2020-03-05, 13:45
Medlem
TGIF finns i Malmö (vid Lilla Torg) sedan länge. Värt ett besök sommartid, skitbra uteservering.
Citera
2020-03-08, 11:20
Medlem
sluskjohans avatar
En av dom tråkigaste och mest smaklösa burgaren jag någonsin ätit är på TGI. Styvfarsans stek var iaf god enligt honom.
Citera
2020-03-08, 12:45
Medlem
Novus4212s avatar
Helt OK käk men överpris enligt mig.
Citera
2024-01-11, 14:36
Medlem
T.G.I Fridays Kungsträdgården - Sveriges absolut bästa läge?

TGI fridays tvingas nu flytta efter nya fastighetsägaren Jakob Johansson sätter en x3 hyreshöjning.

Det var snack för något år sedan att Apple inc ville flytta in och ha sin flagship store där.

Nu har som sagt nya fastighetsägaren tredubblat hyran och TGI ska flytta ut 1 februari.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...iljonhojningen

Citat:
TGI Friday’s i Kungsträdgården, Stockholm, tvingas flytta efter att hyran tredubblades av fastighetsägaren Jakob Johansson.
Krögaren Tony Challma överklagade beslutet till hyresnämnden men fick inte gehör där. Restaurangen måste flytta den 1 februari.
Johansson tror inte det kommer vara problem att hitta ny hyresgäst då han anser att det är ”Sveriges absolut bästa läge”.

Nya fastighetsägaren hävdar att det inte blir problem att få fastigheten uthyrd då han anser att det är ”Sveriges bästa läge”
Även restaurangen själv hävdar ” vågar vi påstå att vi har bland Stockholms bästa uteservering, öppen både sommar- och vintertid”

Jag har själv ätit på restaurangen för många år sedan och har inte besökt stället sen dess.
Varken servicen, maten eller uteserveringen var något för mig. Schysta uteserveringsmöbler för förkrök är det bästa jag kan säga.
Kungsträdgården är inte så livat som det skulle kunna vara aktivitetsmässigt.

Kungsträdgården var otroligt smutsigt ett tag med afghaner som tuggade vid trädgården.
Nästa flyktingström lär göra samma sak.
Från uteserveringen har man ingen magisk utsikt heller för den delen, mestadels folkströmmen mellan Norrmalm - Centralen

Vem håller med om detta och vad baserar de yttrandet om?
Så vad grundar sig ”bästa uteserveringen” om?
Vem flyttar in istället?
Har ni själva besökt krogen och vad har ni för tankar?
Jag kan själv rabbla upp ett 20tal ställen med bättre uteservering och läge.

Bl.a kring Kungsträdgården, tycker restaurangerna/cafeerna på kungsträdgårdsgatan ligger mycket bättre än tgi på Hamngatan då inte lika mycket folk bara passerar där.
Restaurangerna på Strandvägen är alla ”bättre”. Finns hur många restauranger som helst runt Sverige som har bättre utsikt och läge. Ska inte göra en listtråd av detta dock.
Senast redigerad av Sierra.Leone 2024-01-11 kl. 14:47.
Citera
2024-01-11, 14:50
Medlem
mikaelss avatar
Det är ett bra läge, särskilt på sommaren, men jag kan då inte minnas att ned någonsin legat en anständig krog där, utan bara dyra sunkhak, ända sedan Tre Tunnors tid. De behöver väl inte anstränga sig pga läget.
Inte säker på att det blir så lätt för hyresvärden att hitta någon ny hyresgäst (annat än någon lycksökare som konkar efter sommaren).

Kungsträdgårdens bästa restaurang, Victoria, stängde sorgligt nog för flera år sedan. Lika klassiskt Stockholmshak som Prinsen, KB, Riche m fl.
Citera
2024-01-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är ett bra läge, särskilt på sommaren, men jag kan då inte minnas att ned någonsin legat en anständig krog där, utan bara dyra sunkhak, ända sedan Tre Tunnors tid. De behöver väl inte anstränga sig pga läget.
Inte säker på att det blir så lätt för hyresvärden att hitta någon ny hyresgäst (annat än någon lycksökare som konkar efter sommaren).

Kungsträdgårdens bästa restaurang, Victoria, stängde sorgligt nog för flera år sedan. Lika klassiskt Stockholmshak som Prinsen, KB, Riche m fl.

Visste inte att Victoria stängt! Det var dem jag syftade på ang kungsträdgårdsgatan, samma koncern som Princen om jag inte misstar mig.

Vad tror du händer hos nya hyresgästerna? Fortsätter de med restaurangverksamhet eller blir det någon butik istället?

Med så mycket människor som passerar där behövs enligt mig något där gästerna stannar 15-30 min och spenderar minst 150-200kr
Senast redigerad av Sierra.Leone 2024-01-11 kl. 15:01.
Citera
2024-01-11, 15:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Visste inte att Victoria stängt! Det var dem jag syftade på ang kungsträdgårdsgatan, samma koncern som Princen om jag inte misstar mig.

