2024-01-11, 16:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja är helt med på den delen att han som vittne tydligen kan broderera ut sin tid...

Men jag menar att det är bättre för Engström att veta hur mkt tid han behöver broderera ut än att inte veta exakt..

Så t.ex om han hade fått 23:18 så hade han behövt lägga till lite extra ...

Men då menar du att han omöjligt hade kunnat få en sådan tidig tid för han vet exakt hur mkt tid som förflutet som GM..
Inte exakt. Men han bör veta på ett ungefär hur lång tid det tog och ungefär hur mycket han bör brodera sin historia. Eftersom att det inte finns tid för utsvävningar för honom som gm. Det är snabbt och raka vägen som gäller.
Citera
2024-01-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du har väldigt lite förtroende för SEs förmåga att hitta på en historia.

Han behöver ju bara säga något som är osäkert isåfall. Som att han först gick norr och sedan vände. Det går bra att anpassa i historien exakt när han vände.

Det är fortfarande helt obegripligt vad han måste ha den tiden till som gm.

Nu är dock det här en helt ointressant diskussion som inte ger något. Det är bara gissningar. Vi får nöja oss med att du finner det rimligt och jag orimligt.

Jag kan faktiskt inte helt begripa varför du inte kan se att det blir ett litet problem om han inte kollar utstämplingstiden faktiskt...

Låt säg att han skippar helt att kolla med RB och gissar som du tycker...

Han åker in på förhör och drar en vittneshistoria som sen diffar på någon minut ...Ska han då börja lägga till tid när Polisen informerar honom om detta ?

Mkt bättre att då vara förberedd och tacka nej till RB när han vill lämna utstämplingstiden till polisen..

Öppna ögonen ...
Citera
2024-01-11, 16:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag kan faktiskt inte helt begripa varför du inte kan se att det blir ett litet problem om han inte kollar utstämplingstiden faktiskt...

Låt säg att han skippar helt att kolla med RB och gissar som du tycker...

Han åker in på förhör och drar en vittneshistoria som sen diffar på någon minut ...Ska han då börja lägga till tid när Polisen informerar honom om detta ?

Mkt bättre att då vara förberedd och tacka nej till RB när han vill lämna utstämplingstiden till polisen..

Öppna ögonen ...
Och hur mycket diffar stämpelklockan på? En minut.

Det är helt orimligt att polisen ska sitta och göra någon sekundgranskning av osäkra uppgifter och komma fram till att "Vänta nu, det diffar med 17 sekunder här, det är något som inte stämmer."
Citera
2024-01-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Och hur mycket diffar stämpelklockan på? En minut.

Det är helt orimligt att polisen ska sitta och göra någon sekundgranskning av osäkra uppgifter och komma fram till att "Vänta nu, det diffar med 17 sekunder här, det är något som inte stämmer."

Jag tror att om utstämplingstiden blev 23:19 så hade den även kunnat visa 23:18 så bra koll kan ingen människa ha att veta så exakt..

Låt säg att Engström inte hade kollat upp då 23:18 tiden och suttit i förhör och sagt att han är ute på Sveavägen ca 30sek efter sin utstämpling..

Jaha det säger du Stig...?

Då får du nog redogöra mer Stig..
Citera
2024-01-11, 17:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det var nog klokt av SE att tacka nej till RB:s erbjudande om att meddela utstämplingstiden till polisen. Hade RB kontaktat polisen så hade det kanske låtit ungefär så här: "Hej, jag heter RB och ringer från personalavdelningen på Skandiakontoret på Sveavägen. Vi har ju en anställd här som tydligen skall ha setts kring mordplatsen igår kväll och stämmer in på signalementet, och ni ville veta vilken tid han stämplade ut från jobbet. Jag har kollat upp det nu, och det visade sig att han stämplade ut kl. 23:19."

Om RB misstänker honom, kontaktar han väl polisen oavsett om Stig avböjer erbjudandet?

Vad nu personalmannen skulle ha för anledning att misstänka en snacksalig tjänsteman som lämnar arbetsplatsen och råkar passera en brottsplats på vägen hem? Och som för övrigt inte överensstämde med signalementet. Och som passar på att gnälla lite över sin arbetsbelastning när han frågar efter tiden.

Eller kände RB kanske till att den här farbrorn brukade gå runt tungt beväpnad?
Citera
2024-01-11, 17:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Exakt..

Jag har kommit fram till det väldigt klart...

Den 1 mars så var såklart polisen oklara på hur många personer som befann sig på trottoaren....Då var det ganska enkelt för Engström att "befinna" sig på trottoaren

Men när tiden gick så återstod bara 4 personer på trottoaren och den lilla skaran ville väl inte Engström tillhöra...!?

