2024-01-09, 16:59
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Dom försöker undvika att det ska bli ett renodlat program om geografi, vilket är bra. Dock är det för mycket frågor om finkultur.

Nu skrev jag inte bara geografi utan efterlyste frågor om historia, sport och kända personer från staden. Samt så lyser ju de naturvetenskapliga ämnena nästan helt med sin frånvaro.

Istället får vi ofta frågor om helt irrelevanta saker som inte har med staden alls att göra utan men tar det i tre led.
Ex. Jönköping - Innebandy - Zorrofint
Att det är några frågor av den sorten gör ju inget men det är alltför ofta. Brist på fantasi och research? Det blir ju också lite hån mot staden ifråga. Ibland handlar ju inte en enda fråga egentligen om staden utan om för staden helt irrelevanta saker. Kunde man inte komma på något alls som staden är känd för eller som är intressant med själva staden?
Citera
2024-01-09, 21:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jag är övertygad om att en hel del idrottare är mer allmänbildade än "hjärndöda medietyper från ankdammen Stockholm" citerat enligt ovan. Många av dessa har rest och upplevt mycket och fått träffa människor från andra länder och kulturer. Då tvingas man fundera och omvärdera sina egna upplevelser och tankar istället för att leva i den lilla Södermalmsbubblan som nog många av ovan nämnda gör.

Du menar att medietyper från Stockholm inte har rest mycket eller träffat människor från andra kulturer och raser? Det är väl tvärtom status bland dessa att ha gjort det.

Emma Peters har för övrigt gått på scenskola i Frankrike.
Citera
2024-01-09, 22:29
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du menar att medietyper från Stockholm inte har rest mycket eller träffat människor från andra kulturer och raser? Det är väl tvärtom status bland dessa att ha gjort det.

Emma Peters har för övrigt gått på scenskola i Frankrike.

Det är säkert så att det är status men frågan är ju mer vem de har träffat och var de varit. Jag är fullständigt övertygad om att många av dessa helst rör sig i sina egna kretsar även utomlands eller som mest kan sträcka sig att åka på studiebesök med guide till något exotiskt för att ta lite spännande foto att visa när de kommer hem. Det blir inte så mycket utbyte då.
Scenskola i Frankrike... ja vem träffar hon där. Andra av samma sort. Ungefär så

Jag har svårt att se Johan Hilton häva öl med ett gäng Millwall-fans på en pub inför match, festa loss med ett gäng serber i Belgrads nattliv, köra HD längs route 66 eller hänga med ett gäng surfare på stranden i Brasilien. Det liksom skär sig bara i tanken. Däremot har jag inga problem att se Hoa Hoa göra detta eller många andra gamla sportprofiler.

Men det kanske bara är jag som är fördomsfull.
Citera
2024-01-10, 06:51
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Nu skrev jag inte bara geografi utan efterlyste frågor om historia, sport och kända personer från staden. Samt så lyser ju de naturvetenskapliga ämnena nästan helt med sin frånvaro.

Istället får vi ofta frågor om helt irrelevanta saker som inte har med staden alls att göra utan men tar det i tre led.
Ex. Jönköping - Innebandy - Zorrofint
Att det är några frågor av den sorten gör ju inget men det är alltför ofta. Brist på fantasi och research? Det blir ju också lite hån mot staden ifråga. Ibland handlar ju inte en enda fråga egentligen om staden utan om för staden helt irrelevanta saker. Kunde man inte komma på något alls som staden är känd för eller som är intressant med själva staden?
De bränner väl allt relevant om resmålen i ledtrådarna så istället frågar de om irrelevanta saker.
Citera
2024-01-10, 13:23
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
De bränner väl allt relevant om resmålen i ledtrådarna så istället frågar de om irrelevanta saker.

Så kan det säkert vara. Men då är det dålig research tycker jag.
Många av ledtrådarna i resan handlar dessutom om landet, är ordgåtor mm
Alt. får man väl välja resmål som det finns lite att ställa frågor om. Ibland åker man till små orter i Sverige som inte är kända för något. Det handlar ju iofs inte om storleken på orten. Gällivare, Båstad och Degerfors är små orter men som ändå har en historia och är kända. Men vad skulle vi i Partille att göra... klart fantasin tryter då.

Fast ibland är man i en storstad med flera miljoner invånare och ändå klarar man inte av att hitta på frågor som handlar om staden. Det är svagt.
Citera
2024-01-10, 16:57
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Så kan det säkert vara. Men då är det dålig research tycker jag.
Många av ledtrådarna i resan handlar dessutom om landet, är ordgåtor mm
Alt. får man väl välja resmål som det finns lite att ställa frågor om. Ibland åker man till små orter i Sverige som inte är kända för något. Det handlar ju iofs inte om storleken på orten. Gällivare, Båstad och Degerfors är små orter men som ändå har en historia och är kända. Men vad skulle vi i Partille att göra... klart fantasin tryter då.

Fast ibland är man i en storstad med flera miljoner invånare och ändå klarar man inte av att hitta på frågor som handlar om staden. Det är svagt.
Nej, research är inte produktionens starka sida. Om vi tar Partille som exempel, i den kommunen finns åtminstone underlag för några historiskt intressanta frågor om resmålet, t.ex om allt som Jonsereds fabriker tillverkade, att de var världsledande vad gäller motorsågar m.m. De hade kunnat gjort Partille intressant som resmål men jag tror de inte ens bemödade sig att googla lite.
Citera
2024-01-10, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Nej, research är inte produktionens starka sida. Om vi tar Partille som exempel, i den kommunen finns åtminstone underlag för några historiskt intressanta frågor om resmålet, t.ex om allt som Jonsereds fabriker tillverkade, att de var världsledande vad gäller motorsågar m.m. De hade kunnat gjort Partille intressant som resmål men jag tror de inte ens bemödade sig att googla lite.

Nu är det ju ett tag sedan, men jag minns mitt intryck som att de hade valt det bara för att få ha med en fråga om Partille-Jo(h)nny.
Citera
2024-01-10, 17:34
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nu är det ju ett tag sedan, men jag minns mitt intryck som att de hade valt det bara för att få ha med en fråga om Partille-Jo(h)nny.
Ja, och så blev det en musikfråga också (Hellacopters spelade Eloise), då nån av medlemmarna i Arvingarna en gång bott i Partille kommun
Citera
2024-01-10, 23:33
Medlem
mensverkets avatar
Vad var det för bollsport som var en fråga i ett av de senaste avsnitten? Hette den inte typ bouleboll?
Citera
2024-01-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Vad var det för bollsport som var en fråga i ett av de senaste avsnitten? Hette den inte typ bouleboll?

Var det inte på någon ort i Finland? I så fall boboll.
https://svenska.yle.fi/a/7-888984
Citera
2024-01-11, 16:52
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket

Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Var det inte på någon ort i Finland? I så fall boboll.
https://svenska.yle.fi/a/7-888984

Det var väl Nätboll/Netball som efterfrågades? När de var på Nya Zeeland, i Wellington.
Citera
2024-01-12, 20:09
Medlem
Crapmagics avatar
Vad hade Fred med La Paz att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in