Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-12, 14:01
Bannlyst
Oöppnat jordnötssmör utgånget mars 2023 (i plastburk om det spelar roll?) går det att äta? Tänkte slänga ner det i en curry och hetta upp ifall DET spelar roll (ta död på eventuella basilusker)?
Citera
2024-01-12, 14:33
Medlem
Nötfärs i kylen, öppnad förpackning hållbarhet?

Jag gjorde hamburgare igår runt 17:00 på nötfärs. Blandade i vitlök och gullök och kryddor.

Nu har den stått i kylen över natten i en plastpåse. Min fråga är helt enkelt om jag och dottern kan göra hamburgare på samma kött även ikväll?
Citera
2024-01-12, 14:42
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Hade det bara varit en öppnad förpackning så hade jag sagt att det är inga problem, men nu har du arbetat med den och blandat i annat i den, detta kan mycket väl påverka beroende på hur det är blandat och hur rena dom andra ingredienserna var.

Och om du använde händer för att blanda till det så hade jag varit lite skeptisk till det ett dygn senare. Både bakterier på händerna och värmen påverkar en hel del.
Citera
2024-01-12, 14:46
Medlem
zombie-nations avatar
Finns en tråd för sådana saker (tips).

Jag skulle absolut ätit den om det bara var en dag och den inte var kladdad med. Sparade fläskfärs så i två dagar och dog inte.
Citera
2024-01-12, 14:48
Medlem
Farbaute666s avatar
Hur länge hade du köttfärsen framme i rumstemperatur totalt? Kom du ihåg att trycka ut så mycket luft som möjligt ur påsen innan du ställde in den i kylen?

Om båda dessa ser bra ut, skulle jag inte tveka att äta den.
Citera
2024-01-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Jag gjorde hamburgare igår runt 17:00 på nötfärs. Blandade i vitlök och gullök och kryddor.

Nu har den stått i kylen över natten i en plastpåse. Min fråga är helt enkelt om jag och dottern kan göra hamburgare på samma kött även ikväll?

Ja, hon kan använda färsen till burgare i kväll.
Citera
2024-01-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Hur länge hade du köttfärsen framme i rumstemperatur totalt? Kom du ihåg att trycka ut så mycket luft som möjligt ur påsen innan du ställde in den i kylen?

Om båda dessa ser bra ut, skulle jag inte tveka att äta den.

Färsen hade varit okej att använda även om den stått framme i 12 timmar.
Citera
2024-01-12, 14:59
Medlem
Om hamburgarna bara blir ordentligt genomstekta, och inte rosa som en del vill ha dem, är det ingen fara.
Citera
2024-01-12, 15:03
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Färsen hade varit okej att använda även om den stått framme i 12 timmar.

Ett intressant påstående. En snabb googling ger lite olika svar, vilka källor har du hittat?
Citera
2024-01-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ett intressant påstående. En snabb googling ger lite olika svar, vilka källor har du hittat?

Egna erfarenheter.
Citera
2024-01-12, 15:07
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Egna erfarenheter.

Så kallad "anekdotisk bevisföring" :-) Kul att det gick bra för dig, jag hade nog också vågat chansa men hur mycket bakterier som har förökats under natten är svårt att veta.
Citera
2024-01-12, 15:09
Medlem
Citat:
Så kallad "anekdotisk bevisföring" :-) Kul att det gick bra för dig, jag hade nog också vågat chansa men hur mycket bakterier som har förökats under natten är svårt att veta.

Steker man på färsen så är det inga som helst problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in