Förstår inte riktigt. "Vittnet" GM-SE:s strategi var ju att "spegla" GM-SE. Och då måste han gå på Sveavägen samtidigt som han själv gjorde.

Det är vad som gäller 1/3 när han sätter igång det här.

Om strategin inte funkar, så var det synd för honom. Han kan ju inte spela ut olika händelseförlopp för varje invändning.

Antingen befinner man sig på en trottoar eller så befinner man sig inte på en trottoar.

Citat:
23:21 är en mkt svår tid...Att hinna ut på för det är väl inte 23:21:00 vi enbart menar ?

Ja, det är svårt.

Men det spelar ingen roll. Det avgörande är vad SE:s avsikt med att lämna informationen var. Och det var till synes inte att ge sig själv något alibi. I tingsrätten stämplar han ut och går direkt, han har bråttom, går fort. Han nämner inget om att stämpeln skulle kunna vara 23.21 plus ett antal sekunder, inget om att stämpelapparaten finns inne i huset och inte vid utgången, inte heller något om att han stannat och pratat med någon efter stämplingen, vilket han ju gjort.

Jag antar att mordtid vid CP-rättegången ansågs vara 23.21.30 +/- 10 sekunder.

Det han uppger i tingsrätten innebär uppenbarligen inte att försöka ge sig själv alibi.
Citera
2024-01-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Förstår inte riktigt. "Vittnet" GM-SE:s strategi var ju att "spegla" GM-SE. Och då måste han gå på Sveavägen samtidigt som han själv gjorde.

Det är vad som gäller 1/3 när han sätter igång det här.

Om strategin inte funkar, så var det synd för honom. Han kan ju inte spela ut olika händelseförlopp för varje invändning.

Antingen befinner man sig på en trottoar eller så befinner man sig inte på en trottoar.

Ja, det är svårt.

Men det spelar ingen roll. Det avgörande är vad SE:s avsikt med att lämna informationen var. Och det var till synes inte att ge sig själv något alibi. I tingsrätten stämplar han ut och går direkt, han har bråttom, går fort. Han nämner inget om att stämpeln skulle kunna vara 23.21 plus ett antal sekunder, inget om att stämpelapparaten finns inne i huset och inte vid utgången, inte heller något om att han stannat och pratat med någon efter stämplingen, vilket han ju gjort.

Jag antar att mordtid vid CP-rättegången ansågs vara 23.21.30 +/- 10 sekunder.

Det han uppger i tingsrätten innebär uppenbarligen inte att försöka ge sig själv alibi.

Du har helt rätt i exakt det du skriver och jag har en förklaring på varför han i första skeendet vill ha Alibi och i andra skeendet inte verkar vilja längre ha det..

Jag får bara hoppas att du även köper förklaringen

1 Mars har Engström panik på vilka människor som sett honom gå bakom Olof..

Kanske någon från någon bil eller NF ..Eller personer han själv kanske inte tog notis av..Ja du fattar själv..

Dessa personer ger han ju faktiskt en logisk förklaring på om dom sett Engström gå bakom eftersom det är ju vad han själv säger !

Efter ca 6mån till 2 år så är det uppenbart för både Engström och andra att något sådant vittne inte pekar mot någon specifik...Här är NF närmast väl?

Nu behöver inte Engström det alibiet längre iallafall inte så viktigt utan nu är det ännu bättre för Engström att faktiskt vara på Skandia istället för på trottoaren..!!

Varför då ?

Jo för nu vet polisen vilka 4 personer är som är på trottoaren och dessa 4 vill inte Engström eg tillhöra
Citera
2024-01-11, 17:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Som du själv säger: "En enkel förklaring är att det SE gör med tiderna, och ivrigt så, är att försöka 'bevisa' att han faktiskt befann sig alldeles intill mordet och var först eller nästan först på plats."

Det är "förväxlingsförsvaret" som det handlar om:

Syftet med tidsfipplandet, från 23:19 till 23:21, är att placera sig precis bakom GM i handlingen, bara 5-6 sekunder ifrån.

Återigen, "förväxlingsförsvaret" innebär att GM-SE som "vittne" ska titta ut från Skandia nästan samma tid som han i realiteten gjorde? Han kan ju inte flytta runt tider för att bättre matcha sin egen faktiska utpassering? Det enda han kan göra för att etablera den här strategin är berätta precis hur och när han lämnade arbetet. Lägga på lite extra tid, exempelvis överdriva samtalet med väktarna.

Eller vad är det jag missar här?

Sen att GM framstår som ivrig och mycket angelägen om att bevisa och övertyga omgivningen om att han faktiskt befann sig alldeles intill attentatet kan av känsliga läsare uppfattas som lite svårsmält.

