2024-01-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

För en västeuropa-tripp skulle jag säga att en Model Y är en alldeles utmärkt bil, gott om utrymme, anpassad madrass och vid lagom dagsetapper för att kunna se sig omkring osv. så är laddnätverket så bra utbyggt att laddning inte är nåt problem alls.
Ska man avverka max antal mil per dag är det inte lika bra, men det är svårt att avgöra om det är det som gäller eller om det är för att se sig om.

Det funkar säkert bra med en elbil men man får väl stanna och dega lite på laddstationer liksom i "onödan". De gånger jag har hängt på laddstationer med kompisars bilar är det ju typ mackar och Donken.. kanske inte där man helst vill tillbringa tid i onödan även om man väl har tid med det. Men kunde man ladda där man ändå vill stanna är det ju smidigt.
Citera
2024-01-12, 16:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritidsfiskaren
hur orkar du vänta att en bil laddar? de ska vara tanka, full tank på 3minuter och vidare.

Det är så enkelt att jag normalt behöver inte alls vänta på något som helst. Behöver inte ens åka och "tanka" våra elbilar, som jag måste göra med vår bensinbil. De laddar sig själv automatiskt under natten. Mycket enkelt och smidigt!

Åker jag på en längre resa, antingen i jobbet eller privat, så behöver jag ju ändå ta en kortare paus. Då kan det tex. vara skönt att ta ett stopp på 5 minuter om jag åker mellan Stockholm och Göteborg. Får en chans att ta en piss, sträcka kort på mig, och ta med en varm kopp i farten från macken till bilen.
Citera
2024-01-12, 17:18
Medlem
Skulle någon föreslå en långresa till mig på jakt efter rumänska dass med elbil så skulle jag ge honom en lavett och hånskratta personen rakt i ansiktet.

Köp någon äldre lättmekad bil så kan du lämna in den överallt för något kommer o skita sig.
Citera
2024-01-12, 17:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Skulle någon föreslå en långresa till mig på jakt efter rumänska dass med elbil så skulle jag ge honom en lavett och hånskratta personen rakt i ansiktet.

Köp någon äldre lättmekad bil så kan du lämna in den överallt för något kommer o skita sig.

Är ju inte säkert att det är Rumänien som TS har tänkt att åka till.
Citera
2024-01-12, 17:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av fritidsfiskaren
hur orkar du vänta att en bil laddar? de ska vara tanka, full tank på 3minuter och vidare.
I min värld är det helt mongo stå vid en laddstolte, det ska laddas natt hemma eller dagtid på jobb

Sett lite långresor videos med teslor, vissa laddboxar har varit ur funktion upp i norr
folk har haft allvarliga problem där i kylan. Jag hade haft ont i magen. i minus 25 grader

Soppa är bästa
Elbil i städer , ladda hemma eller jobb, inget för långfärder i kyla

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det funkar säkert bra med en elbil men man får väl stanna och dega lite på laddstationer liksom i "onödan". De gånger jag har hängt på laddstationer med kompisars bilar är det ju typ mackar och Donken.. kanske inte där man helst vill tillbringa tid i onödan även om man väl har tid med det. Men kunde man ladda där man ändå vill stanna är det ju smidigt.

Allt beror ju på hur långa dagsetapper man tänker sig, att man ska ut på långresa är ju inte samma sak som att man kör 100 mil om dagen, det kan lika gärna vara 10-20-30 mil om dagen med stopp för att se olika sevärdheter, då fungerar en elbil toppen och man behöver inte alls vänta på laddning, troligtvis laddar man på en destinationsladdare när man är på resmålet, eller när man ar ett långt lunchstopp i en pittoresk by, man kan ladda man 30 minuter på en SuC när man lunchar på en snabbmatsrestaurang för den delen. Beroende på hur man reser så kan det ta allt från ingen tid alls till nån timme extra varje dag att ladda.
Citera
2024-01-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Funderar på att göra en lite längre eurotrip och sova i bilen delvis.
Kommer nog köpa en bil för detta.
Har därför en fråga.

