Citat:
Ursprungligen postat av
Kaenkelberrie
Var en större artikel i DI likväl om Volvo Cars urusla aktiekurs som är sämst av alla etablerade biltillverkare.
De ökar ju uppenbarligen försäljningen men två saker sticker ut negativt och det ena är Polestar som dras med stora förluster där Cars är huvudägare. Det andra är att marginalerna på bilarna som Volvo Cars säljer har dåliga marginaler jämfört med deras konkurrenter exvis MB som tjänar mer än dubbelt så mycket i snitt som de själva gör.
Jag tycker personligen att det känns dåligt att de kommer köra ”all-in” på elbilarna.
Dieselmotorerna var riktigt bra och jag har tyvärr fått välja bort Volvo just av den orsaken nu när jag skall byta bil.’det får bli en stor BMW diesel istället.
Jag hade gärna fortsatt med Volvon pga komforten och säkerheten men nu gick det inte längre.
Håller med om att vinstmarginalerna kunde vara bättre. De är högre hos BMW och MB, och Tesla har grymt fina marginaler.
Gällande elbilar så är det framtiden, och nutiden, så det måste man satsa på om man skall vara relevant på marknaden, både nu, och framåt.
Där är snarare problem att VCC är alldeles för sena med FoU kring rena elbilar. MB, BMW och Tesla har alla tekniskt helt överlägsna elektriska drivlinor och bilar jämfört med Volvo. De ligger långt efter, och därför de nu måste satsa på detta.