Blir lite det här att vad SE än företar sig, så är det misstänkt.

Citat:
Den senarelagda utstämplingen ger en förklaring till varför han blev förväxlad med GM, och varför ett signalement på honom gick ut. (I SVD den 2:a mars, exempelvis. Men SE får som bekant kalla fötter redan innan detta ... Han är ett orakel, den där Skandiamannen.)

Precis som den gula linjen ger dubier om var SE befann sig, ger förväxlingspåståendet i förtid det.

Det blir svårt att tolka SE välvilligt när han ger förklaringar innan någon ens har efterfrågat dem.

P.S.

Men 23:19 är den tid som RB ger både PH och SE, då måste 23:20 vara från en senare kontroll av SE själv? Och som han säger mäter klockan bara minuter, så det kan vara närmare 23:21 ...

Citat:
Det finns förresten en nedgång en bit norrut. Var den öppen efter kl. 23?

Tänk om han bara sa "T-banan" men inte åt vilket håll.

Det är föregående station, T-Rådmansgatan i sådana fall. En omväg bara för att åka tillbaka.

Det framgår inte hur pass detaljerat SE beskrivit sin förestående hemresa. Hans tåg till Mörby gick kvart i tolv från Centralen, enligt väktaren.
Citera
2024-01-11, 17:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men vad är det för märkligt runk det här tråden fastnat i nu då. En "fjärde man" som aningen är GM eller SE...

Har ni plötsligt fått för er att vi vet vilka som rör sig på Sveavägen vid mordet? Och att denna sanning dragen ur röven har relevans för hur utredningen borde agerat för 38 år sedan?

Gå tillbaka till Engströms utstämplingstid. Visserligen fullständigt ointressant men den går nog att diskutera över ytterligare några hundra inlägg.

Jag har kastat upp minst 10 utstämplingstidsinlägg idag, så nog har jag dragit mitt strå till stacken.
Citera
2024-01-11, 17:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om RB misstänker honom, kontaktar han väl polisen oavsett om Stig avböjer erbjudandet?

Vad nu personalmannen skulle ha för anledning att misstänka en snacksalig tjänsteman som lämnar arbetsplatsen och råkar passera en brottsplats på vägen hem? Och som för övrigt inte överensstämde med signalementet. Och som passar på att gnälla lite över sin arbetsbelastning när han frågar efter tiden.

Eller kände RB kanske till att den här farbrorn brukade gå runt tungt beväpnad?
Vet inte om RB misstänkte SE för att vara mördaren. Dessutom verkar han ju (felaktigt) ha tagit för givet att polisen redan kände till SE här:
"...jag frågade inte men jag tyckte själv det var märkligt att de [polisen] kunde veta att han [SE], att han suttit inne med kunskap här. Men det utgick jag från att det hade framkommit kvällen innan."
Här ser man också att SE:s mediastrategi verkar ha fungerat bra. RB säger:
"Jag var lite fundersam ibland om jag skulle ta kontakt med polisen. Jag tänkte samtidigt att det här kan ju inte vara någonting som är okänt för polisen med tanke på att han har ju dels funnits i den här Svenska Dagbladetartikeln och dels så småningom sedan kom tv inslaget där han sig över att han inte hade blivit mer uppmärksammad."
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf
Senast redigerad av Draifos 2024-01-11 kl. 18:17.
Citera
2024-01-11, 18:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det var nog klokt av SE att tacka nej till RB:s erbjudande om att meddela utstämplingstiden till polisen. Hade RB kontaktat polisen så hade det kanske låtit ungefär så här: "Hej, jag heter RB och ringer från personalavdelningen på Skandiakontoret på Sveavägen. Vi har ju en anställd här som tydligen skall ha setts kring mordplatsen igår kväll och stämmer in på signalementet, och ni ville veta vilken tid han stämplade ut från jobbet. Jag har kollat upp det nu, och det visade sig att han stämplade ut kl. 23:19."
Det hade varit intressant om RB meddelat tiden, speciellt om polisen sedan kontaktat till exempel väktaren HO. Polisens efterlysning i SvD den 2 mars var ju nästan en kopia av HO:s beskrivning av Engströms klädsel.

Men då hade väl Engströms förväxlingsvals räddat honom,"it's all about the Förväxling". Både Skandia och polisen fick ta del av den redan den 1 mars.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-11 kl. 18:39.
Citera
2024-01-11, 18:14
Medlem
Citat:
Jag har kastat upp minst 10 utstämplingstidsinlägg idag, så nog har jag dragit mitt strå till stacken.

Sluta med det. När du till slut ger upp den grisbrottningen står du där nedskitad och utmattad med en liten tuss svinborst i näven. Dumheten du bemöter där går inte att rå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in