2024-01-12, 12:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det är inte fråga om "pajkastning" om problemet existerar. Jag förstår att vissa partier gärna vill sätta en stämpel som är sanktionerad av partiet för vilka problem och verklighetsbild man får ge uttryck för. S gillar inte de som är intresserade av vapen och som inte håller sig till värdegrundskorridoren. Säger man inte amen så blir man också utpekad. Vapenintresse i sig är knappast en grund för att vara olämplig, men har man en personlighetsstörning eller funktionsnedsättning så blir det ett problem, d.v.s. hur man för sig i sociala situationer.

Känner många jägare och har hyresgäster som tävlar i skytte. Alla helt normala. Även jag har övervägt skytte rätt nyligen. Men nu var det inte det jag pratade om. Att gå in till Psykologen och maniskt mala på om vapen, fråga när man får ut anna-karin osv ger en frisedel.

Att man inte gillar militärt överintresserade i försvarsmakten är inte politiskt. Det är helt enkelt en indikator på en person som inte passar som militär. Utöver kunskaper så måste man lira väl med andra personer. Hur man hanterar vapen är en del i utbildningen och inget man måste vara överintresserad av innan. Man kommer vara dyngless på och ha full koll på AK5 när man muckar ändå.
Citera
2024-01-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Efter lite letande hittade jag den faktiska statistiken hos SCB och även förklaringen till att ni har fått fram en så felaktig siffra.

Först statistiken (barn 0-17 år):

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__LE__LE0102__LE0102A/LE0102T15/table/tableViewLayout1/

Enligt denna statistik tillhör 60% av alla barn i Sverige gruppen "Inrikes född med två inrikes födda föräldrar" och 40% har "Utländsk bakgrund".
OBS! SCBs siffror stödjer inte påståendet att "25%" skulle ha "utrikes bakgrund", men det stämmer ganska väl med Hübinettes beräkningar, även om hans siffror var från 2019 och att situationen är något värre idag.

Men det stora felet i siffrorna är nog att "två inrikes födda föräldrar" även inkluderar invandrarbarn som föddes i Sverige på 90- och 2000-talet. Två irakier eller somalier som kom hit och vars barn som föddes i Sverige har nu fått barnbarn som räknas till gruppen "två inrikes födda föräldrar". Men i passfotot ser man ju tydligt att det inte är så. Och risken är stor att dessa barn pratar "orten-svenska":
De flesta skulle säga att dessa barn har "utländsk bakgrund", men statistiken räknar dem som pursvenska.

Alltså: Majoriteten av dagens ungdomar har "utländsk bakgrund". Enligt SCB.

Vilket ändå inte skildrar verkligheten. Du måste ju i så fall nyansera bort det och se till att människor från väst inte inkluderas i den statistiken.

Om en dansk och en svensk får barn, så är det opassande att säga att barnet har invandrarbakgrund. Finnar har länge varit den största gruppen som invandrat, men självklart assimileras finländare till stor del, bär svenska namn och ser precis ut som en vanlig svensk.

Du gör det uppenbara felet att du tar för givet att alla människor, med någon invandrarbakgrund, är från MENA, när så inte är fallet och speciellt inte när det är personer som är födda i Sverige av "svenskar".

MENA-smutset har inte varit här så länge för att det skall ske, men finländare, danskar, tyskar, norrmän och amerikaner har.

Således har du fel, än en gång.
Citera
2024-01-12, 12:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Eller är det männens uppgift att försvara landet?
Klart som fan det är männens uppgift att försvara landet. Kvinnor ska inte vara i lumpen utan hemma och sköta barnen och hålla igång samhället medan männen krigar.
Det begriper alla konservativa män med traditionella högervärderingar, är du nånslags feministfjolla?
Citera
2024-01-12, 12:23
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Vad bra, har du statistik som stödjer din tes att 50% av barn idag är invandrare?

Var har jag påstått att 50% av barnen är invandrare? Du blandar ihop mig med någon annan.

