2024-01-16, 00:13
Medlem
Min gamla far, 84 år gammal fick ett ryck häromdagen och kom hem med en "ny" bil till morsans stora förvåning. Han valde att byta in sin väldigt fräscha fullservade Passat Alltrack 2.0 TDI, årsmodell 2015 som gått 15000 mil hos en Mazda återförsäljare. Blev tyvärr en dålig deal.

Gubben kommer hem med en Mazda 6, samma årsmodell och mil men 60" fattigare. Märker att han inte är helt nöjd med hur det blev, själv är jag mest förbannad på hur en säljare kan utnyttja gamla människor på det sättet, men tyvärr är det väl inte så mycket att göra åt själva affären.

Hursomhelst så visade det sig att bilen var utrustad med 10 år gamla vinterdäck och har inte varit servad på 2.5 år och 2300 mil trots att säljaren lovade att det var bra däck och att bilen var ordentligt servad.
Farsan som är lite väl godtrogen litade tyvärr på detta. Vill inte outa vilken bilhandlare det gäller förrän jag tagit ett snack med säljaren.

Självklart skulle gubben kollat upp däck och service innan han spontanköpte en bil, men nu är det som det är.

Till huvudfrågan: Är det vanligt att återförsäljare säljer begagnade bilar av sitt eget märke utan att kolla upp om bilen är servad korrekt? Och 10 år gamla vinterdäck är det verkligen ok? De är visserligen ingen ny bil men den kostar trots allt 170.000:-

En sak till: Farsan fick 110" i inbyte eftersom "Passat är så svårsålda" Dagen efter satte dom ut den för 145" och sålde iväg den samma dag. +30% marginal får väl ses som helt ok för den lilla arbetsinsatsen.
Citera
2024-01-16, 00:34
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Min gamla far, 84 år gammal fick ett ryck häromdagen och kom hem med en "ny" bil till morsans stora förvåning. Han valde att byta in sin väldigt fräscha fullservade Passat Alltrack 2.0 TDI, årsmodell 2015 som gått 15000 mil hos en Mazda återförsäljare. Blev tyvärr en dålig deal.

Gubben kommer hem med en Mazda 6, samma årsmodell och mil men 60" fattigare. Märker att han inte är helt nöjd med hur det blev, själv är jag mest förbannad på hur en säljare kan utnyttja gamla människor på det sättet, men tyvärr är det väl inte så mycket att göra åt själva affären.

Hursomhelst så visade det sig att bilen var utrustad med 10 år gamla vinterdäck och har inte varit servad på 2.5 år och 2300 mil trots att säljaren lovade att det var bra däck och att bilen var ordentligt servad.
Farsan som är lite väl godtrogen litade tyvärr på detta. Vill inte outa vilken bilhandlare det gäller förrän jag tagit ett snack med säljaren.

Självklart skulle gubben kollat upp däck och service innan han spontanköpte en bil, men nu är det som det är.

Till huvudfrågan: Är det vanligt att återförsäljare säljer begagnade bilar av sitt eget märke utan att kolla upp om bilen är servad korrekt? Och 10 år gamla vinterdäck är det verkligen ok? De är visserligen ingen ny bil men den kostar trots allt 170.000:-

En sak till: Farsan fick 110" i inbyte eftersom "Passat är så svårsålda" Dagen efter satte dom ut den för 145" och sålde iväg den samma dag. +30% marginal får väl ses som helt ok för den lilla arbetsinsatsen.

Ett snack med bilhandlaren är så klart rätt första steg. Sedan skulle jag, om du inte blir nöjd efter snacket, utan att fråga bilhandlaren ta reda på om den är medlem i "Motorbranschens Riksförbund".

Här kan du få svar på vilka som är medlemmar, och troligen också hjälp att bedöma om affären är rimlig: https://www.mrf.se/

Med tanke på marginal så har dom ju säkerligen även gjort en bra vinst på Mazdan...
På Biluppgifter.se kan du hitta föregående ägare på Mazdan om du är intresserad av historik, och kanske vad bilhandlaren gav för den...

Angående 10 år gamla vinterdäck, så kan dom vara vad som helst från OK till rena sopor. Beroende på kvalitet, hur dom förvarats och om dom är dubbade eller inte t ex.
Citera
2024-01-16, 00:42
Medlem
ValkPaddas avatar
Alltså vad var planen från början? Låter ju helt sjukt att lägga pengar mellan och komma hem med samma årsmodell som gått lika långt.

Visst att säljaren utnyttjade möjligheten här, men hade gubben inte någon plan?
Citera
2024-01-16, 02:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Alltså vad var planen från början? Låter ju helt sjukt att lägga pengar mellan och komma hem med samma årsmodell som gått lika långt.

Äldre människor kan ofta vara både godtrogna och lite långsamma när dom tänker, inget konstigt med det.

