2024-01-13, 08:10
Medlem
tempeZZts avatar
Det finns mycket störande som särskrivningar, de/dem, Downtown Abbey istället för Downton Abbey, och istället för att, "när jag bodde hemma" osv. men en sak jag stör mig mer och mer på är när folk säger en (kanske delvis felaktig) fras och sedan fortsätter med "höll jag på att säga".

Vadå "höll jag på" som om det bara var nästan att de sade det när de faktiskt sade exakt det.

Jag brukar svara med "du sade det också".
Citera
2024-01-13, 18:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns mycket störande som särskrivningar, de/dem, Downtown Abbey istället för Downton Abbey, och istället för att, "när jag bodde hemma" osv. men en sak jag stör mig mer och mer på är när folk säger en (kanske delvis felaktig) fras och sedan fortsätter med "höll jag på att säga".

Vadå "höll jag på" som om det bara var nästan att de sade det när de faktiskt sade exakt det.

Jag brukar svara med "du sade det också".

Det där är ju absolut inget nytt. Jag upplever att det var mycket vanligare förr och är ju oftast ett medvetet retoriskt knep för att säga något som inte riktigt passar sig. Genom att lägga till »höll jag på att säga« så garderar man sig.

Naturligtvis blir det ur autistisk synvinkel en omöjlighet att säga så och bokstavligt talat är ju sagt för alltid sagt. Det man ska ha klart för sig är dock att upplägget inte är:
Bla bla bla. Höll jag på att säga.
Det är:
Bla bla bla, höll jag på att säga.
Citera
2024-01-13, 18:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är ju absolut inget nytt. Jag upplever att det var mycket vanligare förr och är ju oftast ett medvetet retoriskt knep för att säga något som inte riktigt passar sig. Genom att lägga till »höll jag på att säga« så garderar man sig.

Naturligtvis blir det ur autistisk synvinkel en omöjlighet att säga så och bokstavligt talat är ju sagt för alltid sagt. Det man ska ha klart för sig är dock att upplägget inte är:
Bla bla bla. Höll jag på att säga.
Det är:
Bla bla bla, höll jag på att säga.

Jag sa inte att det var något nytt, jag har hört uttrycket i 50+ år. Jag sa bara att jag stör mig mer och mer på det.

Om autister använder uttrycket vet jag dock inte. Jag har ingen sådan i bekantskapskretsen och i media är de sällsynta
Citera
2024-01-13, 19:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag sa inte att det var något nytt, jag har hört uttrycket i 50+ år. Jag sa bara att jag stör mig mer och mer på det.

Om autister använder uttrycket vet jag dock inte. Jag har ingen sådan i bekantskapskretsen och i media är de sällsynta

Nej autister skulle inte kunna använda det. De klarar inte retorik och tolkar allt bokstavligt. Det man kan säga är att »höll jag på att säga« snarare är en förstärkning än en försvagning. Det är som med parenteser i texter, de blir mer markeringar än paratetiska, höll jag på att skriva.
Citera
2024-01-13, 19:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
En annan sak jag stör mig på är det flagranta bruket av engelska på svenska i uttrycket ”det makear ju sense” och dylikt. Varför? Bara varför?

Mejkar sense är här för att stanna. Det finns inget bättre svenskt uttryck.
Citera
2024-01-13, 19:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
"Jag hör vad du säger", ofta sagt av personer som egentligen inte lyssnar.

Höll på att ställa till det för mig och har nog gjort det för andra. Jag hör vad du säger, kommer med ett men. Men jag tycker inte som du. Man förstår men håller inte med. Så det är extremt lätt att tro att engelskans I hear you, betyder samma sak, medan det faktiskt betyder något helt annat.
Citera
2024-01-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad är det för fel på ”verkar vettigt” som har använts hittills? (Du behöver inte svara för du har ju redan bestämt dig, frågan är retorisk).
Citera
2024-01-13, 20:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Vad är det för fel på ”verkar vettigt” som har använts hittills? (Du behöver inte svara för du har ju redan bestämt dig, frågan är retorisk).

Jag kan svara i stället och lägga till ytterligare ett, nämligen är rimligt. Båda betydligt bättre än det slanguttrycket make sense som redan i engelskan betraktas som sådant och måste översättas från situation till situation.
Citera
2024-01-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan svara i stället och lägga till ytterligare ett, nämligen är rimligt. Båda betydligt bättre än det slanguttrycket make sense som redan i engelskan betraktas som sådant och måste översättas från situation till situation.
Det finns ett annat verb som kan passa, ”låter vettigt/rimligt” går väl bra?
Citera
2024-01-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ge ett exempel på ett sammanhang där makes sense inte kan översättas, så får vi andra försöka översätta det.
Citera
2024-01-21, 23:59
Medlem
OlleLisss avatar
"Lag X tog en 2-0 Viktoria/Victoria mot lag Y senast lagen möttes". Snälla skjut dig själv

Kanske var lite fyndigt och kul när Lasse Granqvist sa det för första gången eller vem det nu var, men nu när alla dussinkommentatorer ska slänga sig med detta var och varannan match blir det bara pinsamt.
Citera
2024-01-22, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
"Jag hör vad du säger", ofta sagt av personer som egentligen inte lyssnar.

Liknande fenomen som politikersvin som säger "Vi ska ta vårt ansvar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in