligt att påstå att nästan 10 år gamla däck är bra. De är inte bra, de är gamla och gummit torrt och de har sämre egenskaper än fräscha däck.

Lika allvarligt är att bilen de sålt inte är servad om de dessutom är återförsäljare av märket. Jag hade kontaktat bilhandlare och bett om en förklaring, sedan hade jag tagit kontakt med Mazdas huvudkontor och hört hur de ställer sig till att en liten skithandlare svärtar ner deras märke. Nu är jag ju inte generellt positiv till att lipa ut i kvällspressen, men här skulle det kunna bli aktuellt och det skulle kunna få ner både huvudkontoret och bilhandlaren på knä.
Citera
2024-01-16, 12:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Tyvärr ser jag att den här bilhandlaren inte är MRF-ansluten, lite märkligt med tanke på att dom är auktoriserad återförsäljare för Mazda. Men det går ju att ta det vidare till ARN oavsett.

Har tagit reda på historiken men i det här fallet är det väl rätt ointressant vad förra ägaren fick betalt för den, men säkerligen inte mer än 130-140". Sen är ju som sagt servicen inte korrekt utförd dom senaste åren.

Däcken har helt ok mönster och dubbar, gamla Hakkapeliitta 7, men med tanke på att det är tillverkade 2014 så blir dom ju klart hårdare i kyla än ett nyare däck. Bilen är köpt och rullar i Norrbotten, så det duger inte med halvdana vinterdäck.

Kanske en kontakt med Mazda Sverige kan ge något? Man kan väl anta att dom helst vill ha seriösa återförsäljare, det var ju dessutom en Mazda han sålde till din far.

Har du kollat så att din fars bil verkligen passerat rätt företags bokföring, så den inte gått vidare svart direkt från din far till nästa ägare på papperet, och bilhandlaren tagit mellanskillnaden direkt i fickan, eller att han kört det på ett annat bolag som inte har samma åtaganden som en auktoriserad återförsäljare? Det är ju en möjlighet när man handlar med begagnat. Skattemyndigheten torde vara intresserad i så fall och det borde stärka ditt case hos ARN.

Ett snack med tidigare ägare kan vara intressant om den inte heller är nöjd med bilhandlaren, speciellt om bilarna inte passerat företagets ordinarie bokföring, med tanke på ovanstående. Men du väljer ju själv vad som känns bekvämt för dig gällande kontakt med tidigare ägare. Det borde gå att se både på Biluppgifter.se och Transportstyrelsen.se om bilarna registrerats på bilfirman, Transportstyrelsen kan du dessutom kontakta för att få hjälp om du vill det.

Gällande dubbdäcken så skulle jag utan oro köra på dom om dom är mjuka och inte har torrsprickor, brukar synas sprickor runt dubbhålen först om dom är torra, Nokia har väl ändå skaplig kvalitet på sina däck. Men färska däck är så klart bäst
Sedan är det en prisfråga, jag skulle absolut inte betala mycket mer än fälgarnas värde för 10 år gamla däck, oavsett om dom är för sommar eller vinterbruk.
Citera
2024-01-16, 13:07
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter onekligen som han blev lurad. Har inte järnkoll på marknaden för dessa bilar, men spontant skulle jag säga att Passaten är värd mer än Mazdan med samma årsmodell och mil. Alltrack är det nog lite sug efter. Tycker 170 tusen för en 9 år gammal Mazda 6 som rullat 15 tusen mil låter dyrt. Han borde inte behövt lägga en krona emellan. Ute på marknaden är det snarare han som borde fått pengar, men visst. Bilhandlaren behöver ju marginal.

Jag köpte en Mercedes E-klass kombi som gått 13 000 mil av första ägaren för snart 10 år sedan, bilen som var ca 10 år då låg på Blocket flera veckor och jag betalade 60 000 kr för den då, med vinterhjul.

Bra affär och privat säljare, ja så klart, men det är ändå nära en tredjedel av vad Mazdan kostade idag för jäkligt mycket mera bil... Så ja, det låter som Mazdan är högt prissatt.
Citera
2024-01-16, 13:15
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag köpte en Mercedes E-klass kombi som gått 13 000 mil av första ägaren för snart 10 år sedan, bilen som var ca 10 år då låg på Blocket flera veckor och jag betalade 60 000 kr för den då, med vinterhjul.

Marknaden är helt annan nu, har du totalt missat det?
Citera
2024-01-16, 13:23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Marknaden är helt annan nu, har du totalt missat det?

Nej jag har inte missat det.
Men att priset skulle ha tredubblats, eller fördubblats om man tänker att det ska gå genom en firma som ska ha vinst, det stämmer inte alls med min bild av verkligheten.

Dessutom är det rätt stor skillnad på vad man får för pengarna om man köper en begagnad Mazda eller en fullservad Mercedes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in