2024-01-13, 22:51
Medlem
Jag har spenderat många år i Ryssland men aldrig upplevt något liknande som nu sker i Ryssland.

Putin's press secretary Peskov explained the mass accidents on heating grids across the country by "abnormal frosts" and the obsolescence of the housing and utilities systems. " Titanic efforts are being made to upgrade the housing and utilities systems, but it is impossible to upgrade all pipes in 10-15 years," Peskov said

Rysslands propagandaminister Peskov erkänner att att de medel som borde ha funnits till underhåll inte finns. Hans kompisar (och fru) har tagit alla pengarna till väst och nu finns det inget kvar för att hålla ryssarna varma.
Det förefaller som om om hela det ryska samhället håller på att kollapsa.
Citera
2024-01-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Intressant inlägg från en person som anser att en Rumänsk nazistisk utrotning av judar är en argumentation om Ukrinskt utrensning av Ryssar.
Men givetvis så är det OK att du går in skogen och skjuter ihjäl lokala ledare, våldtar grannens barn samt ödelägger grannens gård bara du gör det I den ockuperade partners agenda.

Lär dig läsa in vad som händer, och lägg inte upp helt hypotetiska inte trovärdig inlägg.

Se dig om försök ha en någon typ av utvärdering av din Kreml trogna inlägg.

Givetvis finns folk som försökt skydda sitt eget skinn, men vad ger detta Kreml stöd till att behåll sina rent kriminella annekteringrar.

Tillbaka till urspungsfrågan, var ser du relevansen till Rumänska Nazisters mord på ukrinska Judar i denna fråga?
Han är mer oroad för Ukrainas hypotetiska framtida etniska rensningar än för de faktiska etniska rensningar som Ryssland utfört och utför. Ett rätt vidrigt försök att flytta fokus.
Senast redigerad av F.Underwood 2024-01-13 kl. 23:04.
Citera
2024-01-13, 22:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
På sikt är det Europa som är den stora förloraren på det här kriget. Det alltid flinande kindpussande gänget i Bryssel ger nu Europa irreversibla skador. Självskadebeteendet är bortom allt förnuft & förstånd.
Intressant.
Har du något på fötterna så bör du utveckla en hel det och följa upp med en del referenser.
I annat fall kommer alla här att ta dig för ett uppblåst troll.
Citera
2024-01-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Sen är givetvis frågan hur prestige från dessa aktörer kommer att påverka västra Ukrainas öde?
Menar givetvis allt tidigare snack om hur totalt uteslutet det är, att Ukrainas gränser kommer att ändras!
Många lite perifera EU-länder vill måhända glömma allt vad Ukraina heter, och vända ett nytt blad? (Men knappast Sverige)
Vi får väl se hur det blir?
Just nu finns det nog tillräckligt med interna bekymmer för den ryska regimen att hantera än eventuella gränsdragningar.
Till exempel en frysande befolkning samt alla bränder.
Var det inte du en av dem som hävdade att vi i väst skulle frysa och äta insekter?
Citera
2024-01-13, 23:01
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Han är mer oroad för Ukrainss hypotetiska framtida etniska rensningar än för de faktiska etniska rensningar som Ryssland utfört och utför. Ett rätt vidrigt försök att flytta fokus.

Inte alls. Jag skulle föredra ett avtal nu med eld upphör och demokratiska omröstningar. Det finns också en risk för framtida rysk etnisk rensning av ukrainska områden i t ex Odessa eller Mykolaiv. Jag tror inte våld är bästa lösningen, men jag är inte helt främmande för att skicka vapen till Ukraina för att minimera den risken. Dvs defensiv beväpning och optimering för västra Ukrainas överlevnad. Så jag ser även det problemet.

Du försöker däremot hela tiden flytta fokus till personer, och från sakfrågor om t ex etnisk rensning eller ukrainska soldaters massdöd. Det är sällan du själv kommer med något resonerande inlägg utan det handlar mest om att misstänkliggöra andra skribenter eller förlöjliga dem. Därför svarar jag sällan dig.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-01-13 kl. 23:03.
Citera
2024-01-13, 23:01
Avstängd
Russophobias avatar
NRN

No Russophobia News.

Kan nu ikväll även skriva om det senaste uppdraget utfört av X - 47 M
Kinzhal missiler där då minst två stycken norska NASAMS system utanför Kiev blev förstörda.

De här systemen var placerade i förebyggande syfte att kunna försvara känslig infrastruktur och byggnader i nära anslutning till fabriker verkstäder där Ukro reparerade och lagrade västerländska vapen och fordon.