Det jag vill framföra är att SCBs statistik inte gäller etnicitet.
Deras siffra om ca 25% är därför gravt underskattad om det är etnicitet man vill kartlägga. Eftersom nativiteten i dessa grupper med invandrarbakgrund är högre än i etniskt svenska gruppen kommer deras andel i befolkningen växa även om invandringen från imorgon blir noll. Huruvida de redan nått 50% eller inte spelar mindre roll, trenden är tydlig. Skolorna i alla större samhällen ser då ut att ha mörkhyade så det räcker och blir över.

Försvarsviljan och (o)viljan att göra värnplikt följer därav, de är inte svenskar i själ och hjärta.
Citera
2024-01-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Jag är medveten om det, jag kastar bara ut ben i att föreslå exempel på saker av typen underhåll de kan göra om de inte kan eller vill göra fronttjänstgöring.
Jag förstår. Jag glömde att skriva ”viktig” del av utbildningen.

Som arbetsgivare så är de som gjort lumpen extra intressanta att anställa. De har lärt sig att städa efter sig i lunchrummet, de har lättare att ta till sig en uppgift, och de förstår ofta samspelet i en grupp väl. Bland många andra fördelar. De är liksom mera, bättre förberedda på arbetslivet, än dem som endast gått ut gymnasiet.
Citera
2024-01-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
https://www.tv4play.se/klipp/452167dce08022d0393a/7-av-10-kvinnor-klarar-inte-krav-for-varnplikt?playlist=4IAYFJFU8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?
Lumpen är ju mer eller mindre frivillig i dagsläget. Om man skriver att man inte vill göra lumpen i formuläret så blir man inte kallad i 99 fall av 100. Sen kanske några överdriver hur dåligt man mår eller hittar på diverse anledningar för varför de inte skulle klara lumpen, mest för att de inte fattar att det räcker med att man skriver "jag vill inte göra lumpen och jag ogillar militären" så behöver man inte göra lumpen. T.ex. gjorde min kära syster detta, hon överdrev för att garantera att hon inte blev kallad (till mönstring, än mindre att faktiskt genomföra GMU). Män är avsevärt mer intresserade av militären än kvinnor. Det räcker nog för att förklara skillnaden, som trots allt inte är så stor (5/10 vs. 7/10).
Citera
2024-01-12, 12:33
Medlem
Citat:
Vilket ändå inte skildrar verkligheten. Du måste ju i så fall nyansera bort det och se till att människor från väst inte inkluderas i den statistiken.

Om en dansk och en svensk får barn, så är det opassande att säga att barnet har invandrarbakgrund. Finnar har länge varit den största gruppen som invandrat, men självklart assimileras finländare till stor del, bär svenska namn och ser precis ut som en vanlig svensk.

Du gör det uppenbara felet att du tar för givet att alla människor, med någon invandrarbakgrund, är från MENA, när så inte är fallet och speciellt inte när det är personer som är födda i Sverige av "svenskar".

MENA-smutset har inte varit här så länge för att det skall ske, men finländare, danskar, tyskar, norrmän och amerikaner har.

Således har du fel, än en gång.

Verkligheten finns omkring dig. Gå på sta'n, åk i kollektivtrafiken, häng i köpcentret.
Jag vet vad jag ser.
Du kanske ser något annat.
Citera
2024-01-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Var har jag påstått att 50% av barnen är invandrare? Du blandar ihop mig med någon annan.

Det jag vill framföra är att SCBs statistik inte gäller etnicitet.
Deras siffra om ca 25% är därför gravt underskattad om det är etnicitet man vill kartlägga. Eftersom nativiteten i dessa grupper med invandrarbakgrund är högre än i etniskt svenska gruppen kommer deras andel i befolkningen växa även om invandringen från imorgon blir noll. Huruvida de redan nått 50% eller inte spelar mindre roll, trenden är tydlig. Skolorna i alla större samhällen ser då ut att ha mörkhyade så det räcker och blir över.

Försvarsviljan och (o)viljan att göra värnplikt följer därav, de är inte svenskar i själ och hjärta.

Fast det går åt båda hållen. Anser du att finnar, danskar, norrmän, tyskar och amerikaner, inte är assimilerade efter någon generation och bör betraktas som invandrare?