El, bensin, diesel eller hybrid?
Hur ser det ut med laddstolpar i Europa? Finns det någon karta?

Ps. Undandbedes fanboys som skall hålla på och dryga sig.
"Öööö elbilar är för töntar" "Öööö fossilbil är för inavlad redneck"
Bröl öööö, all sån skit undandbedes. Sluta tro att din identitet är din fordonstyp.
Sedan är det alltid en massa bilförsäljare som skall skriva skit om det som de inte säljer.
Käften om sånt!
Var saklig.

Tack.
Jag skulle välja bensin. Detta av den anledningen att en bensinmotor oftast funkar bäst i olika klimat. Nu ska ni kanske bara köra på sommaren men ska ni besöka Alperna, till exempel skulle jag välja bensin. En Diesel kan bli svår att starta efter en natt i minusgrader, offgrid utan motorvärmare.

Om ni ska sova i bilen rekommenderar jag er att sätta i en bensinvärmare av typen Eberspächer.

Det kommer kanske en dag när elbilar är ett lika bra alternativ men givet räckvidder och möjligheter till extravärme är den dagen inte här än.
Citera
2024-01-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Allt beror ju på hur långa dagsetapper man tänker sig, att man ska ut på långresa är ju inte samma sak som att man kör 100 mil om dagen, det kan lika gärna vara 10-20-30 mil om dagen med stopp för att se olika sevärdheter, då fungerar en elbil toppen och man behöver inte alls vänta på laddning, troligtvis laddar man på en destinationsladdare när man är på resmålet, eller när man ar ett långt lunchstopp i en pittoresk by, man kan ladda man 30 minuter på en SuC när man lunchar på en snabbmatsrestaurang för den delen. Beroende på hur man reser så kan det ta allt från ingen tid alls till nån timme extra varje dag att ladda.

Ja jag menade inte att man ska bränna 100 mil per dag så då är det ju bara ren körning och ingen semester direkt ( de dagarna iaf). Men om man typ vildcampar osv ( Men kanske är bara vi som gör?) då finns det ju ingen ström alls t.ex Men man kan ju ladda under dagen såklart. Men ja man får ju anpassa sig lite såklart.

Men på en campingplats räcker väl en långsamladdare rätt långt.
Senast redigerad av ensam87a 2024-01-12 kl. 19:07.
Citera
2024-01-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det är så enkelt att jag normalt behöver inte alls vänta på något som helst. Behöver inte ens åka och "tanka" våra elbilar, som jag måste göra med vår bensinbil. De laddar sig själv automatiskt under natten. Mycket enkelt och smidigt!

Åker jag på en längre resa, antingen i jobbet eller privat, så behöver jag ju ändå ta en kortare paus. Då kan det tex. vara skönt att ta ett stopp på 5 minuter om jag åker mellan Stockholm och Göteborg. Får en chans att ta en piss, sträcka kort på mig, och ta med en varm kopp i farten från macken till bilen.

5 minuter med 150 kW blir ju ändå bara 12,5 kWh. Ja men det kanske räcker.
Citera
2024-01-28, 10:23
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Har därför en fråga.

Ps. Undandbedes fanboys som skall hålla på och dryga sig.
"Öööö elbilar är för töntar" "Öööö fossilbil är för inavlad redneck"
Bröl öööö, all sån skit undandbedes. Sluta tro att din identitet är din fordonstyp.
Sedan är det alltid en massa bilförsäljare som skall skriva skit om det som de inte säljer.
Käften om sånt!
Var saklig.

Tack.

Ska du köpa en bil bara för en roadtrip i Europa?