Sedan vet vi ju inte vad han tänkte när han gick in på bilfirman, han kanske bara tänkte kika lite men blev övertalad av en försäljare med välsmort munläder? Det skulle väl inte vara första gången i världshistorien, och tyvärr inte den sista heller.
Citera
2024-01-16, 02:38
Medlem
laughingducks avatar
Tillhörde vinterdäcken bilen
Eller var vinterdäck en önskan från din far ?
Citera
2024-01-16, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ett snack med bilhandlaren är så klart rätt första steg. Sedan skulle jag, om du inte blir nöjd efter snacket, utan att fråga bilhandlaren ta reda på om den är medlem i "Motorbranschens Riksförbund".

Här kan du få svar på vilka som är medlemmar, och troligen också hjälp att bedöma om affären är rimlig: https://www.mrf.se/

Med tanke på marginal så har dom ju säkerligen även gjort en bra vinst på Mazdan...
På Biluppgifter.se kan du hitta föregående ägare på Mazdan om du är intresserad av historik, och kanske vad bilhandlaren gav för den...

Angående 10 år gamla vinterdäck, så kan dom vara vad som helst från OK till rena sopor. Beroende på kvalitet, hur dom förvarats och om dom är dubbade eller inte t ex.

Tyvärr ser jag att den här bilhandlaren inte är MRF-ansluten, lite märkligt med tanke på att dom är auktoriserad återförsäljare för Mazda. Men det går ju att ta det vidare till ARN oavsett.

Har tagit reda på historiken men i det här fallet är det väl rätt ointressant vad förra ägaren fick betalt för den, men säkerligen inte mer än 130-140". Sen är ju som sagt servicen inte korrekt utförd dom senaste åren.

Däcken har helt ok mönster och dubbar, gamla Hakkapeliitta 7, men med tanke på att det är tillverkade 2014 så blir dom ju klart hårdare i kyla än ett nyare däck. Bilen är köpt och rullar i Norrbotten, så det duger inte med halvdana vinterdäck.
Citera
2024-01-16, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda

Så mycket vet jag att han var ute efter en lite nyare bil än den han hade... Sjukt - jag det kan man tycka.
Citera
2024-01-16, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Äldre människor kan ofta vara både godtrogna och lite långsamma när dom tänker, inget konstigt med det.

Sedan vet vi ju inte vad han tänkte när han gick in på bilfirman, han kanske bara tänkte kika lite men blev övertalad av en försäljare med välsmort munläder? Det skulle väl inte vara första gången i världshistorien, och tyvärr inte den sista heller.

Tyvärr är det väl så det har gått till i det här fallet, han skulle bara åka ut en sväng och göra lite ärenden.
Citera
2024-01-16, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Tillhörde vinterdäcken bilen
Eller var vinterdäck en önskan från din far ?

Dom ingick, inskrivet i annonsen. Satt på bilen.
Citera
2024-01-16, 05:20
Medlem
Har själv blivit lurad av både svenskar/invandrare, enskilda verkstäder som auktoriserade.
Går inte lita på någon. Lyckligtvis har jag kommit undan med väldigt små problem.
Citera
2024-01-16, 07:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome

Låter onekligen som han blev lurad. Har inte järnkoll på marknaden för dessa bilar, men spontant skulle jag säga att Passaten är värd mer än Mazdan med samma årsmodell och mil. Alltrack är det nog lite sug efter. Tycker 170 tusen för en 9 år gammal Mazda 6 som rullat 15 tusen mil låter dyrt. Han borde inte behövt lägga en krona emellan. Ute på marknaden är det snarare han som borde fått pengar, men visst. Bilhandlaren behöver ju marginal.
Citera
2024-01-16, 07:12
Avslutad
Samtidigt får gubben skylla sig själv. Han är inte omyndig bara för att han är 84. Springer han iväg och gör en ogenomtänkt idiotaffär utan att själv kolla marknaden så har han ett eget ansvar. Som bilhandlare hade jag skrattat den son rakt upp i ansiktet som kom rantande i efterhand och ville häva affären på grund av... reasons. Att springa till MRF eller ARN kommer heller inte att fungera. Det är inga myndigheter, dom kan inte göra ett skit och det är inte ens säkert att handlaren är medlem i MRF. Det är inte 1985 längre.

Gubben får helt enkelt hacka i sig att han gjorde bort sig. Det här blir sannolikt sista bilen han köper och den lär hålla de få år han kommer att vara i körbart skick och så får det vara så. Bilhandlare lever inte direkt på sin höga moral och goda rykte så gnäll och anmälningar kommer inte att röra dem i ryggen. Det här var en fin affär, 35k plus på Passaten och sedan fick dom iväg den här gamla riskokaren på köpet också. Två flugor i en smäll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in