• 1
  • 2
2024-01-12, 08:14
Medlem
80231s avatar
Jag planerar att slänga ut badkaret, och istället ha dusch och en tvättpelare (TP), med tvättmaskin och torktumlare, i badrummet. Hur mycket tar en elektriker/elfirma för att sådant arbete?

Se bifogad länk till ritning där elskåpet (moderna brytare) finns i hallen, och eluttagen ska då placeras i badrummet.

Det finns ett lamputtag (LU) vid badrumsskåpet, men jag vet inte om det är kopplat till jordfelsbrytaren i elskåpet, och om det skulle gå att ta ström den vägen?

https://imgur.com/a/Q9xjsOw
Citera
2024-01-12, 08:21
Medlem
5000kr
Citera
2024-01-12, 08:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag planerar att slänga ut badkaret, och istället ha dusch och en tvättpelare (TP), med tvättmaskin och torktumlare, i badrummet. Hur mycket tar en elektriker/elfirma för att sådant arbete?

Se bifogad länk till ritning där elskåpet (moderna brytare) finns i hallen, och eluttagen ska då placeras i badrummet.

Det finns ett lamputtag (LU) vid badrumsskåpet, men jag vet inte om det är kopplat till jordfelsbrytaren i elskåpet, och om det skulle gå att ta ström den vägen?

Well, det är säkert med jordkabel. Så, hänga på ett uttag kan väl gå på en 3000:-.
Citera
2024-01-12, 08:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Man bör (skall?) dra separata gruppledningar till tvättmaskin och torktumlare, att ta strömmen från ett befintlig uttag är inte att rekommendera.
Två nya automatsäkringar ska installeras i gruppcentralen, kabel ska dras, hål ska borras, elektrikern ska ta firmabilen hem till dig osv. Det lär väl ta en halvdag ungefär.
Citera
2024-01-12, 08:47
Medlem
Citat:
Jag planerar
En liten tanke bara. Många (min till exempel) lägenheter är säkrade på 16A. Räcker verkligen det till sådana faciliteter? Kanske blir svårt att tvätta, torka och ha en stek i ugnen samtidigt?

Obs=Killgissningar.
Citera
2024-01-12, 08:55
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Man bör (skall?) dra separata gruppledningar till tvättmaskin och torktumlare, att ta strömmen från ett befintlig uttag är inte att rekommendera.
Två nya automatsäkringar ska installeras i gruppcentralen, kabel ska dras, hål ska borras, elektrikern ska ta firmabilen hem till dig osv. Det lär väl ta en halvdag ungefär.
Har båda på samma och enda att tänka på är inte köra tvätt och tumlare samtidigt men då man oftast tvättar först och sen tumlar så blir det inget problem. Klart vill man av någon anledning kasta in en maskin till direkt efter så bör de separeras, vilket jag kan tänka mig barnfamilj kanske behöver. Nu är vi 2 i huset så….
Citera
2024-01-12, 09:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Mellan 10 och 15 tusen.

Två elektriker kommer att tillbringa nästan hela dagen hos dig (men de kommer att ta betalt för hela) och det krävs minst ett men troligen två besök på Ahlsell.
Citera
2024-01-12, 10:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Mellan 10 och 15 tusen.

Två elektriker kommer att tillbringa nästan hela dagen hos dig (men de kommer att ta betalt för hela) och det krävs minst ett men troligen två besök på Ahlsell.

Det är få elfirmor som tar betalt per timme. De tar i regel betalt per 4-timmars block och lägger därtill resetillägg samt inköpsresa (som egentligen inte behövs eftersom de plockar material från sitt eget lager)
Citera
2024-01-12, 10:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är få elfirmor som tar betalt per timme. De tar i regel betalt per 4-timmars block och lägger därtill resetillägg samt inköpsresa (som egentligen inte behövs eftersom de plockar material från sitt eget lager)
Jaså, har de börjat med fyratimmarsblock nu? Tidigare var det en del som körde med minidebiteringen tre timmar. Men fyratimmarsblock är ju ännu bättre. Då gäller det bara att dra ut på jobbet fram till lunch så har man betalt för åtta timmar.

Så TS kan räkna med 2 man x 8 timmar, två resor till honom, två resor fram och tillbaka till Ahlsells morgonfika, två resor hem från honom, elmaterial tre gånger dyrare än på elbutik.se.

Vad tar elektriker per timme nu? Är de uppe i tusenlappen?

Hur är det med material? Kör de med ”block” där också? Så går det åt 8 meter kabel och 20 klammer får kunden betala för en rulle kabel på 100 meter och en låda med 100 klammer?
Citera
2024-01-12, 14:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Har båda på samma och enda att tänka på är inte köra tvätt och tumlare samtidigt men då man oftast tvättar först och sen tumlar så blir det inget problem. Klart vill man av någon anledning kasta in en maskin till direkt efter så bör de separeras, vilket jag kan tänka mig barnfamilj kanske behöver. Nu är vi 2 i huset så….

Jo, det är klart att man kan göra så, men det är inte rätt. Elinstallationer ska vara så idiotsäkra det bara är möjligt.
Citera
2024-01-13, 12:57
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jo, det är klart att man kan göra så, men det är inte rätt. Elinstallationer ska vara så idiotsäkra det bara är möjligt.
Tur jag och min fru förstår det så man kan väl kalla det idiotsäkert för oss. Var bara ett uttag från början, jag satte ditt ett dubbelt men klart för få det helt rätt skulle jag dragit ny ledning från elcentralen från annan fas och då hade man kunnat tvätta och tumla samtidigt utan att säkringar går i ett.

Ja eller inte jag, en behörig elektriker så klart, en som kan beräkna 2400 v på en säkring och sen koppla på fas, nolla och jord och sen dra kabeln förstås och spika fast den, något man självklart inte får göra själv.🤫
Citera
2024-01-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ja eller inte jag, en behörig elektriker så klart, en som kan beräkna 2400 v på en säkring och sen koppla på fas, nolla och jord och sen dra kabeln förstås och spika fast den, något man självklart inte får göra själv.🤫
Tack för att du inte gjorde något själv. Och jag hoppas verkligen att elektrikern inte ordnade så du fick 2400V in i badrummet, eller där tvättmaskinen står.

Kanske du menar att sladden elektrikern drog in kan leverera 2300W? (och jajaja, såklart den även troligen kan leverera 2400W),
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in