2024-01-10, 21:36
Medlem
Kanske ett mellanting?
Pröva gå ner till deltid, 50% arbete i 1 år och se hur du trivs med mer ledig tid? Du har fortfarande fasta rutiner av ett jobb men mycket mer tid, och behöver inte börja ta av portföljavkastningen för underhållskostnader än.

Vet vissa som slutade jobba helt men började igen då deras partner fortsatt arbetade och det kändes meningslöst att gå hemma. Det är nog roligare att vara ledig tillsammans?
Citera
2024-01-10, 21:37
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej, en god kondition kan vara en god tillgång i det kommande kriget.

Sedan är det så att krig alltid innebär ekonomisk katastrof för både nationer och privatpersoner.
Möjligtvis tillfälligt, men det kommer alltid att vara bättre att ha en diversifierad portfölj än ingenting alls.
Om hela världens aktiemarknad faller för alltid är det den som har flest vapen och konservburkar i källaren som vinner och ingenting annat betyder något.
Citat:
Mitt råd till TS var allvarligt menat.
Ditt råd går att applicera på allt. Varför göra någonting alls när någonting hemskt kan hända? Jag spyr på alarmism.
Citera
2024-01-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Möjligtvis tillfälligt, men det kommer alltid att vara bättre att ha en diversifierad portfölj än ingenting alls.
Om hela världens aktiemarknad faller för alltid är det den som har flest vapen och konservburkar i källaren som vinner och ingenting annat betyder något.

Ditt råd går att applicera på allt. Varför göra någonting alls när någonting hemskt kan hända? Jag spyr på alarmism.
Det är ingen alarmism.

Det är en väl avvägd bedömning av läget just nu. Krigsrisken har inte varit så hög sedan andra världskriget.
Citera
2024-01-10, 21:43
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är ingen alarmism.

Det är en väl avvägd bedömning av läget just nu. Krigsrisken har inte varit så hög sedan andra världskriget.
Du vill börja diskutera eventuellt krig i en tråd som handlar om att sluta jobba innan pensionsåldern.
I rest my case. Dags att ta en nypa luft nu?
Citera
2024-01-10, 22:00
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Hur funkar detta i praktiken, har tidigare haft viss förståelse för barnlösa 20-30 åringar som gnetar för att sedan relativt fattigt som ekonomiskt ”fria” men en person med två barn? Hur ser du på:

Resor (fjällen, utomlands, landställen) etc etc om du ens bor nära medelklass så förstår du vad jag syftar på… har du råd med detta samtidigt som du råsparat?

Boende, har du verkligen haft ett OK boende och kunnat leva FIRE i åratal? Bor dina barn tillsammans med dig i en liten 1:a?

Boende till barn? I Sverige är det extremt låga löner och väldigt dyra boendekostnader. Har du inte tänkt hjälpa dina barn på något sätt med boende och annat, vad händer då med ditt FIRE kapital?

:-) har fler frågor men nöjer med mig att igen säga, hur är FIRE möjligt med barn?
Fattar inte heller. Om dina barn nu är i yngre tonåren så kommer de att kosta en hel del pengar de närmaste 5-10 åren. Resor, körkort, kläder, elektronik och senare "stödpengar" när/om de ska studera. Du bör nog jobba ca 10 år till innan du kan "dra dig tillbaka".
Citera
2024-01-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Du vill börja diskutera eventuellt krig i en tråd som handlar om att sluta jobba innan pensionsåldern.
I rest my case. Dags att ta en nypa luft nu?
Jag bara påminner om det allvarliga läge som råder, vad gäller säkerhetsläget.
Citera
2024-01-10, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
När man nått fem miljoner i kapital är det inte sparande som är det viktigaste, utan klart större skillnad är själva förvaltningen. Låt säga att du kan spara 10 000 kr i månaden. Det ökar din förmögenhet med 2,4% om året. Får du kapitalet att växa med 10% istället för 6% är det en extra ökning med 25 000kr /mån!
Sedan är det bra att du vill umgås med dina barn, men det är knappast svart eller vitt. Om du går ner på deltid och åker till arbetet efter dina barn lämnat hemmet och sedan hinna hem ungefär när de kommer hem från skolan, är det knappast så att du kommer missa i princip något alls, av dina barns uppväxt.
Fördelen med detta upplägg är att du inte kommer få ett stort hål i CV:t att förklara för en potentiellt framtida arbetsgivare.

