2024-01-12, 19:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
I brevet från soc stod det att L uttryckt oro kring barnet då föräldrarna tar droger och är inblandade i annan kriminalitet.

Vad skulle det kunna vara för annan verksamhet de två pysslar med som L påstås ha vetskap om?

Först och främst står det att det är polisen som uttryckt oro inte L.

Sen är brevet fejkat vilket man tydligt ser då de använder berg med liten bokstav och använder 2 helt olika namn ”christofer och christopher” i samma brev.

Vilken människa som helst med en hjärna förstår att brevet är fejk.
Citera
2024-01-12, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Du gör en ganska rejäl övertolkning av förtal.

Juridiskt delas förtal upp i två delar, dels avsikten att skada någons rykte, och dels spridningen av osanna uppgifter. I Sverige står avsikten i fokus, alltså kan spridandet av en sann uppgift i syfte att skada vara straffbar.

Med andra ord så behöver det inte vara relevant om uppgifterna stämmer eller ej, det behöver heller inte vara enbart allvarligare anklagelser som sexualbrott osv.

Ryktesspridning i avsikt att skada någon, och det är precis det som har skett här.

Vilket åklagare som helst skulle kunna ganska enkelt få fram att Linnéa blivit utsatt för förtal, titta på hennes instagram, som svämmar över med hat. Säkert därför hon har öppnat den efter har gjort den privat.
Ett förtal, ja, men det betyder inte stt en åklagare tar sig an att åtala. Det är andra kriterier, som jag tidigare nämnt, som kommer in i bilden. Återigen, linnea har sll rätt att gå civilrättsligt.
Citera
2024-01-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Först och främst står det att det är polisen som uttryckt oro inte L.

Sen är brevet fejkat vilket man tydligt ser då de använder berg med liten bokstav och använder 2 helt olika namn ”christofer och christopher” i samma brev.

Vilken människa som helst med en hjärna förstår att brevet är fejk.

"Flickvännen beskriver oro..." Stå det även.
Så polisen gör en anmälan enligt rutin och L har även uttryckt oro.

Kanske är ihopknåpat, vem vet.
Varför skulle C polare hänga ut en fejkat brev från soc men en faktiskt socialsekreterares underskrift? Är han så puckad i skallen att han fabricera ihop något sånt?
Citera
2024-01-12, 20:27
Medlem
Anjo publicerar Chrippa-fallet del 5’ ikväll.

Han ligger inte på latsidan här inte, det ska smidas medan järnet är varmt.
Citera
2024-01-12, 20:34
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Ett förtal, ja, men det betyder inte stt en åklagare tar sig an att åtala. Det är andra kriterier, som jag tidigare nämnt, som kommer in i bilden. Återigen, linnea har sll rätt att gå civilrättsligt.

Hade jag varit Linnéa hade jag definitivt tagit det civilrättsligt. Framför allt mot Anjo, möjligen Gustav, som offentligt i sin story uppmana "alla" att höra av sig om dvs historier om Linnéa.
Citera
2024-01-12, 20:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Frågan är om förtalet anses vara "påkallat från allmän synpunkt" och här förhåller jag mig tveksam.
Finns det ett samhällsintresse för att brottet här lagförs? Tveksamt, det är inte Cissi Wallin med hela metoo-rörelsen vi har bakom oss direkt.
Sen får någon gärna precisera närmare vad förtalet mot Linnea skulle vara. Att hon skulle vara psyksjuk? Ja, den delen har hon själv bevisat, och att sprida skärmdumpar från konversationer är inget förtal.

Men, i allt detta måste man väga in yttrandefriheten också. Att Chrippa sitter häktad är även det en omständighet som måste vägas in. Det finns ett intresse från allmänheten att veta varför han sitter där han sitter, och då är det tveklöst försvarligt att släppa skärmdumparna.

Kollar vi tidigare youtubers, framför allt Alexandra, så släppte ju hon videon för att enbart peka ut en specifikt person för att ha begått sexuellt ofredande. En sådan situation har vi inte här.

Du resonerar som Jocke gjorde inte Rask blev åtalad och fälld ... Vad i detta tycker du är mindre brott än det Rask gjorde mot sina målsägare?
Rask åtalades under "allmänt åtal" - det var inte målsägarna som stämde honom.
Citera
2024-01-12, 20:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Hade jag varit Linnéa hade jag definitivt tagit det civilrättsligt. Framför allt mot Anjo, möjligen Gustav, som offentligt i sin story uppmana "alla" att höra av sig om dvs historier om Linnéa.
Hade jag varit Linnea så hade jag anmält - spridningen är så stor så det bör falla under allmänt åtal.
Citera
2024-01-12, 20:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Korrekt
Sen brukar byte av målsägandebiträde innebära att tiden för förhandling skjuts fram så det nya biträdet hinner läsa in sig på ärendet
Nej. I amerikanska filmer brukar det ge uppskov - i svensk rätt gör det oftast inte det.
Citera
2024-01-12, 21:09
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
I brevet från soc stod det att L uttryckt oro kring barnet då föräldrarna tar droger och är inblandade i annan kriminalitet.

Vad skulle det kunna vara för annan verksamhet de två pysslar med som L påstås ha vetskap om?
Jag tänker att innan Chrippas häktning var ju faktiskt Linnea och Chrippa de som räknades som, de två.

Så rimligt vore ju att det var hon och Chrippa som var inblandade i kriminalitet tillsammans och Julia, för sig.

Vilken form av kriminalitet det skulle vara är svårt att sia om. Men säkert någo ohedligt.
Citera
2024-01-12, 21:14
Medlem
nullbytes avatar
Chrippa skriver i senaste story på IG att hans Memmo är tillbaka och att han "kommer släppa delar av min bok via memmo".
Ska han i folks beställningar berätta något ur "hans bok"?
Att han ska skriva en bok när för mig helt nytt. Men det kan vara något han kommit på när han suttit isolerad i häktet.
Citera
2024-01-12, 21:25
Medlem
Det Linnea har på Crippa är ett sugmärke och ett rivmärk
Citera
2024-01-12, 21:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullbyte
Chrippa skriver i senaste story på IG att hans Memmo är tillbaka och att han "kommer släppa delar av min bok via memmo".
Ska han i folks beställningar berätta något ur "hans bok"?
Att han ska skriva en bok när för mig helt nytt. Men det kan vara något han kommit på när han suttit isolerad i häktet.
Jocke skrev något om att Chrippa skrev och skrev i cellen på häktet.

Dock, tar de flesta böcker mer än 10 dagar att skriva, eller hur många dagar han nu var häktad.

Och i häktet måste han väl skrivet för hand. Jag skulle tro att om han läser igenom det så är det mest navelskådande dravel.

Slutligen, Chrippa, bara för det finns en bunt text, är det knappast en bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in