I första hand skulle jag nog rekommendera en riktig husbil. Då sover du gott i riktiga sängar.
Du har kyl och frys ombord och kök för matlagningen.
Toalett och oftast dusch finns också.
Ute i Europa finns det gott om ställplatser. Dyra campingplatser går att undvika.
Nära 100% av europeiska husbilar är dieseldrivna. Så en nackdel är att du inte kan köra in i vissa zoner runt om i Europa. Att köra fel i Köpenhamn kan bli väldigt dyrt. Det vet jag av egen erfarenhet.

Om du har stor budget och vill ha en personbil så skulle jag nog förslå en Tesla.
Laddningsnätverket är väl utbyggt i Europa och du har möjlighet att använda campingmode.
Bilen håller inställt temperatur även om det är svinkallt eller mycket varmt ute.
Dessutom finns madrasser anpassade för bilen. Kylväska går att koppla in också.
Toalett och sådana bekvämligheter får du hitta på annat håll.
Citera
2024-01-28, 10:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
5 minuter med 150 kW blir ju ändå bara 12,5 kWh. Ja men det kanske räcker.

Brukar stanna i Jönköping eller Linköping som jag nämnt. Lagom stopp mitt på vägen. Det är SuC V3 på bägge de.

Egentligen så är Teslan så effektiv, att om jag höll mig till lagliga fartbegränsningar så behöver jag inte stanna alls, utan kan köra Sthlm-GBG utan ett enda stopp.

Men eftersom jag själv oftast vill ha ett stopp så kan man ju passa på att ladda bilen några minuter samtidigt som man tar en piss och köper en kopp varmt+fika att ta med i bilen.

250 kW för min Tesla (lite beroende på vilken exakt SoC jag kommer in med).

Räcker som sagt oftast med en snabb top-upp på 4-5 min. för att komma fram med lite marginal, och man kan då kosta på sig att köra lite snabbare än gällande fartbegränsningar.
Citera
2024-02-13, 11:52
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Har därför en fråga.

Ska du bara använda bilen för denna resan och sedan sälja den? Hur mycket får den kosta? Är driftkostnaden viktig?
Med obegränsad budget kan du ju köpa vilken bil som helst, och laddmöjligheter finns det gott om i Västeuropa, lite färre i Centraleuropa och ännu sämre är det på Balkan och i Moldavien.

Bensin eller diesel spelar väl ingen större roll. Det man ska se upp med är miljözoner (bland annat i Tyskland) där äldre dieslar har svårt att klara kraven.

Här Teslas karta över laddare:
https://www.tesla.com/en_eu/findus?v=2&bounds=57.36700290251618%2C33.619995863 769546%2C39.62963179830599%2C-6.9415275737304505&zoom=6&filters=store%2Cservice% 2Csupercharger%2Cbodyshop%2Cself%20serve%20demo%20 drive%2Cparty
Citera
2024-02-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ska du bara använda bilen för denna resan och sedan sälja den? Hur mycket får den kosta? Är driftkostnaden viktig?
Med obegränsad budget kan du ju köpa vilken bil som helst, och laddmöjligheter finns det gott om i Västeuropa, lite färre i Centraleuropa och ännu sämre är det på Balkan och i Moldavien.

Bensin eller diesel spelar väl ingen större roll. Det man ska se upp med är miljözoner (bland annat i Tyskland) där äldre dieslar har svårt att klara kraven.

Här Teslas karta över laddare:
https://www.tesla.com/en_eu/findus?v=2&bounds=57.36700290251618%2C33.619995863 769546%2C39.62963179830599%2C-6.9415275737304505&zoom=6&filters=store%2Cservice% 2Csupercharger%2Cbodyshop%2Cself%20serve%20demo%20 drive%2Cparty

Ska du bara använda bilen för denna resan och sedan sälja den?
Nej, behålla den några år.

Hur mycket får den kosta?
Helst inte över 300k med juste avbetalningsplan eller liknande.

Är driftkostnaden viktig?
Ja, det är en fördel om den inte drar massor då det kommer köras många mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in