Det förstördes även i samma veva ett vapenlager där Patriot missiler förvarades.
Citera
2024-01-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Inte alls. Jag skulle föredra ett avtal nu med eld upphör och demokratiska omröstningar. Det finns också en risk för framtida rysk etnisk rensning av ukrainska områden i t ex Odessa eller Mykolaiv. Jag tror inte våld är bästa lösningen, men jag är inte helt främmande för att skicka vapen till Ukraina för att minimera den risken. Så jag ser även det problemet.

Du försöker däremot hela tiden flytta fokus till personer. Det är sällan du själv kommer med något resonerande inlägg utan det handlar mest om att misstänkliggöra andra skribenter eller förlöjliga dem. Därför svarar jag sällan dig.
Hoppsan, svängt i frågan?
Citera
2024-01-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En liten parentes, men visst är det lite komiskt att Flashbackmobben - som ju normalt är motvalls allt - är så enormt PK i just denna fråga. Att vara pro-Ukraina är lika självklart för en vänsterliberal DN-läsare som att oroa sig över klimatkatastrofen, vara för massinvandring, HBTQ och mångkultur... Mysko.
PK? Det handlar om vanlig jävla moral.
Citera
2024-01-13, 23:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Intressant.
Har du något på fötterna så bör du utveckla en hel det och följa upp med en del referenser.
I annat fall kommer alla här att ta dig för ett uppblåst troll.

Det blir nog svårt med en enskild länk till erfarenhet och förstånd. Har du inget så lär du inte hitta det i en länk på internet.

Ekonomiskt kommer Putins krig i Ukraina först & mest märkas i Tyskland.
Citera
2024-01-13, 23:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag har spenderat många år i Ryssland men aldrig upplevt något liknande som nu sker i Ryssland.

Putin's press secretary Peskov explained the mass accidents on heating grids across the country by "abnormal frosts" and the obsolescence of the housing and utilities systems. " Titanic efforts are being made to upgrade the housing and utilities systems, but it is impossible to upgrade all pipes in 10-15 years," Peskov said

Rysslands propagandaminister Peskov erkänner att att de medel som borde ha funnits till underhåll inte finns. Hans kompisar (och fru) har tagit alla pengarna till väst och nu finns det inget kvar för att hålla ryssarna varma.
Det förefaller som om om hela det ryska samhället håller på att kollapsa.
Ja såg nyss att det är elavbrott i delar av Rostov stad. Ändå rätt mycket karma i detta alltså även om alla de som bor här förmodligen inte stöder attacker på ukrainska elnätet.

https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3kiva4gb6532u

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1746259370847998192
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-13 kl. 23:10.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Hoppsan, svängt i frågan?

nä.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var huvudsakligen separatister, men det är komplext och naturligtvis fanns det inflytande från Ryssland.

Som jag har sagt förr, så var separatismen reell i Donbass. Jag håller med om att Nato är det dominanta skälet, men separatismen var nödvändig. Utan den så hade ryska operationer blivit lika impotent som Ukrainas pinsamma operationer runt Belgorod där de sände in anti-Putin-ryssar för att skapa oro nu sommaren 2023 när Russia Free Legion gick över gränsen (tråd: (FB) Vad händer i Belgorod?) (fina inlägg från Zergrush som trodde Ryssland skulle falla sönder). Det föll fullständigt platt, för där var ingen grogrund).

Kreml var troligtvis inte involverat från början (Källa: Läckta Nova Gazeta-papers som jag pratat om förr, kan länka om ni vill). Det var först efter att ha observerat händelsernas gång ett tag som Kreml började stötta och gav separatisterna hjälp mot ukrainska flygvapnet när Kiev började bomba sin egen befolkning och skicka attackhelikoptrar på dem. Däremot fick de stöd av rika ryssar, särskilt Malofeev har utpekats (https://en.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Malofeev).

Detta i sin tur är en möjliggörare av det utvidgade kriget 2022. De lokala eliterna (oligarker) i Donbass och Krim kommer så klart att tjäna pengar när kriget är slut, om Ryssland utökar territoriet på handel/industri som pro-Kiev oligarker hade förr.

Detta har sagts många gånger i tråden, men ni bemöter aldrig det utan kommer bara med samma harang om och om igen, med att Putin skickade Girkin och en massa andra ryska commandos.
Nu skrev jag iof Ryssland och inte Putin. Du verkar själv bekräfta Rysslands inblandning för att initiera oroligheter i östra Ukraina (det fetstilta).
Om Kreml tog initiativet eller inte så var de iaf snabbt involverade för att destabilisera och eskalera situationen som har lett oss hit idag med en ½ miljon döda. Något som inte hade varit möjligt om inte Kreml hade bidragit med finansiering, militärt och politiskt stöd. Din formulering om att "Kiev började bomba sin egen befolkning och skicka attackhelikoptrar" är bara konstig. Du menar att man helt legitimt svarade på en illegitim resning och att man bekämpade rebellerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in