Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Enligt BO skickar hon hur många signaler både via sitt kroppsspråk och även via ett tydligt NEJ där i början, vilket står i domslutet. Men när han inte respekterar detta tydliga NEJ så säger BO att hon får försöka genomlida detta. Hon är i en utsatt/stressad situation och män är ju starkare än kvinnor. Hur man reagerar i en situation när någon begår övergrepp har diskuterats vid ett flertal tillfällen i tråden. Hon tänkte att gör hon ännu mer motstånd nu kan situationen bli ännu värre. Bekräftar ju också att han senare bl a utförde strypsex på henne.
Det finns ju hur många situationer som helst där en man är svagare än en annan man, ungefär så många som varje situation. Det gör ju inte att man lägger sig platt utan att ens få motta ett enda hot och slutar protestera utan att den andra personen kräver det.
Varför sover hon med honom?
Hur kör hon ut honom?
Om tröskeln var så låg för henne visa vi vilka små eskaleringar av motstånd hon kunde ha börjat med så är frågan om skadan var så stor om någon.
Jag har nyligen fått lära mig att i civilrättsliga mål så straffas inte den man stämmer med ett skadestånd om man inte lidit någon skada. Jag tyckte att lät konstigt. Men om man i en situation där straffet endast är litet och ekonomiskt inte har sådana krav, varför ska man förbise dessa helt här där den påstådda förövarens liv och framtid står på spel.
Drar vi inte gränsen här gör vi det när någon säger "Ähh jag pallar inte egentligen men okej då?"
Här är samtycket verbalt kan tyckas.
Vad händer om det inte är verbalt och någon bara börjar göra det de inte pallar?
Är det tvång då?
Som någon annan sa så är detta på sin höjd sexuellt ofredande, knappast ens sexuella övergrepp och det endast om man tror kvinnans berättelse.