Vad tror du händer hos nya hyresgästerna? Fortsätter de med restaurangverksamhet eller blir det någon butik istället?
Vickan blev Harry B James för flera år sedan. 2017, tydligen: https://harrybjames.se/om-oss/
Helt ok pub, men det är inte Vickan, och det är lite sorgligt att gå runt i lokalerna och minnas hur det var när det begav sig.
Kungsträdgårdsgatan är ju andra sidan av parken, ned mot bankpalatsen, där alla cafeer och så ligger.

Tror nog det blir restaurang i TGIFs lokaler, i alla fall i vår/sommar, men sen får man väl se.
Citera
2024-01-11, 15:09
Medlem
Citat:
Vickan blev Harry B James för flera år sedan. 2017, tydligen: https://harrybjames.se/om-oss/
Helt ok pub, men det är inte Vickan, och det är lite sorgligt att gå runt i lokalerna och minnas hur det var när det begav sig.
Kungsträdgårdsgatan är ju andra sidan av parken, ned mot bankpalatsen, där alla cafeer och så ligger.

Kan den jag tänker på ha hetat Milano eller liknande?

Tror nog det blir restaurang i TGIFs lokaler, i alla fall i vår/sommar, men sen får man väl se.

Jag blandar nog ihop något här. Harry b ligger på andra sidan, alltså inte Kungsträdgårdsgatan. Vilken restaurang i Princen koncernen låg på Kungsträdgårdsgatan? Princen ligger väl in mot smågatorna i Norrmalm? Vet att de hade någon riktigt schyst restaurang och även ett café på Kungsträdgårdsgatan, cafer var som deras ”uteservering”. Nära glasskiosken.

F.ö tror jag en stor fet glasskiosk med 10+ kundluckor och personal hade fått ekonomin att gå ihop med nya hyran året runt iaf. Sen får de hitta på något halv fungerande över vintern som ”bonus”, typ café eller något.

Glassgubben bredvid fridays skiter pengar och för många avstår att handla pga kön/tiden det tar att få en glass.
Senast redigerad av Sierra.Leone 2024-01-11 kl. 15:19.
Citera
2024-01-11, 15:19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag blandar nog ihop något här. Harry b ligger på andra sidan, alltså inte Kungsträdgårdsgatan. Vilken restaurang i Princen koncernen låg på Kungsträdgårdsgatan? Princen ligger väl in mot smågatorna i Norrmalm? Vet att de hade någon riktigt schyst restaurang och även ett café på Kungsträdgårdsgatan, cafer var som deras ”uteservering”. Nära glasskiosken.

F.ö tror jag en stor fet glasskiosk med 10+ kundluckor och personal hade fått ekonomin att gå ihop med nya hyran året runt iaf. Sen får de hitta på något halv fungerande över vintern som ”bonus”.
Har inget minne av någon restaurang på Kungsträdgårdsgatan, bara cafeer och glassbarer. Men minnet blir ju inte bättre med åren, så du kan mycket väl ha rätt och jag glömt ...
Prinsen ligger på Mäster Samuelsgatan nästan nere vid Birger Jarlsgatan, ett kvarter från KB, och spottavstånd till Riche och Sturehof.
Däremot låg ju Daily News Cafe (och klubben Garage) i huset bredvid Vickan, som väl nu huserar Uniqlo.
Citera
2024-01-11, 15:23
Medlem
Citat:
Har inget minne av någon restaurang på Kungsträdgårdsgatan, bara cafeer och glassbarer. Men minnet blir ju inte bättre med åren, så du kan mycket väl ha rätt och jag glömt ...
Prinsen ligger på Mäster Samuelsgatan nästan nere vid Birger Jarlsgatan, ett kvarter från KB, och spottavstånd till Riche och Sturehof.
Däremot låg ju Daily News Cafe (och klubben Garage) i huset bredvid Vickan, som väl nu huserar Uniqlo.

La precis till en Edit i mitt inlägg.
Tror den jag tänker på hette Milano, cafet hade ett annat namn men tillhörde ägarna.

Iaf deras positionering mot Kungsträdgården var enligt mig bättre än TGIs. Dock var maten och auran lite för dyr och fin för mig, där vinner TGI.

Edit: stället hette tydligen Café Milano. Café/restaurang..
Senast redigerad av Sierra.Leone 2024-01-11 kl. 15:29.
Citera
2024-01-11, 16:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
La precis till en Edit i mitt inlägg.
Tror den jag tänker på hette Milano, cafet hade ett annat namn men tillhörde ägarna.

Iaf deras positionering mot Kungsträdgården var enligt mig bättre än TGIs. Dock var maten och auran lite för dyr och fin för mig, där vinner TGI.

Edit: stället hette tydligen Café Milano. Café/restaurang..
Den minns jag mest som lunchrestaurang, tycker den ligger nära Kungsan, men inte i. Uteserveringen ligger ju dessutom direkt mot en rätt trafikerad väg, tycker nog TGI ligger bättre med utsikt över själva Kungsan. .
I hörnan Hamngatan där nu en Max ligger fanns den ursprungliga Vau de Ville som då var ett trevligt franskt brasserie. Nu ligger den mitt på Norrmalmstorg och är inte lika mysig.
Citera
2024-01-11, 16:13
Medlem
Thyrells avatar
Citat:

Det får inte vara något annat än restaurangverksamhet. Det var en av anledningarna till varför Apple inte kunde vara där och fick sälja fastigheten. Stockholm stad ville inte ändra i förordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in