Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Sen kan man lägga till att han missbrukat droger i många år. Enligt honom själv började han röka cannabis redan som 13-åring. Det skadar såklart hjärnan, särskilt på barn/unga. När hjärnan inte på långa vägar är ”färdigväxt” så blir det skador. Har man dessutom några medfödda störningar så blir de i regel värre eller kan bidra till att störningar blommar ut. Jag är inget bra på att förklara :-)) men du förstår säkert. Har man t ex anlag för schizofreni så kan droger utlösa sjukdomen som kanske annars inte hade brutit ut. Han verkar sakna empati. Har höga tankar om sig själv.
Det är sant. Haschpsykos är ett känt begrepp. Sen vet jag inte om droger kan utlösa just personlighetsstörningar.
De är väl i stort sett medfödda?
En nyfiken fråga: varifrån kommer uppgiften om att han knarkat sedan 13-årsåldern?
Minns inte att jag läste det i FUPen men jag kan ha läst slarvigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigneKanin
Han hade dock dömts till fängelse även om en rättspsykiatrisk utredning kommit fram till någon typ av personlighetsstörning. Det är inte detsamma som allvarlig psykisk störning. Finns ingen behandling för något som inte är ett sjukdomstillstånd utan bara en kass människa.
Ja precis, så är det ju. Personlighetsstörning räknas inte i sig själv som allvarlig psykisk störning.
Mitt intryck är att psykopater sällan döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning nu för tiden.
Bara när det är sexualsadism inblandat.
Men jag har ingen statistik på det.