2024-01-10, 22:20
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigneKanin
Nej, men jag har alldeles nyligen roat mig med att lyssna igenom allt rättegångsmaterial i Rättegångsappen medan jag tränat. Ni kan själva lyssna på barnens mammas vittnesmål här, spola fram till 7:36:40 https://youtu.be/Ot6evvCZMI0?si=KV8Ub_9TQp4uQ74x

Vad gäller din andra fråga så har jag för mig att utlåtandet från P7-undersökningen var ofullständigt eftersom Fredrik inte medverkade (”släppte inte in känslomässigt” tror jag det uttrycktes) och det därför rekommenderades en större rättspsykiatrisk undersökning. Men åklagaren argumenterade för att det inte var en rimlig grund för att lägga tid och resurser på att försöka klämma något ur den stenen.

Tack för tipset!
Låter som antisocial personlighetsstörning det där. Men man vet aldrig.
Citera
2024-01-10, 22:24
Medlem
HRTs avatar
Jag vill inte göra mig skyldig till brott här, men vet vi var en sån här tar vägen? Menar vi vet alllihopa hur dåligt polisen sköter sånt här och när de sköter saker dåligt drabbas vi..
Citera
2024-01-10, 22:29
Medlem
SigneKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack för tipset!
Låter som antisocial personlighetsstörning det där. Men man vet aldrig.

Jag tycker han är ett skolboksexempel på en narcissist. Men i min mening är den enda egentliga skillnaden mellan psykopater och narcissister att de senare anstränger sig avsevärt mer för att inte bli påkomna.
Senast redigerad av SigneKanin 2024-01-10 kl. 22:35.
Citera
2024-01-11, 06:42
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Det fetade: det låter som att det är något som hänt efter att han började avtjäna fängelsestraffet, stämmer det? Det kanske har stått om det tidigare i tråden, ber om ursäkt i så fall.

Har det framkommit något om eventuell personlighetsstörning hos F?

De kunde inte fälla honom efter första turen i tings och hovrätt. Åklagaren tog en rejäl chansning trots att de inte hittat Marina ännu. När han då blev friad flyttade han hem till ”kopian” och levde med henne tills man hittade Marinas kropp och HD beviljade resning i ärendet. Då kunde han fällas och började avtjäna sitt straff.

Inget som blivit offentligt. Som andra skrivit så medverkade han inte under p7:an. Men en allvarlig psykisk störning kunde misstänkas. Hur det gick i den stora undersökningen vet jag inte. Det är sekretess på den. Men självklart är det något fel på honom. Med tanke på hans sätt att vara.
Citera
2024-01-11, 07:41
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Jag tycker han är ett skolboksexempel på en narcissist. Men i min mening är den enda egentliga skillnaden mellan psykopater och narcissister att de senare anstränger sig avsevärt mer för att inte bli påkomna.

Citat:
Ursprungligen postat av Combival
De kunde inte fälla honom efter första turen i tings och hovrätt. Åklagaren tog en rejäl chansning trots att de inte hittat Marina ännu. När han då blev friad flyttade han hem till ”kopian” och levde med henne tills man hittade Marinas kropp och HD beviljade resning i ärendet. Då kunde han fällas och började avtjäna sitt straff.

Inget som blivit offentligt. Som andra skrivit så medverkade han inte under p7:an. Men en allvarlig psykisk störning kunde misstänkas. Hur det gick i den stora undersökningen vet jag inte. Det är sekretess på den. Men självklart är det något fel på honom. Med tanke på hans sätt att vara.

Tack båda två för klargörandena.
Den stora RPUn, som då alltså ändå gjordes (?), är väl tyvärr sekretessbelagd i upp till 50 år.

Angående narcissism kontra psykopati så finns det som SigneKanin skriver stora likheter. Det finns också en del avgörande skillnader. Psykopati är ingen egentlig diagnos utan beskrivs ibland som antisocial personlighetsstörning (APS) med inslag av narcissism.
En skilnad är att narcissister har förmåga att uppleva känslor vilket inte psykopater har. Patologiskt ljugande och grymhet mot djur är också kännetecken för psykopater.

Det går förstås inte att diagnosticera folk säkert på distans så allt detta blir spekulationer.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-11 kl. 07:48.
Citera
2024-01-11, 08:57
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Tack båda två för klargörandena.
Den stora RPUn, som då alltså ändå gjordes (?), är väl tyvärr sekretessbelagd i upp till 50 år.

Angående narcissism kontra psykopati så finns det som SigneKanin skriver stora likheter. Det finns också en del avgörande skillnader. Psykopati är ingen egentlig diagnos utan beskrivs ibland som antisocial personlighetsstörning (APS) med inslag av narcissism.
En skilnad är att narcissister har förmåga att uppleva känslor vilket inte psykopater har. Patologiskt ljugande och grymhet mot djur är också kännetecken för psykopater.

