Citat:
Ursprungligen postat av
over9k
Looool. Missade du att 2023 handlade om att säkra kontraktet i Allsvenskan? Jonah kommer spela mycket i år om han inte säljs nu.
Jo, jag säger inte att han inte kommer spela men att han kommer spela varje match, vare sig från start eller som inhoppare när alla anfallare som stod före honom i kön i fjol fortfarande är kvar, har jag svårt att se bara för att man inte krigar om kontrakt längre. Att Henning inte kastade in Jonah när man försöker säkra 1 eller 3 poäng kan jag förstå även om jag tycker det är en liten risk.
Men han fick ju inte ens minuter när de jagade mål och behövde hans egenskaper på planen. Och även då gick Faraj före.
Och att ta in snart 30-åriga spelare på tvåårskontrakt som sportchefen gör nu skriker ju inte ”mellanår och att ge juniorerna chansen”. Han pratar om att han vill ha två spelare på varje position som konkurrerar och ha en stor trupp för att öka kvaliteten på träningarna. Det här är ett lag som har ambitioner 2024 och som vill vinna fotbollsmatcher och etablera sig i toppen.
Man behöver optimera truppen så att juniorerna är det bästa eller nästbästa alternativet på positionen hela tiden.
Andreas Alm som kanske är det bästa exemplet på en tränare som ger juniorer chansen startade säsongen 2013 Helgi Danielsson framför Ibrahim Moro och Robin Quaison, för att han tyckte laget hade bäst chans att vinna den enskilda matchen med islänningen. Då fick Wesström ge bort Helgi till nåt portugisiskt brögäng och inte ta in någon ersättare för att han skulle ”tvingas” spela de unga killarna. Och det är så det funkar. Tränaren matchar det lag som han tror har störst chans att ge honom 3 poäng och där tror jag han resonerar likadant 2024.
Sen kan det ju såklart vara så att Henning Berg tycker att Jonah är mycket bättre än Faraj nu, att hans utveckling de senaste månaderna gör att han är tvåa på positionen, men då bör man ändå skicka iväg Faraj. Dels för att säkerställa att Jonah är tvåa men också för att Faraj ska få spela fotboll.