• 1
  • 2
2024-01-01, 16:53
Satt och tänkte på detta lite. Farsan lärde mig fiska och skjuta pilbåge. Själv har jag sprungit, cyklat och klättrat. Jag har pluggat fysik och sparat kurslitteraturen, som för att återuppbygga samhället. Haha. Och jag har en verktygslåda med allting.

Nån mer som inte kallar sig prepper men råkar ha såna egenskaper och prylar?

Och vet nån en stabil vevradio, för vanlig lyssning på P4 vid krig osv. Jag köpte en i plast men veven gick sönder när jag testade den.
Citera
2024-01-01, 17:00
Medlem
En prepper är väl nån som förbereder sig med lite allt möjligt.

En verktygslåda har alla hemma.
Citera
2024-01-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okeliene
Och vet nån en stabil vevradio, för vanlig lyssning på P4 vid krig osv. Jag köpte en i plast men veven gick sönder när jag testade den.

Så du vill ha tips på en vevradio som inte är gjord i plast ?
Citera
2024-01-01, 17:10
Medlem
olasvenssons avatar
Konservburkar, vatten, gasolkök, pengar borde man ha hemma och en vevradio. Jag har en vevficklampa.
Citera
2024-01-01, 17:13
Citat:
Ursprungligen postat av their
Så du vill ha tips på en vevradio som inte är gjord i plast ?
Åtminstone att själva veven inte är plast.
Citera
2024-01-05, 18:21
Medlem
Det är lite mer än vevradio, men en Sangean MMR99 har jag och är väldigt nöjd.

Riktigt rejäl pjäs!
Citera
2024-01-05, 18:42
Medlem
Ha en vanlig jäkla radio som går på batteri och cirkulera ett batterilager. Vevradio är skit, så deprimerande att snurra dynamon att man snart ger fan i att lyssna på den nästan obefintliga högtalarn. Bra batteri kan man spara och använda efter tio år, och en bra radio går att ha igång i veckor på bra batteri på låg volym.
Citera
2024-01-15, 17:24
Medlem
Hellcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Ha en vanlig jäkla radio som går på batteri och cirkulera ett batterilager. Vevradio är skit, så deprimerande att snurra dynamon att man snart ger fan i att lyssna på den nästan obefintliga högtalarn. Bra batteri kan man spara och använda efter tio år, och en bra radio går att ha igång i veckor på bra batteri på låg volym.
Vad gör du när batterierna är slut?
Citera
2024-01-15, 18:26
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okeliene
Satt och tänkte på detta lite. Farsan lärde mig fiska och skjuta pilbåge. Själv har jag sprungit, cyklat och klättrat. Jag har pluggat fysik och sparat kurslitteraturen, som för att återuppbygga samhället. Haha. Och jag har en verktygslåda med allting.

Nån mer som inte kallar sig prepper men råkar ha såna egenskaper och prylar?

Jag började fiska när jag var 4-5år, lärde mig göra fällor och liknande när jag var lite äldre. Idag är jag jägare och har stort intresse för fiske. Där jag kommer ifrån är inte detta prepping utan detta är hur vi vuxit upp här.

Det verkar vara stor skillnad på vart i landet man bor, när det gäller kunskap som alla människor borde ha.
Citera
2024-01-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellcat
Vad gör du när batterierna är slut?

Ingen, absolut ingen kommer kunna kompensera ett lagom stort batterilager med vevande på en vevradio! Det är lite av ett ickebekymmer. Tar batterierna man har slut innan samhället kommit igång igen så lär det inte pågå några radiosändningar att sitta och lyssna på ändå. Och verkligen inte några radiosändningar för en stackare med en vevradio att veva ifatt.

Det är inte att preppa att köpa en vevradio. Det man gör är att köpa sig en falsk känsla av säkerhet och ger sig själv samtidigt lite godhetspoäng för att man tror man gjort något bra. Lite som att ha ett fadderbarn eller skänka pengar till röda korset.

Finns fina monoradio som drivs på AA batteri med flera hundra timmars batteritid på låg ljudnivå. Bäst är att köpa en med hörlursuttag så man kan lyssna i smyg med ännu mer batterisnåla högtalare i hörlurarna än den inbyggda högtalaren i radion, vilket närapå dubblar batteritiden.