När barnen slutligen flyttar hemifrån kan du gå upp i tid och köra färdigt ditt spararace. Håll dock i åtanke att ofta är det "the chase is often better than the catch!", som är verkligheten.

Lycka till!

Done this too - been there too - o då kom jag fram till att det är läge att sluta spara sluta snåla o acceptera att allt som kommer in (ink utdelning får gå åt) - ökar värdet med 10% så är det en halv mille - hur lätt är det att spara det på lön.

Nej man lever då ett höögreee liiiiv o blir det något över så är ju det bonus - då investerar man det också likt tidigare eller unnar sig en guldrolex or whatever där pengarna förhoppningsvis ligger kvar.
Inte helt fel att köpa brännvin som barn eller dödsbo sen får sälja - kvasilagligt men brännvin sjunker aldrig i värde o blir inte gammalt som cig
Citera
2024-01-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
FIRE är inte 6% utan den ligger snarare runt 2%. Tror inte du har helt koll med det här med ekonomi du ska nog fortsätta jobba och läsa på vad FIRE är för något.

Kanske hon kör en f.i.r.e kombinerat med die with zero?

Jag kommer själv göra en fire där jag naggar på mitt kapital att de i princip ska vara slut nör jag är runt 70 för att dö med så lite pengar som möjligt.
Citera
2024-01-10, 22:21
Medlem
Jag hade gått ner i arbetstid (typ 50%). Sök någon meningslös kurs och ta studieledigt. Gör så några år.. Du får då mer tid med barnen samtidigt som de också får egentid (du arbetar ju ändå 50%).

Pengarna kommer även räcka längre, eller så kan du ändå ta ut dina 6% och lyxa till det resa mer med barnen osv

Sedan efter några år så kan du bestämma dig. Säg upp dig helt, fortsätta med studieledigt eller gå tillbaka 100%.

Inte lätt att säga upp sig för att ångra sig efter några år. Luckor i CV är lite av ett no no och är man 50+ så är inte åldern till ens fördel
Citera
2024-01-10, 23:01
Medlem
Du har pension sen, antagligen bra tjänstepension, räknat in det?
Citera
2024-01-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
Så, vad hade ni gjort, slutat jobba nu för att kunna vara mer med barnen (som snart inte vill vara med mig så mycket...) för att sedan försöka komma tillbaka till arbetsmarknaden som kvinna över 50 och arbeta ett par år till?

Hur är möjligheten till tjänsteledighet på hel eller deltid för dig? Då kan du prova på att vara ledig en period men ändå ha kvar jobbet. Jag har haft tjänstledighet på 25% i många år nu men jag har en bekant som var tjänstledig på 60% periodvis. Kolla med din arbetsgivare.

Har du möjlighet att köra eget? Om du inte är beroende av några inkomster så kan det ge en förklaring till luckor i cvt.

Glöm inte att räkna på vad det får för effekter på din pension, tjänstepension mm. 5 miljoner är inte mycket om du skall leva på det i 40+ år om det dessutom blir några dåliga år på börsen..
Citera
2024-01-11, 01:49
Medlem
Stort grattis till den summan du har lyckats spara ihop! Grymt bra!

Det är svårt att ge ett råd ”sådär”. Vantrivs du på ditt jobb? Tar det emot att gå dit så att du får ont i magen?

En av de tidigare kommentarerna har faktiskt helt rätt. Det är inte nyinsättningarna som är avgörande utan din avkastning. Men om du kan kombinera med nyinsättningar och låta kapitalet växa ”bara lite till” kommer du säkert må bättre när du fattar ditt beslut. Det kommer kännas lite bättre!

När du lyckats spara ihop denna summa kommer du även klara resterande. Grymt bra jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in