Det går förstås inte att diagnosticera folk säkert på distans så allt detta blir spekulationer.

Sen kan man lägga till att han missbrukat droger i många år. Enligt honom själv började han röka cannabis redan som 13-åring. Det skadar såklart hjärnan, särskilt på barn/unga. När hjärnan inte på långa vägar är ”färdigväxt” så blir det skador. Har man dessutom några medfödda störningar så blir de i regel värre eller kan bidra till att störningar blommar ut. Jag är inget bra på att förklara :-)) men du förstår säkert. Har man t ex anlag för schizofreni så kan droger utlösa sjukdomen som kanske annars inte hade brutit ut. Han verkar sakna empati. Har höga tankar om sig själv.
Citera
2024-01-11, 10:52
Medlem
SigneKanins avatar
Han hade dock dömts till fängelse även om en rättspsykiatrisk utredning kommit fram till någon typ av personlighetsstörning. Det är inte detsamma som allvarlig psykisk störning. Finns ingen behandling för något som inte är ett sjukdomstillstånd utan bara en kass människa.
Citera
2024-01-11, 12:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Sen kan man lägga till att han missbrukat droger i många år. Enligt honom själv började han röka cannabis redan som 13-åring. Det skadar såklart hjärnan, särskilt på barn/unga. När hjärnan inte på långa vägar är ”färdigväxt” så blir det skador. Har man dessutom några medfödda störningar så blir de i regel värre eller kan bidra till att störningar blommar ut. Jag är inget bra på att förklara :-)) men du förstår säkert. Har man t ex anlag för schizofreni så kan droger utlösa sjukdomen som kanske annars inte hade brutit ut. Han verkar sakna empati. Har höga tankar om sig själv.

Det är sant. Haschpsykos är ett känt begrepp. Sen vet jag inte om droger kan utlösa just personlighetsstörningar.
De är väl i stort sett medfödda?

En nyfiken fråga: varifrån kommer uppgiften om att han knarkat sedan 13-årsåldern?
Minns inte att jag läste det i FUPen men jag kan ha läst slarvigt.

Citat:
Han hade dock dömts till fängelse även om en rättspsykiatrisk utredning kommit fram till någon typ av personlighetsstörning. Det är inte detsamma som allvarlig psykisk störning. Finns ingen behandling för något som inte är ett sjukdomstillstånd utan bara en kass människa.

Ja precis, så är det ju. Personlighetsstörning räknas inte i sig själv som allvarlig psykisk störning.
Mitt intryck är att psykopater sällan döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning nu för tiden.
Bara när det är sexualsadism inblandat.
Men jag har ingen statistik på det.
Citera
2024-01-11, 14:11
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Det är sant. Haschpsykos är ett känt begrepp. Sen vet jag inte om droger kan utlösa just personlighetsstörningar.
De är väl i stort sett medfödda?

En nyfiken fråga: varifrån kommer uppgiften om att han knarkat sedan 13-årsåldern?
Minns inte att jag läste det i FUPen men jag kan ha läst slarvigt.

Ja precis, så är det ju. Personlighetsstörning räknas inte i sig själv som allvarlig psykisk störning.
Mitt intryck är att psykopater sällan döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning nu för tiden.
Bara när det är sexualsadism inblandat.
Men jag har ingen statistik på det.
Jag sökte på cannabis i tråden och fick fram att han ska ha sagt det under §7-utredningen.
Citera
2024-01-13, 00:26
Medlem
Asså den här ex sambon som F har barn ihop med, hon verkar ju inte ha alla hästarna i stallet eller?
Fruktansvärt rörig person att lyssna på när hon är inne på ett förhör...
Citera
2024-01-13, 08:57
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillanM
Asså den här ex sambon som F har barn ihop med, hon verkar ju inte ha alla hästarna i stallet eller?
Fruktansvärt rörig person att lyssna på när hon är inne på ett förhör...

Det var längesen jag läste och hörde förhören med henne. Jag har tvärtom tyckt att hon varit stark som stått upp för sig själv och barnen, lämnat Fredrik och kämpat för en bättre tillvaro, till och med i ett annat land. Själv skulle jag vara otroligt nervös ifall jag skulle vittna mot mina barns far. Många kluvna känslor. Man får tänka att det är situation som de allra flesta av oss, tack och lov slipper befinna oss i.
Citera
2024-01-13, 22:10
Medlem
HRTs avatar
Citat:

Sannolikheten att han dödar igen är överhängande. Uppenbart inte riktig i skallen.
Är bara så trött på att samhället alltid är 2,3a på bollen och aldrig kan vara förutseende och hur kan man fortfarande ge rabatt system till morddömda ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in