Alla batterier och solceller har begränsad livslängd så även med ett uppladdningsbart system med solceller där man kan ladda uppladdningsbara batteri är man ju körd på sikt.

Inbyggda batterier är riktigt dåligt och ska verkligen undvikas. Min erfarenhet är att dom har en tendens att förstöra produkten när batteriet blir dåligt, och utan elektrisk kompetens är det svårt att reparera enhet samt ersätta strömkällan. Alltså ficklampor, pannlampor, radio och annan elektrisk utrustning ska ha löstagbara batterier, helst av modell som är vanligt förekommande, och batteri ska plockas ur medan grejerna förvaras tills skiten träffar fläkten. Dålig batteritid och risk att ta slut på batterier är mycket bättre än uppladdningsbara diton med inbyggt batteri. Kondensatorn i vevradion lär gå sönder när/om den ligger urladdad, likaså det inbyggda batteriet i den.
Senast redigerad av Kakersson 2024-01-15 kl. 19:10.
Citera
2024-01-16, 17:42
Medlem
Hellcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Ingen, absolut ingen kommer kunna kompensera ett lagom stort batterilager med vevande på en vevradio! Det är lite av ett ickebekymmer. Tar batterierna man har slut innan samhället kommit igång igen så lär det inte pågå några radiosändningar att sitta och lyssna på ändå. Och verkligen inte några radiosändningar för en stackare med en vevradio att veva ifatt.

Det är inte att preppa att köpa en vevradio. Det man gör är att köpa sig en falsk känsla av säkerhet och ger sig själv samtidigt lite godhetspoäng för att man tror man gjort något bra. Lite som att ha ett fadderbarn eller skänka pengar till röda korset.

Finns fina monoradio som drivs på AA batteri med flera hundra timmars batteritid på låg ljudnivå. Bäst är att köpa en med hörlursuttag så man kan lyssna i smyg med ännu mer batterisnåla högtalare i hörlurarna än den inbyggda högtalaren i radion, vilket närapå dubblar batteritiden.

Alla batterier och solceller har begränsad livslängd så även med ett uppladdningsbart system med solceller där man kan ladda uppladdningsbara batteri är man ju körd på sikt.

Inbyggda batterier är riktigt dåligt och ska verkligen undvikas. Min erfarenhet är att dom har en tendens att förstöra produkten när batteriet blir dåligt, och utan elektrisk kompetens är det svårt att reparera enhet samt ersätta strömkällan. Alltså ficklampor, pannlampor, radio och annan elektrisk utrustning ska ha löstagbara batterier, helst av modell som är vanligt förekommande, och batteri ska plockas ur medan grejerna förvaras tills skiten träffar fläkten. Dålig batteritid och risk att ta slut på batterier är mycket bättre än uppladdningsbara diton med inbyggt batteri. Kondensatorn i vevradion lär gå sönder när/om den ligger urladdad, likaså det inbyggda batteriet i den.
Vart hittar du batterier med 25 års livslängd?
Citera
2024-01-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellcat
Vart hittar du batterier med 25 års livslängd?

Inte sagt något om batteri som ska hålla några 25 år.

Du tycker inte trådstarten hade utgångspunkt med lite lägre nivå än att överleva och frodas efter teotwawki?

Det är som om att många preppers tror att batteri blir obsolete bara för det är en ändlig resurs.

Skit i vevradio och använd vanliga standardbatteri. Hur tror du folk ska lösa en så enkel grej som brandvarnare när/om man börjar bygga egna kaminer, eldstäder, skorstenar från stuprör m m i sina hus eller bara som ökad brandrisk från trangiakök inomhus? Ska man ha någon vev-brandvarnare i taket då eller?

Newsflash man kommer vara mycket mer bedrövad över avsaknad av läkemedel, tandvård och annat sånt man tar helt för givet för sin överlevnad än att riskera använda slut på ett batterilager som vilken prepper som helst borde ha råd med och kunna cirkulera.

Det är inte rimligt att förbereda sig för något scenario där man ska klara sig helt på egen hand längre än högst ett år. Allt annat är romantiserande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in