Då är även siffran om "barn födda av två utrikesföräldrar", i överkant, då det enbart är på senare tid vi sett denna extrema invandring från MENA. Även då "barn från en utrikesförälder", kan och har varit med ett flertal finnar, där man inte kommer se någon skillnad i vare sig kultur eller utseende.

Nej, påståendet var att hälften av ungdomar idag har invandrarbakgrund, och det är detta påståendet som diskussionen har handlat om. Att du inte vet vad som diskuterats är ett fel du helt enkelt får ta ansvar för.
Citera
2024-01-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Verkligheten finns omkring dig. Gå på sta'n, åk i kollektivtrafiken, häng i köpcentret.
Jag vet vad jag ser.
Du kanske ser något annat.

Så dina anekdoter?

Har du hört talas om "white flight"? Det innebär inte att alla vita människor flyr landet, utan områden med mycket invandrare. Det kommer då ge ett falskt intryck av att det finns mer invandrare än det gör för att vi istället har svenska enklaver där det inte finns några invandrare alls, och sedan storstäder som är i mångt och mycket förlorade.

Så än en gång, du har fel.
Citera
2024-01-12, 12:50
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Fast det går åt båda hållen. Anser du att finnar, danskar, norrmän, tyskar och amerikaner, inte är assimilerade efter någon generation och bör betraktas som invandrare?

Då är även siffran om "barn födda av två utrikesföräldrar", i överkant, då det enbart är på senare tid vi sett denna extrema invandring från MENA. Även då "barn från en utrikesförälder", kan och har varit med ett flertal finnar, där man inte kommer se någon skillnad i vare sig kultur eller utseende.

Nej, påståendet var att hälften av ungdomar idag har invandrarbakgrund, och det är detta påståendet som diskussionen har handlat om. Att du inte vet vad som diskuterats är ett fel du helt enkelt får ta ansvar för.

Har inte svarat på något inlägg där det påstås 50%. Svarade på påståendet var att det är 25% med invandrarbakgrund. Detta är uppenbart fel då barn från svenskfödda afrikaner räknas som svenska vilket de inte är vad gäller etnicitet. Alltså är det enda som går att säga utifrån SCBs statistik att deras siffra på 25% är alldeles för låg vad gäller etnicitet då det inte är det SCB mäter.

Tråden handlar om den låga viljan att mönstra. Ickesvenskarna är många och att "svenskar" nu inte vill mönstra beror till stor del på den hela tiden växande andelen med andra etniciteter i Sverige.
De känner sig inte svenska och kan åka hem.
Citera
2024-01-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Har inte svarat på något inlägg där det påstås 50%. Svarade på påståendet var att det är 25% med invandrarbakgrund. Detta är uppenbart fel då barn från svenskfödda afrikaner räknas som svenska vilket de inte är vad gäller etnicitet. Alltså är det enda som går att säga utifrån SCBs statistik att deras siffra på 25% är alldeles för låg vad gäller etnicitet då det inte är det SCB mäter.

Tråden handlar om den låga viljan att mönstra. Ickesvenskarna är många och att "svenskar" nu inte vill mönstra beror till stor del på den hela tiden växande andelen med andra etniciteter i Sverige.
De känner sig inte svenska och kan åka hem.

Hur många "barn till svenskfödda afrikaner" tror du det finns i jämförelse med svenskfödda tyskar, norrmän, danskar, finnar och amerikaner?

Du kanske tror att syrierna som kom under flyktingkrisen är inne på 3:e generationen?

Siffran är närmare 25% än vad den är 50%, vilket är vad diskussionen handlar om. Om du inte vet vad den handlade om, så är det bäst att hålla sig utanför.
Citera
2024-01-12, 13:02
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vore det inte bättre om mönstring för kvinnor var frivilligt? Om det verkligen är så att 7 av 10 konstrar blir det ett enormt resursslöseri att ödsla bort tid på dessa. Bättre då att ta sådana som verkligen vill.
Billigare att lägga ner hela försvaret. Förstår du inte vad plikt betyder? Plikt behövs inte om det är något angenämt man ska utföra. Kvinnor är väldigt selektiva. Vill ha männens förmåner också, men bara enligt egen selektion så klart. Ansvar behöver inte delas mellan könen, men förmåner (åt ett håll).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in